Halt häst!

Kicki_83

Trådstartare
Springer en halt häst runt och busar i hagen med sin hagkompis??

Bara en allmän fundering...jag menar iprincip om dom springer fast dom har ont??

Och jag vet att en halt häst inte ska gå i stor hage men om den nu skulle göra det...skulle den springa och busa med sin hagkompis ändå??

Sv: Halt häst!

Jajamensan, det kan de göra. När min förra häst blev utdömd gick han raka spåret ut i hagen och brallade och racade när vi kom tillbaka från kliniken; ingen hade kunnat misstänka att han var i så pass dåligt skick (4or på böjprov båda fram). Min nuvarande häst vrickade vf kota i våras och fick stå i sjukhage en vecka, men blev sedan så vild av alla vårkänslor att stallpersonalen vägrade hantera henne och jag blev tvungen att släppa ut henne i vanliga hagen (inte så bra, men vad gör man): har sällan sett en häst busa så mycket... Då var hon iofs i princip ohalt, men absolut inte frisk.

Såg så sent som igår en stallkamrats senskadade häst galoppera och göra rörelser ovan mark i sin sjukhage i minst en halvtimme...

Dom kan ha väldigt ont och trots det springa och leka, har dom däremot extremt och så dom är helt blockhalta och inte kan stödja alls på benet så är det nog inte många som leker.

De flesta gör det ja, om de inte är väldigt halta. Men man får inte glömma dels att roliga saker gör att man 'glömmer av' smärtan lite, eller tycker det är 'värt' det (även om hästar inte tänker 'värt' det), och dels att hästar inte förstår att de kan förvärra saker av att springa runt.

Och inte att förglömma - hästen är ett flyktdjur. Att inte hänga med flocken är ett garanterat sätt att bli lejonmat.

När mina har 'släppt' flocken och slutat följa med, busa etc har de haft VÄLDIGT ont, väldigt väldigt ont. Annars har de sprallat med de andra, även synbart ordentligt halta.

Okej...men om man tömkör hästen eller promenerar med hästen och den inte visar nå hälta vid varken skritt och trav...kan den vara halt ändå?
Vilka konstiga frågor ja kommer med tror ja :o

Senast ändrad:

Haltar hästen så är den ju halt, men den behöver inte halta för att den har ont. Den kan nog gå rent trots att den har ont någonstans. Jag förstår inte vart du vill komma?

Okej...men om man tömkör hästen eller promenerar med hästen och den inte visar nå hälta vid varken skritt och trav...kan den vara halt ändå?

Den kan ha ont ändå, och vara halt på böjprov ändå. Eller beroende på vem som tittar och tycker 'ingen hälta', ha hälta men inte som personen klarar av att se.

Det krävs ett tränat öga för att upptäcka en lindrig hälta/rörelsestörning. Så visst kan hästen vara halt även om man som lekman inte ser det. Hästen kan också vara dubbelsidigt halt, dvs den avlastar t ex båda fram lika mycket och då kommer hästen inte att linka utan istället visa smärta genom kortare steg och kanske nedsatt prestation.

Sedan är det väl en definitionsfråga huruvida en häst som faktiskt är ohalt initialt men har en böjprovsreaktion är halt eller inte. Jag skulle nog inte kalla den halt. En böjprovsreaktion är just en böjprovsreaktion och inte en hälta. Därmed inte sagt att leden är frisk.

Vill väl inte komma någon vart kanske bara undrade lite...har ju läst trådar om folk som ridit halta hästar. Jag ringer hovis eller veterinär bara min visar minsta tecken på haltning eftersom han är en Fångpålle!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 827
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp