Halt häst

Explosion

Trådstartare
Idag när jag skulle rida min häst så märkte jag att han haltade. Jag tog in honom i ridhuset för att se hur han rörde sig när han va på ett bra underlag och han markerade tydligt på vänster fram, mest när jag svängde honom till vänster. Jag kände igenom benet men hittade ingen värme eller svullnad, dock va han lite varm i båda framhovarna. Vad har det varit med era hästar om ni inte hittat orsaken till hältan på en gång? Jag är inte så erfaren på hältor så det är därför jag hör mig för såhär.

Nu vill jag inte bli helt dumförklarad för att hovslagaren kommer på måndag så jag ska fråga om han kan undersöka om det är en hovböld, hittar inte han något så ringer jag veterinären.

Jag frågar bara om ni har något tips vad det kan vara eller om det finns någon man kan göra tills hovslagaren/ veterinären kommer?

Sv: Halt häst

Om det var min häst skulle jag bara låta hästen stå, eller skritta/gå korta promenader. De kan ju vara en liten spark eller en sträckning eller ngt.

Jag hade låtit hästen ha boxvila tills på måndag, och gått promenader med den i ridhuset på rakt spår tills du vet mer.

Jag skulle sett till att hästen inte kunde springa, antingen boxvila om den inte blir tokig av sånt, eller liten hage. Om den haltar i skritt skulle jag inte gått med den, är den ohalt i skritt skulle jag promenerat 20-30 minuter per dag.
Hältor utan värme och svullnad på min häst har varit kotledsinflammationer. En annan hälta hade hästen nog fått av att ha slagit i hoven rejält, efter någon skoning såg hovis att hästen hade haft en blödning i hoven.
Din plan att låta hovis kolla först och annars ringa vet låter klokt.

Tack för era svar.
Han kan inte vara inne själv så det blir svårt med boxvila och där jag har honom finns inga små hagar. hm.. får se hu jag kan lösa det.
Ang. kotledsinflammation, kan det uppkomma så snabbt?

Hur brukar ni göra om en häst blir halt och inte får springa i ditt stall? Kan din häst stå inne och de andra hästarna turas om att hålla honom sällskap? Eller kan du sätta upp en liten hage med några plaststolpar bara? Eller håller han sig lugn om han går med de andra i hagen?
Min häst har haft dubbelsidig kotledsinflammation, då syns inte hältan. Så för din häst är det kanske mindre troligt med kotledsinflammation, om den inte har gått med det ett tag och kompenserat, men att den har gjort något i det benet den har kompenserat till. Men det är svårt att spekulera, hästar kan ha gjort de konstigaste saker ibland, så vänta på hovis först, och ta vet sen om det behövs.
Lycka till!

Just nu har jag honom i ett inackoderingsstall och då kan jag inte påverka så mycket. Jag har honom där för att kunna träna ordentligt en period. Annars har jag ett stall hemma med en hästkompis som kan stå inne med honom och om det behövs så fixar jag en sjukhage. Om det är något fel som kräver längre vila så tar jag självklart hem honom och gör vad som krävs.
Ja hästar kan lyckas med det mesta!

Tack för svaret i alla fall :)

Tack för era svar.
Han kan inte vara inne själv så det blir svårt med boxvila och där jag har honom finns inga små hagar. hm.. får se hu jag kan lösa det.
Ang. kotledsinflammation, kan det uppkomma så snabbt?

Jag skiljer mig lite från de andra råden. Men det att inte råka i panik med en gång är bra. Alltså inte vet med bums.

Däremot skulle jag inte ställa en häst på boxvila för en hälta om den inte är så gott som blockhalt (och då skulle vet tillkallas med bums även). Finns det inga synliga sår som kan bli smutsiga ute så ut med hästen i hagen. Smärtan talar om för hästen hur mycket den kan röra sig. Boxvila är till för smärtstillade hästar som inte bör röra sig av medicinska skäl.

Så ut med hästen och visitera ben och longera hästen dagligen för att kontrollera hältan. Går det inte åt bättringsvägen på några dagar, kanske en vecka, så är det dags för vet.

Bra att du låter hovslagaren titta nu på måndag när h-n ändå kommer. Ibland är hältor bättre botade av hovslagare, beroende av vad det är.

Det finns ingen möjlighet för någon här att ställa diagnos på din häst. Så spekulationer om kotledsinflammationer och liknande är fruktlösa. Oftast tror folk att orsaken till en hälta är det som de själva har erfarehet av. Har nyligen fått min häst diagnostiserad med spatt och när jag tittade på en hoppträning igår så tyckte jag att flera hästar hade spatt. :o

Hälsning Maja

De senare åren har veterinärerna allt mer gått ifrån boxvila vid hältor. Aktiv vila är något så både veterinärmedicin och läkarvård insett är långt bättre.

Så egna kurer av boxvila tror jag kan vara rent skadliga.

Hälsning Maja

kan ju vara vad som helst, min häst började halta på vänster fram när han fick bort en spänning i h.bakknä som han antagluigen har gått med ganska länge och då överbelastat vänster sidan och spec. v.f.
Han kan ju bara ha sträckt sig i hagen lr fått något litet sår en del är ju jätte känsliga för sånt....

Jag tycker du har både rätt och fel: Man har gått ifrån att ordinera boxvila, då hästar ju är gjorda för att nästan kontinuerligt röra sig, och jag är inte för boxvila någon längre period. Ibland kan tyvärr boxvila krävas vid frakturer osv.
Min egen konvalescent tillbringar dagarna ensam i en grushage, med många hästar runt, då han inte får springa. Men jag hade naturligtvis önskat att han hade fått vara frisk och springa i stor hage med många kompisar.
Och boxvila funkar inte alls för min häst, han har en box på 12 kvm och har två fönster, om han lämnas inne när de andra tas ut på morgonen så blir han väldigt stressad, även om han har sällskap. Han går fram till fönstret, backar 5 steg till andra väggen, går fram, bak hela tiden, alternativt springer runt. Andra hästar accepterar att stanna inne utan problem. han är mycket lugnare i sin lilla hage utan, där står han och halvsover.

Men här tolkade jag frågan som vad en hästägare ska göra över helgen då hästen plötsligt har blivit halt. Vissa typer av hältor blir sämre om hästen racar runt med de andra i hagen, och många hästar (bl a min) bryr sig inte ett skvatt om att han har ont om de andra springer, utan springer glatt med. Men som du ju påpekar så kan man inte diagnosticera över Buke med framgång, så det blir ju upp till TS att sålla bland råden och bedöma hur halt hästen är och hur den beter sig i hage mm.
Det du skriver kan ev tolkas som att du menar att oavsett hur halt hästen är så ska den alltid gå i stor hage, och isåfall håller jag inte med dig.
Det är svårt att uttrycka sig så att det inte missuppfattas, få se om jag lyckades :-)

Jag tycker du har både rätt och fel: Man har gått ifrån att ordinera boxvila, då hästar ju är gjorda för att nästan kontinuerligt röra sig, och jag är inte för boxvila någon längre period. Ibland kan tyvärr boxvila krävas vid frakturer osv.
Min egen konvalescent tillbringar dagarna ensam i en grushage, med många hästar runt, då han inte får springa. Men jag hade naturligtvis önskat att han hade fått vara frisk och springa i stor hage med många kompisar.
Och boxvila funkar inte alls för min häst, han har en box på 12 kvm och har två fönster, om han lämnas inne när de andra tas ut på morgonen så blir han väldigt stressad, även om han har sällskap. Han går fram till fönstret, backar 5 steg till andra väggen, går fram, bak hela tiden, alternativt springer runt. Andra hästar accepterar att stanna inne utan problem. han är mycket lugnare i sin lilla hage utan, där står han och halvsover.

Men här tolkade jag frågan som vad en hästägare ska göra över helgen då hästen plötsligt har blivit halt. Vissa typer av hältor blir sämre om hästen racar runt med de andra i hagen, och många hästar (bl a min) bryr sig inte ett skvatt om att han har ont om de andra springer, utan springer glatt med. Men som du ju påpekar så kan man inte diagnosticera över Buke med framgång, så det blir ju upp till TS att sålla bland råden och bedöma hur halt hästen är och hur den beter sig i hage mm.
Det du skriver kan ev tolkas som att du menar att oavsett hur halt hästen är så ska den alltid gå i stor hage, och isåfall håller jag inte med dig.
Det är svårt att uttrycka sig så att det inte missuppfattas, få se om jag lyckades :-)

Jag kanske skall förtydliga. Om man anser att hästen är så halt att den inte skall gå ute, då bör man tillkalla vet direkt. Att själv ordinera boxvila hit och dit för småhältor tror jag inte på. Fast som nybörjare kan det vara svårt att veta hur halt hästen egenligen är. Kan hästen t.ex. inte belasta och är ovillig till att röra sig då är det vet direkt. Jag hade två inlägg och det andra var en påfyllnad av den första där tror jag att jag sa det här.

Hälsning Maja

Tack alla som svarat. Hade hovis ute idag och det va en hovböld, med mycket tryck för det rann rejält med blod och var. Han har nu jodopaxomslag och ordinerad boxvila i några dagar.

Vad bra att du hittade problemet! Och hovböld är nog det jag hade föredragit, framför alternativen. Lycka till med hästen!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V