Halt häst

C

Coconut

Hej!
Jag har ett jätte mystiskt problem.
Jag har ett 15-årigt halvblod som i söndags, när vi hade provat att släppa ihop honom och en annan häst, blivit halt. Han är inte öm, svullen, varm, har inget sår, ingen feber, äter/dricker som vanligt men är jätte halt och haltar i skritt, går på sned. Han kan inte trava och har svårt att vända, när han står still står han helst och vilar på det benet (vä.bak). Vi har pratat med veterinär och hon tyckte vi skulle vänta tills efter helgen och se om det blivit bättre men nu har det gått 5 dagar och han är inte ens lite bättre nästan sämre(?). Flera tränare har kollat på honom utan att ha en aning om vad det kan vara och hovslagaren har uteslutit hovböld.
Har någon någon aning om vad detta kan vara?:confused:
Tack på förhand!

Sv: Halt häst

Eftersom han inte blivit bättre på dessa dagar (antar att ni haft honom så stilla som möjligt) skulle jag åka och röntga/utreda honom ordentligt på klinik.

Annars kan ju en akut ledvrickning orsaka kraftig hälta initialt, även utan att man kan provcera fram någon yttre ömhet vid tryck. Hästen behöver inte heller bli varm över kotan fast den är märkbart halt. En hälta som behandlas direkt med boxvila brukar dock stabilisera sig inom några dagar så att hästen åtminstone blir ohalt eller mycket bättre i skritt.

Som du beskriver symptomen kan det vara allt från sträckning till fraktur, så det är nog bäst att a.s.a.p utreda detta på klinik där utrustning för röntgen, ultraljud osv finns.

En ponny till en kompis hade nåt liknande. Ingen visste vad det var, hovis hade yteslutit hovböld vilket de misstänkte då det kom strax efter skonig. Åkte in o röntgade, o den hade en hovbensfraktur. 6 mån vila med ringsko, är idag frisk. Hon hade oddsen på sin sida, ung, samt att frakturen var av en "snäll" sort. Jag skulle absolut åka in o kolla, o ställ den på boxvila/sjukhage till dess. Lycka till! Uppdatera oss gärna sen..

okej, tack så mycket för svaren!:rofl:
Ja, har går i sjukhage mellan 8-12 sedan står han i boxen resten av dagen, vilket han inte tycker är så fruktansvärt kul.
Vi ska ringa till ATG-kliniken imorgon och be om att få en tid, så vi hoppas att det blir så fort som möjligt!
Jag skriver igen när vi har varit inne eller när jag vet något mer.
Fler får gärna skriva om någon känner igen sig!

;) Tack! Ja, nu ska vi in på måndag! Hoppas, hoppas, hoppas...:crazy:

Det kan ju vara allt från virickning till fraktur osv. Så hoppas du får det utrett på kliniken. Han kan inte ha fläckt sig också???
Ha du provat att gå lite med honom. För vid vanlig hälta så har min häst blivit bra av att gå i hegen på dagen och sen vila sig på natten i boxen. Annars blir hon svullen och haltar mer. Stelare blir hon alltså.
Lycka till med din häst.
Håller tummen.

Hej igen!
Nu kära vänner har min häst blivit ännu mer mystiskt. Han har som sagt varit jätte halt och inte kunnat trava och helst inte gått i skritt heller fram tills i lördags. När jag kom till stallet stog han och hoppade i hagen (hur man nu kan hoppa i en sjukhage) och värkade hur pigg som helst. Och när jag sprang med honom var det som om han aldrig hade gjort något annat! Det är såklart jätte skönt att han i princip är frisk men det känns konstigt att det kan gå över så tvärt. Är det normalt eller är det bara jag som tycker det är konstigt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 787
Senast: jakobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar