AnneSofie
Trådstartare
Min pålle har blivit mystiskt halt för ett tag sen, är en ytterst liten hälta som syns i traven, men dock...
Har gjort böjprov på alla benen och det visar sig i vänster fram, men det är ingen skillnad på "haltandet" före eller efter böj prov, utan det lilla som syns är likadant hela tiden.
Hon visar inte mkt på just själva benet, mer på halsen och hur hon rör huvudet.
Benet ser ok ut, hon är inte svullen eller varm nånstans, lite gallig i bakbenen, men just nu tror jag att det är pga att inte blir riden tack vare hältan.
Till saken hör att hon nyligen kommit över sin "pass tröskel" och har börjat trava riktigt bra (förutom nu då, med hältan) Kan det vara nåt med de musklerna hon börjat använda i traven, som hon inte använt så mkt förut? Överbelastning? Hon är inte mkt riden senaste månaderna, bara igångsatt försiktigt efter betet. Promenad riden de senaste åren.
Kan det vara så att hältan sitter i bogpartiet eller halsen?
Hon har även fått skor för första ggen i sitt liv, (började skos i våras)
Kan det vara nåt med skorna? (hästen är 12 år)
Är det någon som har ngra ideer och mer erfarenhet av hältor än jag?
(hästen har aldrig förut varit halt under de sex år jag haft henne)
Snälla hjälp! Fick rådet av hovslagaren att vänta med vet. och låta henne vila ett tag å se om det blir bättre...men matte e ooorolig
Har gjort böjprov på alla benen och det visar sig i vänster fram, men det är ingen skillnad på "haltandet" före eller efter böj prov, utan det lilla som syns är likadant hela tiden.
Hon visar inte mkt på just själva benet, mer på halsen och hur hon rör huvudet.
Benet ser ok ut, hon är inte svullen eller varm nånstans, lite gallig i bakbenen, men just nu tror jag att det är pga att inte blir riden tack vare hältan.
Till saken hör att hon nyligen kommit över sin "pass tröskel" och har börjat trava riktigt bra (förutom nu då, med hältan) Kan det vara nåt med de musklerna hon börjat använda i traven, som hon inte använt så mkt förut? Överbelastning? Hon är inte mkt riden senaste månaderna, bara igångsatt försiktigt efter betet. Promenad riden de senaste åren.
Kan det vara så att hältan sitter i bogpartiet eller halsen?
Hon har även fått skor för första ggen i sitt liv, (började skos i våras)
Kan det vara nåt med skorna? (hästen är 12 år)
Är det någon som har ngra ideer och mer erfarenhet av hältor än jag?
(hästen har aldrig förut varit halt under de sex år jag haft henne)
Snälla hjälp! Fick rådet av hovslagaren att vänta med vet. och låta henne vila ett tag å se om det blir bättre...men matte e ooorolig