Halt häst??

K

Korsning

Skulle rida i förrgår och upptäckte då att hästen var halt, höger fram. Ingen värme, svullnad eller någonting. Har fått för mig att det sitter högre upp, typ i bogen. Vad kan det vara och vad kan det bli för behandling? :(

Omöjligt att säga vad det kan vara. Hästens muskler är ju så stora, så du kan ju tex fått en musklelsträckning som sitter för djupt så du känner ingenting. Det kan ju handla om en vrickning/stukning, det är inte säkert du känner någon värme. En lätt stukning av sen-/gaffelbandsfästen kan vara väldigt svårt att känna för gemene man, jag har haft flera såna, men tycker fortfarande det är väldigt svårt att känna såna. Vad det än är så skulle jag om det var min häst låta den gå och skrota i hage en vecka, och sedan se om det blir bättre. Detta under förutsättning att hästen inte är blockhalt eller ser ut att ha väldigt ont/skadat sig svårt, men om man märker att hästen är lite oren helt plötsligt, utan anledning.

Tänkte låta henne göra det, det syns inte i när hon skrittar (än så länge). Hoppade för första gången på jättelänge för en vecka sedan. Det kan ju ha hänt då.

Vid det här laget vet du kanske vad felet är, men om inte så ska jag berätta min historia.
Förra sommaren hittade jag min häst i hagen med ena bakbenet i luften. Han ville inte stödja på det, men var tvungen att sätta ner tån när han gick, för att kunna ta sig till stallet. Vet. kom ut och letade efter en misstänkt hovböld, men hittade inget. Hästen var varken svullen, öm eller särskilt varm. Vet. sa att bölden kunde sitta högt upp i hoven och att varet kunde ta sig en väg inåt istället för utåt, så pållen fick ett spritförband på hoven, för att dra ut ev. var.
När vi sen röntgade hästen fann vet. en stor hovbensspricka mitt i hovbenet, från ände till ände.
I ditt fall behöver det inte vara någon stor spricka, men symptomen låter lika, i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Elo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 763
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar