Halt häst.

R

Rianimare

Visste inte vart jag skulle lägga dethär men jag hoppas att det ligger rätt.
Min häst har varit ca 3 gånger under nästan ett år. Det har inte varit nåt allvarligt utan hon har "bara" vrickat sig. Hon haltar och blir lite tjock i benet. Nu har hon precis blivit bättre från sin senaste hälta och vi har bestämt att nästa gång hon blir halt ska vi göra böjprov eller röntga henne ifall hon kanske har dåliga ben eller nåt sånt. Nu undrar jag om det finns någort jag kan göra i förebyggande syfte. Lindor när man rider eller på natten? Eller något annat?
Tack på förhand!! :)

Är det ingen som har nåt förslag på hur jag ska göra??

Jag hade också åkt till veterinär och röntgat. Annars är glocusamin (stavning?) bra för leder. Kostar ca 300,- för en burk och den varar ca 1 mån.

Det är svårt att förebygga något som man inte vet uppkomstmekanismen bakom. Var har hon varit svullen? Hur? Led, senskida, generellt? Feber? När har hältan uppkommit, i samband med ridning, vila?

Det finns ingen anledning att linda benen vare sid dagtid eller nattetid så länge du inte vet vad problemen beror på.

Om det rör sig om samma ben hade jag absolut gjort en ordentlig hältutredning. Om det däremot varit olika ben och dessutom olika sorters skador (sårskada, vrickning etc, etc) hade jag avvaktat o hoppats på bättre tur.

Ska du hältutreda är det oftast lika bra att åka till klinik med en gång, en "hemmaveterinär" har inte den utrustning som behövs.

Vad det gäller eget förebyggande arbete är ju dels ordentlig uppvärmning och avskrittning viktigt för hållbarheten, samt ett varierat arbete, gärna på olika underlag och självklart anpassat till utbildningsståndpunkt och träningsfas viktigt.

Stallbandge skadar inte om man lägger dem rätt (se annan tråd här på buke) och ökar ju blodgenomströmningen och kan därigenom förebygga skador. Å andra sidan, precis som någon annan skrev, vet man ju inte om det är någon mening med någon specifik åtgärd förrän du vet vad hältorna beror på. Skydd på benen (främst mot slag) vid ridning kan förebygga ffa sårskador o som sagt slag av hovar, stenar, bommar mm.

Lycka till!

Hon blir svullen vid skenbenet och har inte haft någon feber. Hältan har kommit när hon t.ex har gått i hagen eller när man går med henne och hon snubblar och så blir hon lite halt och det håller i sig i kanske 5 dagar.
Tack för svaren!!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka