Halt häst

Jag är halvfodervärd och hon som äger "andra halvan" tyckte vi skulle prova att skritta på honom då han inte är halt i sin gång. Han verkar bara halt just i stallet! Självklart är det inte långa stunder vi skrittar. Det samlas ödem i hans ben då han står still så det måste pumpas upp!

Det här blir helt obegripligt för mig .
Vad menar hästägaren/du ? :(
En häst avlastar ett ben av en anledning . Att samma ben sväller och hästen uppvisat hälta har ju också en anledning . Det botas inte via liniment /skrittarbete på eget initiativ utan att en veterinär fått undersöka hästen som efter en månad fortfarande är ofräsch .

Senast ändrad:
4 veckor, då ringer man klinik för utredning. Man rider inte på en häst som är halt eller har en rörelsestörning som inte är utredd. Kort och konsistens från mig.

Utöver allt som redan sagts vill jag bara kommentera det här med "halt i stallet, inte när han går". Hästar är flyktdjur och många hästar gör sitt bästa för att inte uppvisa hälta. Självklart har hästen ont även när han går, han visar det bara inte/ alternativt ni ser inte hältan. Det kan också vara så att han är halt på flera ben, vilket kan vara svårare att upptäcka. Men är hästen halt så är den halt, vilket innebär att den har ont. Och enligt lag ska få träffa en veterinär.

Jag vill också tillägga att jag känner mycket med TS, det är inte lätt alla gånger att ha hand om en häst man saknar bestämmanderätt över och det är bra att du reagerar nu när hästen fortfarande är halt. Lycka till!

Jag hade nog frågat någon kunnig runtom kring mig. Eller ringt till veterinären samt använda liniment på hela benet, hoppas det löser sig :)

Liniment? Nej, varför det innan man vet vad det är för fel på hästen? Kyla däremot är bra i början på en skada och det kan heller inte förvärra något. Nu har det ju gått så lång tid, så definitivt veterinär, skulle jag säga.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar