Halt häst

Noordsvensk

Trådstartare
För fyra veckor sen blev min häst halt, det har blivit lite bättre vecka för vecka och jag har precis börjat skritta uppsuttet. När jag rider känns hans rörelseschema som vanligt och när jag kollar på honom från marken ser han mer stel ut än halt. I stallet vill han fortfarande inte stödja på benet, kan det bli en vana eller har han fortfarande ont? Hjälper det att jag skrittar honom så att han blir mindre stel?

Alltid veterinär vid hälta. Vår häst blev halt, hade en mindre senskada efter påslag och blev friskförklarad helt efter fyra veckor men jag hade aldrig gjort något utan veterinär inrådan.
Senskador kan vara extremt allvarliga och man kan göra allt värre.

Det betyder inte att din har det men vågar du chansa?

Alltid veterinär vid hälta. Vår häst blev halt, hade en mindre senskada efter påslag och blev friskförklarad helt efter fyra veckor men jag hade aldrig gjort något utan veterinär inrådan.

Det är väl ändå till att ta i att ta hästen till veterinär vid minsta lilla hälta oavsett anledning. Jag brukar avvakta några dagar/en vecka och kolla status noga under tiden. Blir den snabbt markant bättre och helt fräsch på 1-2 veckor ser jag ingen anledning till veterinärbesök. Blir den inte snabbt bättre och/eller problem kvarstår efter ett par veckor så blir det veterinär. Det beror dock like på vad man misstänker.

Det är sant! Kanske får bli ett veterinär samtal i början av veckan!

Om din häst fortfarande inte vill stödja på benet inne så varför i hela friden rider du på honom och varför har inte veterinär kontaktats tidigare? :crazy:

Nej, jag tycker inte man behöver tillkalla veterinär för minsta lilla, men jag rider inte på halta hästar och är de inte bättre efter en vecka tillkallas veterinär, stödjer de inte på ett ben tillkallas veterinär omedelbart. :banghead:

Det är väl ändå till att ta i att ta hästen till veterinär vid minsta lilla hälta oavsett anledning. Jag brukar avvakta några dagar/en vecka och kolla status noga under tiden. Blir den snabbt markant bättre och helt fräsch på 1-2 veckor ser jag ingen anledning till veterinärbesök. Blir den inte snabbt bättre och/eller problem kvarstår efter ett par veckor så blir det veterinär. Det beror dock like på vad man misstänker.

Kanske skulle vara lite tydligare....alltid veterinär vild hälta, om det kvarstår efter några dagar. Över en vecka är för mycket för mig och jag tycker det är allvarligt att hästen inte stödjer på benet när den står inne.

Om din häst fortfarande inte vill stödja på benet inne så varför i hela friden rider du på honom och varför har inte veterinär kontaktats tidigare? :crazy:

Nej, jag tycker inte man behöver tillkalla veterinär för minsta lilla, men jag rider inte på halta hästar och är de inte bättre efter en vecka tillkallas veterinär, stödjer de inte på ett ben tillkallas veterinär omedelbart. :banghead:

Jag är halvfodervärd och hon som äger "andra halvan" tyckte vi skulle prova att skritta på honom då han inte är halt i sin gång. Han verkar bara halt just i stallet! Självklart är det inte långa stunder vi skrittar. Det samlas ödem i hans ben då han står still så det måste pumpas upp!

Jag är halvfodervärd och hon som äger "andra halvan" tyckte vi skulle prova att skritta på honom då han inte är halt i sin gång. Han verkar bara halt just i stallet! Självklart är det inte långa stunder vi skrittar. Det samlas ödem i hans ben då han står still så det måste pumpas upp!

Ni vet att hästen har problem, ni ser att det samlas vätska, hästen har haft problem en längre tid och ni söker inte veterinär? Varför? Det är ju helt galet.

1) hästen har ett problem den behöver hjälp med, det kan förvärras
2) hästen avlastar vilket överbelastar andra delar i kroppen, vilket innebär stor risk att få ytterligare problem - särskilt om det pågått FYRA!! veckor.

Och då tillkallar man veterinär! Ni vet inte vad som är fel, varför rider ni?! Hört talas om promenader?

Ni vet att hästen har problem, ni ser att det samlas vätska, hästen har haft problem en längre tid och ni söker inte veterinär? Varför? Det är ju helt galet.

1) hästen har ett problem den behöver hjälp med, det kan förvärras
2) hästen avlastar vilket överbelastar andra delar i kroppen, vilket innebär stor risk att få ytterligare problem - särskilt om det pågått FYRA!! veckor.

Du har helt rätt, absolut! Tyvärr så har jag mindre inverkan än hon som äger hästen, jag som tar hand om hästen men äger honom inte. Men ska ta och prata mer med henne så att veterinär tillkallas!

Vi har faktiskt inte hört av hos till veterinären då vi såg framsteg väldigt fort. Borde vi göra det trots att det blir bättre o bättre?

Om hästen fortfarande är halt efter en månad så ja - ni bör ha en veterinär som får undersöka den !
Risken är att det du bedömer som "stelhet" är en hälta, och/eller att hästen rent av är nu är halt på fler ben/har andra problem i kroppen . Detta kan ske när hästen avlastar en kroppsdel/ben länge .
En multipel hälta ses ofta som stelhet för ögat .

En månad är LÅNG tid om hästen är ofräsch !
Jag brukar beroende på situation och läge avvakta en vecka - möjligen 2 veckor om det ser bättre ut.
Hade aldrig övervägt att vänta länge med en häst som jag tolkat det som ständigt avlastar benet i vilande läge i stallet .

Kl : buke beter sig lite skuttigt för mig på mobilen av ngn anledning ikväll . När jag postade såg det ut som det var väldigt få svar i tråden. Nu när jag postat min kommentar ser jag att väldigt många redan svarat samma sak ....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar