Halt häst

Fullblod89

Trådstartare
En vän till mig har en häst som dagen efter hon hoppat började halta.

Hältan syns inte i skritten(mer möjligt för ett mer vant öga för hälta), men i traven är det inget tvivel om saken att han är halt.

Det är höger fram, ingen värme eller svullnad som kan lokaliseras. Hade han bara sträckt sig hade det varit över nu efter lång tid, ett par veckor. Ingen hovböld heller. Hästen mår allmänt bra och verkar inte vara berörd av att han är halt. Men något är det, det är ju inte säkert det ens är höger fram hältan varit från början utan kanske höger bak. Kan tillägga att jag inte sett hästen under ryttare på länge och aldrig ridit han själv.

Antar det skulle behövas röntgen, ultraljudas för att veta vad det kan vara. Boxvila är inget alternativ då han tydligen river hela stallet för henne.

Någon som har erfarenheter av likande problem? Jag vet inte hur jag lättast ska formulera mig ang hästens hälta då jag bara sett han röra sig i traven en gång på lina. I hagen syns dock ingenting.

Sv: Halt häst

Har det gått ett par veckor hoppas jag att kliniktid är bokad.

Omöjligt att säga vad det kan vara på ett forum. Men det låter som kot/hovledsinflamation

Det hände oss precis också på en häst vi hade på prov. Tog ut vår vet som ultraljudade och på hf hittades en gammal senskada på ytliga böjsenan, där det nu blivit en ny skada på den gamla skadan pga överbelastning. Jag ångrar såklart att vi inte gjorde besiktning INNAN vi tog hem honom på prov, så att hästen sluppit ha ont i onödan.

För övrigt så var den gamla skadan så allvarlig att hästen aldrig kommer att kunna göra mer än skogsmulleridning. :( en stor sorg då det var en helt fantastisk häst med otroligt stort hjärta.

jag har själv sagt att hon bör åka in och kolla upp varför han är halt. Men hon har tydligen inte råd med att åka in till klinik. Hade det varit min häst hade jag åkt in när hästen inte blev bra efter några dagar.

Bison: Jag tror också på något i hästväg som kot/hovledsinflammation när det inte går se eller känna något själv med att enbart palpera. Synd om både hästen och tjejen. Synd om hästen som har haltar men även synd om tjejen som inte har råd. även om jag personligen tycker att man får ta sig råd att åka in i detta fallet.

Var inne på klinik så fort min häst haltade efter hovslagarbesök. Hoven var så nedsliten så fanns inte mkt att slå på (har själv tappskokompetens men vågade inte slå på i rädsla för att göra ett sömstick), så fick vänta på hovis och under tiden se till att hoven inte blev mer sliten. Dock råkade hovslagare själv göra sömstick så dagen efter åkte vi in på stört och röntgade. Visst hade hästen redan lyckats få början till hovböld under det dygnet men jag har gott samvete för att hästen slapp ha ont alltför länge :angel:

Samma för min häst. Åkte in för röntgen (2500kr) fick svar att han har artros. Hon måste ju åka in med hästen! Och 2500 är helt överkomligt för att få veta hur ens ögonsten mår kan jag tycka.

Veterinären/klinik är ju det enda som hjälper i det här fallet!
Det finns ju ingen chans att gissa sig till vad det är och oavsett vilket så behöver den behandling/medicin.
Att hästen inte står på boxvila kan jag förstå då jag också har en pålle som är allt annat än stilla om han står inne dagtid men en sjukhage ute måste man ju kunna ordna?!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 146
Senast: animalasia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 804
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31