halt häst - vad kan det vara?

Tweety1985A

Trådstartare
Var ute o red med min kompis idag, och hennes häst snubblade till på en pinne och lyckades "skjuta" upp den på frambenet. Efter det var han jättehalt, stod i princip på tre ben. Sträckte fram det onda benet och ville inte alls böja det bakåt eller sätta ner det.

Hittade ett sår på framsidan, precis vid kronranden, men detta kan knappast ha gjort så ont att han inte ville stötta på benet. Så småningom hittade vi lixom som en knuta ovanför ballarna och det var alldeles spänt i "tråden" som går där (utsidan av benet, precis ovanför ballarna) Frågan är vad som går där, är det senor eller muskler eller både och? Min kompis lyckades leda hästen hem, han haltade ganska mycket och det syntes att han hade ont. Han har varken blivit bättre eller sämre under eftermiddagen då han fått gå i hagen.

Någon som har en aning om vad det kan vara?Sträckning, senfäste, muskelfäste??? Givetvis får vet. tillkallas om han inte blir bättre, men för mej, som står lite utanför, är det intressant att spekulera.

Sv: halt häst - vad kan det vara?

Har ingen aning men om min häst hade varit så halt hade jag nog lämnat den inne i boxen.

Ni är säkra på att han inte fått in nån tagg eller något någonstans?

Min häst lyckades med att få in en 3cm tagg på framsidan av kronranden, precis i tillväxtzonen till hoven, en gång för flera år sedan. :crazy: Det var bara ren tur att den inte skadade något inne i hoven.
Taggen syntes inte utan man fick en jättereaktion när man nuddade området, ja och så var han väldigt halt också.

Låter som om han kan ha fått in något som inte ska vara där...
Den sk knutan skulle kunna bestå av blod.

Hm, öh - tråden ovanför ballarna!? :D Menar du den lilla skinnflärpen i mitten eller de hårda på sidorna? Och var sitter knutan?

Med tanke på hästens symptom så tror jag inte att det är såret som är orsaken, så vida det inte är ett djupt sådant som har perforerat nåt vitalt.

Boxvila tills vidare. Kan vara vad som, rejäl "stukning", sträckn av sena el ligament osv.

Skulle låta hästen stå på boxvila, tempa 2ggr /dag samt tillkalla veterinär.

Den kan ha vrickat sig eller sträckt sig rejält.
Skulle inte släppa ut den med andra hästar.

Man brukar kyla benet med kallvatten i minst 20 min. från knät.

Känn efter om den har puls oxå.
Låter allvarligt om den blev så halt.

Ni är säkra på att han inte fått in nån tagg eller något någonstans?

Min häst lyckades med att få in en 3cm tagg på framsidan av kronranden, precis i tillväxtzonen till hoven, en gång för flera år sedan. :crazy: Det var bara ren tur att den inte skadade något inne i hoven.
Taggen syntes inte utan man fick en jättereaktion när man nuddade området, ja och så var han väldigt halt också.

Nja, asså, d konstiga e ju att han inte verkade ha ont där såret var på framsidan, utan på baksidan, där det inte ens fanns nåt hål, utan bara som en knuta på muskeln lr senan som går där.

Hm, öh - tråden ovanför ballarna!? :D Menar du den lilla skinnflärpen i mitten eller de hårda på sidorna? Och var sitter knutan?

Med tanke på hästens symptom så tror jag inte att det är såret som är orsaken, så vida det inte är ett djupt sådant som har perforerat nåt vitalt.

Boxvila tills vidare. Kan vara vad som, rejäl "stukning", sträckn av sena el ligament osv.

Ja, asså, vet inte om d e en sena eller en muskel som går där... Baktil på sidan lixom. Knutan sitter nästan ända nere vid ballarna och så är muskeln eller senan rejält spänd, så det måste nästan vara den som gör ont. Nej, jag tror inte heller att det är såret, han verkar inte ha ont där, utan på baksidan. Men han har uppenbarligen rört sej i hagen å sådär, så fruktansvärt ont kan han inte ha... Frå se vad som händer. Kom gärna med fler förslag!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hästvård För fyra veckor sen blev min häst halt, det har blivit lite bättre vecka för vecka och jag har precis börjat skritta uppsuttet. När jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 842
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka