Halt häst, svullet ben

devilsdaughter

Trådstartare
Hej!
För två veckor sedan röjde min häst runt mkt i hagen, efter detta var hon svullen i ena frambenet. Hon var då jämnsvullet på hela skenbenet, från nedanför knäet till kotan.
Jag har haft kontakt med veterinär samt en hovslagare har kollt på det och han konstaterade vrickning. Iaf, så gick svullnaden långsamt ner efter några dagar och tillslut var den nästan obefintlig, det lilla som var kvar var att man kunde känna en liiten knöl/upphöjning på mitten av skenbenet. Men hon var varken svullen, varm eller halt längre.
Jag antog då att det helt enkelt inte hade varit någon vrickning utan istället att hon fått en smäll på benet under buset i hagen. Men nu idag så har svullnaden på denna knölen/upphöjningen gått upp och hon känns lite varm just där också. Alltså hon är lite svullen mitt på skenbenet (på baksidan). Vad kan detta vara? Hon är bara varm just på den svullnaden, inga gallor eller varma hovar..

Sv: Halt häst, svullet ben

Är hon svullen på senan alltså?

Förra sommaren hämtade jag in vårat sto från hagen, svullen i senan men ej halt.
Hon hade antagligen sparkat sig själv i hagen.
Ultraljudade efter två veckor ungefär och en senskada konstaterades. Nu, 1,5 år senare har hon en knöl där, men rids som vanligt eftersom senan egentligen inte var spec skadad, utan traumat hade "sprängt in" vätska mellan fibrerna i senan. Den är försvagad men iom att hon är 19 år så går hon inte så jättehårt ändå.

Om jag vore som du skulle jag nog ultraljuda svullnaden för att utesluta en senskada. Om det nu är på senan svullnaden är, men det fattade jag det som?

Ja, det är på senan hon är svullen, men från början var det hela benet som var svullet, allså benet var svullet runtom, både senan och skenbenet.
Men nu när det har gått ner och sen kommit tillbaka lite så är det endast på senan som svullnaden sitter.. Hon haltar inte alls idag, men är ändå lite svullen, tycker dock att svullnaden har minskat lite från igår till idag. Hon är väldigt pigg och glad springer i hagen och har öronen framåt så hon verkar inte ha ont av det. Tänkte ringa veterinären imorgon, men är hon ytterligare lite bättre i morgon så avvaktar jag nog lite till..
Det är samma här att hon börjar bli lite till åren nu och går inte så hårt..

Om du böjer benet och klämmer över senan, regerar hon?

De är alltid bra att kyla svullnader och sedan värma efter någon timme för att se om svullnaden mjuknar något. Är svullnaden hård även fast hon kommer in i från hagen och har rört på sig?
Om svullnaden inte blir mjuk när hon rört på sig finns det risk att det är en allvarligare skada...

Nej, hon ömmar ingenting, och nej ingen skillnad om hon rört på sig el inte.. Ska prova att kyla för att sedan värma! Vad är det för allvarlig skada det skulle kunna vara?

Tack för responsen!

Det som ploppar upp i mitt huvud, nu behöver ju inte det vara rätt bara för de, är någon typ av senskada...

av att läsa på ett forum i skriven text utan att ha sett hästen, så tycker jag tyvärr det låter som en misstänkt senskada. typiskt är att det blir väldigt svullet i akut skedet, med hälta, och sen avtar det, det är det som är så lurigt med senskador. Jag hade åkt in till klinik med hästen, inte förlitat mig på hemma vet eller hoppats på det bästa. Under tiden behandla det som att det är en senskada, dvs sjukhage eller boxvila för hästen utifrån vad som passar bäst där den är lugnast, dvs inget stoj och stim utan hästen skall vara i stillhet.

Usch, låter inte alls bra.. Ska ringa och rådgöra med veterinär här, samt närmaste kliniken och se vad som sägs..

TAck!!

Hästen är nu ultraljudad, det var en sena som var skadad. Hon är dock inte halt alls, så veterinären trodde att hon skulle bli helt återställd.. Tack för hjälpen!

Låter ju precis som vårat sto. Hon var aldrig halt, pigg och glad, visade inga tecken på smärta.
Nu, ett och ett halvt år senare är hon igång som aldrig förr och har endast en knöl på senan.

Jag kan rekommendera laserbehandling - det svarade vårat sto på jättebra! Jag SÅG faktiskt hur ärret drog ihop sig.
BoT funkar också jättebra, hon står ofta med BoT-stalbandage på kvällarna.

vilken sena var det?

Djupa böjsenan, hon trodde även att förstärkningsbanden var lite skadade.. Men eftersom hon inte verkar ha ont alls så ser det ljust ut! Hon fick även inflammationshämmande utskrivet eftersom svullnaden gått upp ännu något..

Fy så tråkigt! Senskador är verkligen något jag har respekt för, inte minst för att det är så svinlång konvalcens på dem.

Hoppas att det utvecklar sig åt rätt håll för er!

Ja, det känns verkligen tråkigt.. Nu har man en lång rehabiliteringstid framför sig.. Men skönt att det inte var värre ändå..

Konvalecensen är lång och jag var också riktigt knäckt där ett tag, så jag förstår dig. Det är tufft.

Vårat sto skadade också djupa böjsenan.
Nu är ju min häst min häst och din häst din häst, men jag kan säga att man märker inget av senskadan idag och rids precis som vanligt för en så pass gammal häst; utan större krav, fokus på hennes hållbarhet med mycket skritt, det hon tycker är roligt.
Vilket i detta fall är hoppning :D

Liknande trådar

Hästvård Ikväll när jag tog in min häst var den varm, svullen i ena frambenet. Hade även puls. Varm hov och hela benet. Tog ut och longerade, har...
Svar
13
· Visningar
1 592
Senast: unoannis
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: hanny
·
Hästvård Hej! För tre dagar sedan upptäckte jag att min hästs högra bakben var rejält svullet, hela skenbenet. Hon var inte särskilt varm och...
Svar
5
· Visningar
4 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka