halt häst med illaluktande hovar

nightcrawler

Trådstartare
vad kan det vara? hästen är halt på höger fram och ömmar på 3 fötter både inne och i hagen och såklart när man rider. 3 fötter luktar nått fruktansvärt. hästen går barfota och är kraftigt överviktig.

hovslagaren som ringdes sa tvätta fötterna med tvål och vatten. vi misstänkte strålröta. ringde även vet. för att kolla och dom sa absolut inte tvål och vatten. sen säger hovslagaren att hästen kan släppas ut och ridas igång. trots hälta. han hade inte sett hästen röra sig ens.

vill tillägga att det inte är min häst utan jag blev ombedd att titta på den. kan tyvärr inte göra nått. ville mest ventilera lite och höra vad ni tror

Sv: halt häst med illaluktande hovar

Övervikt signalerar ju omgående fång, jag har fångnoja när så många runtomkring drabbas. Absolut veterinärundersökning, själv tycker jag inte man ska släppa ut en häst hur som helst innan man vet vad som orsakar hältan. Många gånger kan man förvärra skadan genom att släppa hästen i hage och rida den.

är av den åsikten också.
hästen har hittills klarat sig från fång men den är på gränsen. den har en redig späck/fångnacke. tycker så synd om hästen men ägarna vägrar lyssna :cry:

Eftersom det luktar illa har hästen säkerligen strålröta (och kanske annat också?)

Om det stinker har det dessutom gott långt och behövas antagligen behandlas av hovslagare för att skära rent.

Jag har alltid använt hovtjära med gott reslutat men har å andra sidan inte haft några så grova fall att det börjat stinka.

Låter som strålröta, med reservation eftersom jag inte sett hoven. De kan få väldigt ont av det, ibland kan det bli en springa mellan ballarna som är en till flera cm djup. Behandla med svamp och bakteriedödande medel. Brukar försvinna efter någon/ra veckor beroende på hur långt det gått.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Har det inte gått så långt att man kan anmäla för vanvård eftersom hästen lider?!

En häst som till och med ömmar i hagen behöver ju veterinär- och hovslagarvård :(!

svarar alla

dom är fruktansvärt dumsnåla och tar det som är billigast. alltså en hovslagare som inte ens kan kalla sig hovslagare. enligt hans hemsida så utbildar han sig. hovslagaren tyckte att det är ingen fara, utan släpp ut hästen. jag stod ett par meter bakom och kände hur det stank.
att det här kan bli dyrt i längden när dom inte kollar upp det ordentligt det tänker dom inte på. utan kör med standard utrycket "det löser sig"

hur stor är risken att det kan vara fång? hur stor är risken att hon får fång? med tanke på att hon är kraftigt överviktig med enorm nacke och det är frost på nätterna

dom är fruktansvärt dumsnåla och tar det som är billigast. alltså en hovslagare som inte ens kan kalla sig hovslagare. enligt hans hemsida så utbildar han sig.

att det här kan bli dyrt i längden när dom inte kollar upp det ordentligt det tänker dom inte på. utan kör med standard utrycket "det löser sig"

Fast det är ju inte bara dumsnålt utan även djurplågeri att inte anlita den vård som behövs :mad:!

hur stor är risken att det kan vara fång? hur stor är risken att hon får fång? med tanke på att hon är kraftigt överviktig med enorm nacke och det är frost på nätterna

Den risken är väl rätt stor, skulle jag vilja säga, både att det kan vara fång redan eller att fång kan utvecklas. Överviktig, enorm nacke, frost på nätterna = INTE bra!!

Du får nog överväga din roll i det och fundera på en anmälan till djurskyddet om inte ägarna ringer till veterinär och riktigt hovslagare!

problemet är att här så har djurskyddet överseende med allt. så länge hästarna inte är magra :mad:

Ökad värme och puls kan ge indikation om begynnande fång eller inflammation av annat slag.Bara att känna med handen alltså.Sen lukten kan som de andra skriver bero på röta.Virkon /utspädd jodopax dagligen och mkt noggrann hov vård.Men först och främst hovslagare och ev veterinär efter detta.
Erbjud dig att köpa loss hästen eller ta den på foder? Hör dig för med lite mer seriösa hästfolk,kanske någon kan hjälpa dig?Men är vården eftersatt så borde djurskyddet komma ut.Och anser de hästen vara välmående (trots fetma:eek:) så be dom lyfta på benen för att förhoppningsvis de ska få känna på stanken.
Övervikt främjar fång ja.Frostigt gräs är förödande för fångisar och att utveckla fång.Likaså alla äppel som finns i var och varannan hage.Dessa små omogna saker är också mkt olämpligt.Insulin resistens kan också orsaka fettansamlingar i främst nacke/hals.Alltså borde hästen grundligt undersökas. Att rida är ju självklart inte alls att rekommendera.

det är väl inte till djurskyddet man anmäler längre utan till jordbruksverket, eller har jag fått det om bakfoten?

Jag tror nog det går med vilket som.Så till vidare det inte ändrats sedan i våras.

jag varken vill eller kan köpa hästen. personligt och ekonomiskt, har redan två hästar.
hästen är bara lite knubbig och det är ju så gulligt :( enligt ägarna då. dom lyssnar alltså inte på någon. allt går in genom ett öra och ut genom det andra. det går inte att få det att koppla. förut kunde dom fråga och lyssna och ta till sig. men nu har dom blivit "experter"

hur stor är risken att det kan vara fång?

100% men låter även som eftersatt hovvård till 100%.

SKA till 100% anmälas (i båda fallen)

Du är skyldig att anmäla till berörd länsstyrelse med tanke på att du dels startat tråden och det du delgivit.

var lite osäker på om det var tillräckligt för anmälan. ifall jag hade för lite bakom mej. men nu känner jag mej säker på det efter att ha ventilerat det. ska anmäla snarast

Ja, verkligen gör de!! Det är ju jättesynd om hästen så iväg till telefonen!

Du får gärna berätta hur det gick, man blir ju lite orolig för hästens skull =(

100% men låter även som eftersatt hovvård till 100%.

SKA till 100% anmälas (i båda fallen)

Du är skyldig att anmäla till berörd länsstyrelse med tanke på att du dels startat tråden och det du delgivit.

Hur kan du säga att hästen till 100% har fång utan att ha sett den???

Till Nightc..
Självklart måste något göras. Är ni fler i stallet kanske ni kan gå ihop och börja med att prata dem tillrätta tillsammans? Ta ut en veterinär samtidigt som kan förklara för dem, om de nu inte vill lyssna på er andra?
Tror faktiskt att det kan ge mer resultat än att anmäla. Risken är väl annars att de kanske flyttar och fortsättar sin vanvård?

Måste hålla med! Varför inte försöka prata med ägarna först och verkligen förklara vikten av att ha en duktig hovslagare. Jag menar luktar hästen och den dessutom är halt så borde det ju inte vara så svårt att få dem att inse att något är fel?

det går inte att prata med dom. vi har försökt länge. dom lyssnade på vet. när dom vaccinera. men sen efter någon månad så var det glömt.
tyvärr finns det nog inget annat att göra än anmäla då dom inte går att prata med. var och en är salig på sin tro. :devil:-ligt salig i det fallet

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog... 2
Svar
28
· Visningar
3 523
Senast: Sally
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom... 9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 264
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 923
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er! Har ett litet dilemma och jag känner mig väldigt klyven i frågan. Vårt ardennerföl som är 3 månader gammalt visade upp en... 2
Svar
24
· Visningar
5 468
Senast: Ardennern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka