Halt häst (i bland) trots glukosamin

C

carran

Mitt sto har problem med stela leder, misstänkt artros. För detta får hon glucosamin i pulverform och regelbunden motion utan några längre viloperioder. Detta har gjort att hon har mått bra och blivit mjukare i lederna men de senaste dagarna har hon blivt sämre.

Det började för tre dagar sen när jag skulle ta in henne från hagen. Jag märkte att hon markerade lätt i vissa steg på vänster bakben, böjde och klämde på benet i stallet men hon visade ingenting så jag red en sväng för att kolla henne. De första tio metrarna tog hon några konstiga steg men sen var det inga problem och hon bjöd ordentligt framåt hela tiden.

Dan efter var hon ungefär likadan när jag tog henne från hagen och under ridning, alltså ingen hälta och obesvärad när vi väl kommit igång med ridningen. I dag märkte jag att hon i uppförsbacken till stallet tog några konstiga steg där hon inte riktigt ville stödja på vänster bak, men det försvann lika fort och jag gick med henne innan jag red en sväng för att se hur hon gick då. Inga problem i ridingen och som vanligt känes hon jättemjuk och fin när vi kom tillbaka.

Nu undrar jag ju vad detta beror på, hon kan ju bli stel om hon står men nu har jag ju hållt i gång henne. Kan hon behöva glukosamininjektioner? Ska tillägga att hon har lite gallor på bakbenen som jag har haft liniment på i kväll och lindat benen.

Ska ringa vet. om hon inte är bättre i morgon men vill gärna höra vad ni tror, kanske någon som varit med om nåt liknande?
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

Hej!
Har läst (minns tyvärr inte var, men tror att det var Forskning&Framsteg) att glukosamin inte fungerar. De trodde att det gjorde det efter de första undersökningarna, men nya undersökningar har visat att det är verkningslöst. Har för mig att de undersökningar som visar att det fungerar är "sponsrade" av läkemedelsföretag som säljer glukosaminpreparat.

Detta var dock till människor (om jag minns rätt, jag har lärt mig att man kan minnas helt fel!!).

För mig låter det som att något hakat upp sig i en led eller fastnar i vissa lägen. Eller så kan det vara ett visst läge som gör ont, som hästen för det det mesta lyckas undvika men ibland hugger det till. Har själv haft så i knät, det bara hugger till och sen är det bra igen. Fast jag vet inte alls..... kolla upp det. Ta dit en KUNNIG kiropraktor om vetrinären säger att allt är lugnt!

Hoppas allt går bra!
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

Glömde säga att det knäpper i bakbenet eller benen, kan inte säga vilket, i skritt. Det har det inte gjort förut.
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

Ja det låter troligt, ska ringa vet och höra vad han säger och om det behövs så vet jag en duktig eqiterapeut, kan det va nåt? Intressant det där om glucosamin förresten, jag tycker ju att jag märkt skillnad men å andra sidan har jag ju hållt i gång henne så det kan ju lika gärna vara det som gjort det. Ska fråga vet, jag kanske kan spara de pengarna till nåt annat.
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

Jag tycker det bästa medlet när det gäller stela leder är MSM.
Jag har fått supereffekt på både häst och hund. Hunden hade varit avlivad om den inte hade fått MSM. Vi har provat och sluta med det vid ett tillfälle men då kunde knappt hunden gå, när han får sitt MSM så märker vi inta att han har problem alls. Ungefär samma på hästen.

Lycka till.
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

den har kanske helt enkelt blivit stelare bara...människor stelnare ju till med åren men släpper det efter att du ridit en stund är det nog ingen fara
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

glömde..
ang. gluccosaminet,har det stor betydelse om det innehåller chondrit (stavning) utan det ämnet kan inte hästen ta upp gluccosaminet,

min häste får gluccosamin på vet inråden,det preparatet han fär innehåller gluccosamin,chondrit,msn,djävulsklo.

dyrt men värt varenda krona
arto-flex heter det
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

Jupp håller med, har artros i mina knän och äter msm och mår 200 % bättre, ger det till totton också :-) bästa naturläkemedlet jag testat.
Rekommenderas att provas på alla stela leder och ledbesvär i största allmänhet.
MumIN
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

var köper man msm då? Kan ju vara värt att prova nä rbåde du och caspar har så bra erftarenhet av det. Vet du vad det innehåller? Någon som har erfarenhet av back on trac paddar?
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

Kom på att jag faktiskt kan kolla det själv :) Hittade msm på "glada hästen i spiltan" 1000g för 495:-. Lät rätt bra tycker jag så jag beställer en hink så får vi se. Ska ringa vet också för säkerhets skull. Men vad tror ni om BOTpaddar att linda med på nätterna?
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

kondroitin

suisyola skrev:
glömde..
ang. gluccosaminet,har det stor betydelse om det innehåller chondrit (stavning) utan det ämnet kan inte hästen ta upp gluccosaminet,

min häste får gluccosamin på vet inråden,det preparatet han fär innehåller gluccosamin,chondrit,msn,djävulsklo.

dyrt men värt varenda krona
arto-flex heter det
 
Sv: Halt häst (i bland) trots glukosamin

Blandningen glukosaminsulfat, kondroitinsulfat och MSM fungerar bäst. Ett sånt fodertillskott kan köpas via apoteket. Den heter CombiCare.

carran skrev:
var köper man msm då? Kan ju vara värt att prova nä rbåde du och caspar har så bra erftarenhet av det. Vet du vad det innehåller? Någon som har erfarenhet av back on trac paddar?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 094
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 631
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp