E

EQL

Nån mer som har halt golv i stallgången? :crazy:
Våran stallgång är jättehal och min häst halkar hela tiden. Inget jätteallvarligt men när han går fram så glider liksom bak benen fram...
En annan häst i stallet har även gått omkull pga detta.

Min häst får muskelspänningar när han halkar för han sträcker sig lite i rumpmusklerna varje gång detta händer.

Finns det nåt man kan göra?
Nån i stallet sa att man kunde måla på med nån slags färg för att få bättre grepp men finns det verkligen?
alla förslag välkomna...

(förresten är det fel forum?)

Sv: Halt golv

vad är det för golv??? konstigt att ingen gör ngt åt det när det är så halt:confused:
där jag rider har de betonggolv, och det golvet är inte halt :) där ponyerna står ligger det strö över hela golvet, det kanske kan vara en idé??
annat förslag kanske kan vara ngn form av halkskydd/matta??

Det är "vanligt" golv ? vet inte vad materialet kallas :o

det är inte mitt stall så jag kan inte göra något åt det, isåfall måste klubben betala det, och det är ju svindyrt. Kostade 5000 med sparkmattor till hästens box, golvmattor borde ju vara ännu dyrare :crazy:

Vi har ett ställe i stallet som är lite som en nedförsbacke, där har vi lagt en grov gummimatta och dragit fast den i betong golvet. Ingen häst har halkat efter vi la in den.

Dock får man tänka på att man lägger dom vågrät om man jämför med hur hästarna rör sig på den!

Oj det lätt ju inte bra :( Kan ni inte stö över något spån kanske ? Blir kanske rätt smutsigt då.

*kl*
många gör misstaget att slipa betonggolvet helt slätt... då blir de svinigt halt.. vi fick tag i gummimattor från korsnäs.. sambon jobbar där.. enda sättet för oss för att hästarna inte skulle halka var att lägga gummi matta..

Vi hyrde in en fräs som fräste spår i betonggolvet,:idea: den fungerade på tegelgolvet också. Det tog inte så himla lång tid men det dammade förfärligt så hästarna måste vara ute.
Hör med närmsta maskinuthyrningsfirma jag tror vår kom från Cramo.

Vi hade jättehalt golv i förra stallet. Det var ett litet stall, så problemet löstes mha mattor. Såna där som man har i entreer bland annat, med gummiundersida. Funkade utmärkt!

Annars finns det ju ngn form av flytande "gummi" som man kan lägga ut, men det kostar ganska mkt har jag för mig. Man kan ha samma gummi i transporter, minns inte vad det heter tyvärr.

Jag har lagt in Båspallmattor, fick tag i dom hos en bonde som gjort sig av med korna. billiga och jättebra, inget mer halkande.
Att fräsa golvet gör bara att det blir mer dammigt, och dessutom är damm från betonggolv inte alls bra att andas in.

Det dammar ju bara precis när du gör det!!
Städa av det värsta och öppna ett rejält korsdrag innan du släpper in hästarna igen så är det absolut ingen fara!
Vi märkte ingen större ansamling av damm mer än på golvet.
Om man spolar vatten samtidigt som man fräser så dammar det inte alls, en del maskiner har så att du kopplar slang till dom så det spolas vatten på fräsen konstant.

Vi har köpt gummi mattor på swedol. Sånna tunna som finns på rullar.
MYCKET billigare än att köpa dom som är till för hästar.
Vi köpte den tunnaste och billigaste modellen för mer än 2 år sen och dom håller fortfarande super.
Kan tilllägga att vi har mycket "hästtrafik" i gångarna.

Ett plus med mattorna som är på rulle är att dom är lätta att ta bort när man ska storstäda. Plus att det är bara att rulla i hopa dom när man ska sopa under vilket inte behöver göras oftare än kanske MAX en gång i månaden.:idea:

Vi hade oxå ganska halt i stallet, men det fixade klubben lätt med nåra gummi mattor:D Så nu är de hur bra som helst igen:)

Vi har spångångar. Dock lite pyssel att underhålla, och jag tycker inte att det är det snyggaste men men, hästarna slipper halka och det är ljuddämpande.

Vårat golv är halt för nyskodda hästar (vet inte varför?), och när det är kallt ute och de får is under fötterna.
Det skulle varit räflat men den som gjöt det gjorde fel så det blev slätt. Dock inte alls så halt som ditt verkar vara!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 548
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar