halt eller inte???

J

Jessika Persson

Åhh jag blir så frustrerad, min häst haltade lite i hagen igår när han sprang runt så jag gick ner och kände på honom, ingenting vad jag kan känna, inte varm eller svullen eller något sådant. Bara gallor som han haft hela tiden... Longerade honom och då gick han rent. Kollade honom idag, går rent i skritt, belastar fullt på benen, markerar dock lite lite i trav när syrran sprang med honom. Inte hela tiden utan något steg då och då. Vad sjutton kan det vara?? Egentligen ska han tävla hoppning på söndag, första tävlingen i min ägo, så det känns så trist! På ett sätt vill man gärna tävla men samtidigt skulle jag aldrig låta en halt häst göra det! Någon som känner igen symptomen?? Har inte tagit ut vet ännu eftersom han inte visar något hela tiden utan jag avvaktar med det. Snälla tips och idéer?!

Sv: halt eller inte???

Det behöver inte vara något allvarligt. Kanske har han bara sträckt till sig lite. Men tävlingen på söndag skulle jag skippa. Låt honom vila helt en vecka och kolla sedan igen. Dumt att riskera en allvarligare skada för att man inte har tålamod att låta hästen återhämta sig från en lindrig.

Hoppas att det ordnar sig!

Sv: halt eller inte???

ha koll på gallorna, blir de värre (känns de hårdare eller varmare) efter han har rört på sig, är det inte bra, då är det att han rör på sig som orsakar gallorna, och nånting är antagligen fel. Men går gallorna ner och känns mjukare efter att han har rört på sig, så är gallorna säkert bara ledvätska som samlats där.
Känns galorna lite konstiga eller om du är osäker skulle jag kolla upp h*n, när min häst hade kotledsinflamtion så kunde han bara halta nått steg här och där... Bätttre att kolla en gång för mkt

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 406
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 865
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka