Halt eller inte?

Sv: Halt eller inte?

Tyskarna är ju noggranna och grundliga så alla domare har utbildning. Det skrivs prov och görs praktiska prov. Vet att en domare som jag ridit för även har dömt i Kreuth.

Jaa, det är märkligt, kan det vara som det är i WRAS här hemma? En stoor variation vad gäller kunskapen hos domarna? För att döma på typ D nivå har det väl inte ens krävts någon direkt utbildning? Eller?? Rätta mig om jag har fel....
Är det så att domarna har en bra utbildning kanske man skulle kunna påpeka vikten av att ha rena gångarter utan hältor i klasserna?? Lite fint sådär?? ;)

Jag menade ingenting illa, men det blir uppebart svårt att bedöma orena gångarter och eller hältor då det går undan sådär. Klagar absolut inte på någon ryttare!

Fast hur menar du nu? Inte säger veterinären "trava så långsamt du kan" när han ska bedöma om en häst är halt eller inte.

Snarare skulle det vara svårare att bedöma en orenhet om en häst försöker travas långsammare än den är balanserad för.

Fast hur menar du nu? Inte säger veterinären "trava så långsamt du kan" när han ska bedöma om en häst är halt eller inte.

Snarare skulle det vara svårare att bedöma en orenhet om en häst försöker travas långsammare än den är balanserad för.

Hur jag menar, jo när hästen går i orytmisk trav och den är filmad så har jag svårt att bedöma orenheter. Hästen ska helst gå i samlad, rytmisk trav då dte blir bedömning på film. När hältor och orenheter skall bedömas vill jag gärna stå på mina egna fötter sas! Allt för en rättvis bedömning, vem sa något om att trava så långsamt du kan??

Men utbildning räcker inte alla gånger. Jag har sett en häst vinna ett KM i pleasure i Stockholm trots att den gick i korsgalopp. Domaren var AQHA domare. Ganska många år sen nu, hoppas att den domaren har blivit bättre.

Och vi har alltid folk aom har som uppgift att kontrollera framridningen. Det måste finnas folk på plats som tittar så att inget fel görs. På förra tävlingen var det ett ekipage som plockades bort redan på framridningen.

Men utbildning räcker inte alla gånger. Jag har sett en häst vinna ett KM i pleasure i Stockholm trots att den gick i korsgalopp. Domaren var AQHA domare. Ganska många år sen nu, hoppas att den domaren har blivit bättre.

Nej precis, ibland räcker ju inte utbildning om människan ifråga inte är en riktig hästmänniska med ett öga för hur hästarna rör sig...jättesvårt verkligen.

Och vi har alltid folk aom har som uppgift att kontrollera framridningen. Det måste finnas folk på plats som tittar så att inget fel görs. På förra tävlingen var det ett ekipage som plockades bort redan på framridningen.

Ja men det är ju bra, om ett sådant system fungerar som ett komplement till domaren

:)

Jag skulle nog säga Amatör, för jag tävlar noice apha o inte har jag haft
så många galoppbommar, men det är ju upp till dommaren.

Domaren var väldigt noggrann annars, hon gick och pratade med varje ryttare och gav tips och förklaringar till hur hon hade dömt. Hon påpekade till flera att de hade haft taktfel och att det var svårt att se om det berodde på underlaget eller att hästen var sån. Hon sa även till mig att det hade varit lite taktfel och att jag behövde samla min häst mer.

Domaren var väldigt noggrann annars, hon gick och pratade med varje ryttare och gav tips och förklaringar till hur hon hade dömt. Hon påpekade till flera att de hade haft taktfel och att det var svårt att se om det berodde på underlaget eller att hästen var sån. Hon sa även till mig att det hade varit lite taktfel och att jag behövde samla min häst mer.

Ja det gäller väl att vara lite uppmärksam och att som du säger, det finns folk på framridningen som kan vara med att bedöma hästarnas hälsostatus.
Men man ska akta sig för att slänga ur sig skit anonymt så som du säger någon gjort mot dig! Sådana saker är tyvärr allt för vanligt och bara tråkigt för den utsatta personen samt sporten!

jag har läst hela tråden, och oj vilken spårad tråd;).

Dom flesta har ju skrivit att isabellen ser halt ut. men vilken häst är det du alazzi menar är halt? Var det isabellen du tänkte på?

jag har läst hela tråden, och oj vilken spårad tråd;).

Dom flesta har ju skrivit att isabellen ser halt ut. men vilken häst är det du alazzi menar är halt? Var det isabellen du tänkte på?

Nej, jag rider ju själv i klassen och det är en person på youtube som har kommenterat den filmen med att min häst är halt. Och även i trailfilmen är det samma person som skriver att min häst är halt. Då börjar jag ju undra var folk ser att min häst är oren.

En annan domare som jag har tävlat för har domarkort till många olika förbund
http://www.westernbrueckner.de/index.php?id=97&tx_ttnews[tt_news]=565&cHash=60315f2230bd0bc6b2c414dfa3fa4308

Det var hon som dömde traile som jag vann så om hästen var halt i den klassen så borde ju verkligen den domaren ha sett eventuell orenhet. Nej, jag drar väl lite stora växlar på ett anonymt pm, men jag kan ju inte låta bli att fundera över vad som ligger bakom. Vad driver en människa att skicka sådana pm?

Ser att länken inte fungerar längre, mystiskt

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 579
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 868
Senast: lomuxx
·
Hästvård Min häst besökte klinik första gången den 26 november pga "hälta" eller mer ovilja att gå fram och trava. Behandlades i båda bakknäna...
Svar
19
· Visningar
2 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka