Halt eller inte?

Sv: Halt eller inte?

Jag föredrar hästar som rör sig framåt i galoppen trots allt. Gillar verkligen inte de mest extrema pleasurehästarna som knappt rör sig framåt, men det kanske du förstod.

Men jag ska väl skita i att tävla eftersom jag rider för snabbt. Då finns det bara trail kvar att tävla i så då kan jag lägga av att tävla helt.

Jag vill heller inte se peanutrollers i Pleasureklasserna, och jag vill absolut inte vara elak mot dig, det var inte min mening att du skulle ta illa upp! Förlåt om du gjorde det, och jag tycker att du ska fortsätta med pleasure, trail är det mest tråkiga att titta på! Och tempot går ju faktiskt att jobba ner lite, om man nu vill förstås!

Alazzi jag tycker du är lite snabb med att ta saker negativt eller som kritik ibland :) Jag är övertygad om att det inte var så¨WR menade.

Du och din häst är bland dom bästa i den klassen på videon!

I övrigt så älskar jag dom riktigt långsamma, starka, bärande, rytmiska pleasurehästarna! Men att komma dit tar lång tid och rätt häst, jag tror faktiskt ingen på western buke är där! Inte alla i "toppen" heller.

Men det hindrar ju inte att man strävar dit, det är ju faktiskt själva målet för en bra pleasurehäst.

Jag såg en fuxig arabaktig häst jag gillade i galoppen men jag ska erkänna att jag inte kollade så noga.

Jag känner inte WR så jag kan bara bedömma det som hon skriver. Och ja, jag är kanske för känslig, det är annat som ligger bakom förstås. Jag har fått kämpa väldigt för att komma dit jag är idag. Vissa vet min historia och vet vad som ligger bakom.

Tycker någon att hästen ser halt ut på denna video? Har fått kommentar om att hästen ser halt ut på denna film. Givetvis anonymt men jag undrar vad folk ser som inte jag ser.

http://www.youtube.com/user/alazzi?blend=21&ob=5#p/a/u/0/QWdW82Qk9oQ

Senast ändrad:

Din favorit blev 3:a i klassen så domaren gillade den också. Ryttare med hjälm?

Anledningen till att vissa har jackorna på sig är pga av vädret. Vi hade en del stormbyar och rejäla regnskurar så domaren sa att vi fick ha jackorna på oss.

Din häst ser inte halt ut. Jag gillar hans "bakben"
Möjligen lite trivselvikt runt magen men fin! :D
Vilken nivå skulle man jämföra denna klassen med om det var WRAS i Sverige?

Jag känner inte WR så jag kan bara bedömma det som hon skriver. Och ja, jag är kanske för känslig, det är annat som ligger bakom förstås. Jag har fått kämpa väldigt för att komma dit jag är idag. Vissa vet min historia och vet vad som ligger bakom.

Tycker någon att hästen ser halt ut på denna video? Har fått kommentar om att hästen ser halt ut på denna film. Givetvis anonymt men jag undrar vad folk ser som inte jag ser.

Jag ber än en gång så mycket om ursäkt Alazzi! Förlåt, det var inte meningen att såra dig.

Hästen är inte halt! Jag kan må vara en sopa på mycket annat, men kan se om en häst går orent eller är halt. Vem skriver en anonym kommentar om såna saker liksom?

Nu är det många år sen som jag såg någon westerntävling i Sverige. Jag tävlade bara Wras på D- och C-nivå på den tiden som jag bodde i Sverige. Men denna klass har en ryttare i LK1 (brun häst, ryttare med blå jacka,

P1060241.JPG

syns framför mig. Men hon vinner bara på dessa mindre C-tävlingar. När det blir större tävlingar så kan hon vinna ibland men sopar inte banan. Ryttaren på fuxen som går ojämt
P1060237.JPG

placerade sig inte, domaren gillade inte gången på den hästen, hon tävlar också i LK2. Någon mer ryttare är LK2 men på yngre hästar. Resten av oss har precis gått upp i LK3.

Skulle kanske tro att vår nivå motsvarar Wras C-tävling i Sverige? All ages.

Hästen är inte halt! Jag kan må vara en sopa på mycket annat, men kan se om en häst går orent eller är halt. Vem skriver en anonym kommentar om såna saker liksom?

Ja, det är ju en intressant fråga. Visst kan vi få taktfel ibland, men hälta?

Fuxen med ryttaren i lila jacka blev 2:a och haflingern blev 6:a så domaren tyckte inte att den var halt.

Ser inte heller någon hälta i sista filmen du postade, bara en läcker hästrumpa :d Fina muskler på din häst.

Fuxen med ryttaren i lila jacka blev 2:a och haflingern blev 6:a så domaren tyckte inte att den var halt.

Hurdan utbildning har domarna som dömer klasserna? Om man jämför med ex. en AQHA domare som rätt troligt skulle ha ställt den haflingern på mitten rätt omgående, den visar tydlig hälta/orenhet. Folk vid sidan av tävlingsbanan tycker ju alltid en hel massa, dom proffsiga staketryttarna sas. Men en kompetent domare måste se en tydlig orenhet. Finns det inget i reglementet som förklarar något sådant förfarande? Det kan ju bli lite tokigt i slutänden om folk tävlar på halta hästar, vilket ju iof är ofta förekommande på Sveriges WRAS tävlingar B, C och D. På lägre nivå har ju ofta domarna också mindre kunskap och erfarenhet, då blir det svårt, för ryttarna kan ju inte döma åt domaren sas.

Ok jag bara undrade nivå för att jämföra lite med Sverige.
Jag tycker ni gör bra ifrån er! Behövs lite mer styrka genom galoppbommarna men din häst har jättefina förutsättningar! Den ser ut att ha lätt att jobba under sig och inte bli lång.

Banan var inte superlätt, nu kollar jag sällan WRAS så någon annan får gärna uttala sig om svårighetgraden men jag tyckte definitivt inte att galoppavsnittet var värst lätt.

Upp med blicken :D

WR vad tycker du om bomavsnittet, är det jämförbart med en WRAS C-tävling här?
Jag tycker det känns svårare? Men jag har kanske ingen koll....

WR vad tycker du om bomavsnittet, är det jämförbart med en WRAS C-tävling här?
Jag tycker det känns svårare? Men jag har kanske ingen koll....

Förvisso rätt länge sedan jag var på WRAS, men nej skulle knappast tycka det är C-nivå, galoppdelen samt ryggningsmomentet säger mig högre klass än C. Men vad kommer vi fram till om vi tänker Novice, Amateur eller Open då??

Tyskarna är ju noggranna och grundliga så alla domare har utbildning. Det skrivs prov och görs praktiska prov. Vet att en domare som jag ridit för även har dömt i Kreuth.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 579
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 868
Senast: lomuxx
·
Hästvård Min häst besökte klinik första gången den 26 november pga "hälta" eller mer ovilja att gå fram och trava. Behandlades i båda bakknäna...
Svar
19
· Visningar
2 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka