Halt eller inte?

Sv: Halt eller inte?

Jag är överhuvudtaget INGEN western människa (tycker det är fantastisk "sport" ridstil så att säga, men kan inget)

Men den första som fångar min blick är den isabell färgade hästen som jag tycker ser riktigt ojämn ut :crazy: detta bara efter att skummat igenom första filmen..

Jag är ju färgad eftersom jag känner hästarna så därför är det intressant att höra vad andra ser.

Såna här trådar älskar jag! Inte för att det är kul att se ojämna/halta hästar utan för att träna upp ens egen syn på hur en häst ska röra sig.

Den som mina ögon drogs först till är fuxen med en strumpa och bläs (ryttare med blå och svart blus). Jag tycker den hästen ser väldigt kort och stel ut i bakbenen.

Isabellen ser halt ut på något bakben?

håller med om bakbenet på isabellen, var ngn fux med som jag för en stund tittade på men svårt att urskilja också med alla hästar och hur det är filmat..

Jo, det är ju inte filmat för att jaga halta hästar, men eftersom vi började prata om detta i stallet så ville jag kolla vad fräscha ögon ser. Klart intressant att höra vad ni ser. Jag kommer att dra resultatlistan lite senare när fler har sett filmerna.

Domaren kan ju inte se allt och har givetvis sin smak.

Jag tycker isabellen (haflinger?) helt klart är oren på vänster bak. Syns tydligt i början av andra filmen.

Jag tycker inte att den ljusa (haflinger?) ser helt okej ut, titta på rumpan när den filmas bakifrån, den tar i vansinnigt ojämt...

I första filmen tyckte jag att det var nån fux med vitt bakben som såg lite mysko ut, men sen såg den fin ut så det kan kanske varit den ojämna banan...?

Mvh Domino_s

Jag är absolut ingen expert, bara roligt att utala sig ibland :p

Jag såg en brun häst med en ryttare med lila/blå jacka och vita chaps, den tyckte jag gick illa eller iaf markerade lite

och håller med om att haflingern ser konstig ut och den med högstrumpa bak med. Men det va hästen med den lila ryttaren jag reagerade över först.

isabellen är halt bak.

sen undrar jag lite över skimmeln och ena fuxen med bläs och vit lång strumpa höger bak, tycker de ser orena ut, dock är det svårt att hinna se då dessa två inte är filmade så mkt.

Kastar in några bilder på några av oss, har inte stillbilder på alla

P1060237.JPG

P1060233.JPG

P1060241.JPG

P1060190.JPG

P1060189.JPG

P1060188.JPG

P1060187.JPG

Hittade en till ok bild från klassen
P1060250.JPG

här ser man tydligt skillnad på oss:) Jag blev 4:a Och fuxen blev 2:a
tror att jag kan nämna det utan att förstöra tråden

Hittar ni någon häst som inte går rent i dessa filmer? Det blev en liten diskussion om en häst i filmerna nämligen.
http://www.youtube.com/user/alazzi?feature=mhee#p/u/6/bbpfsc39jEw
http://www.youtube.com/user/alazzi?feature=mhee#p/u/7/1Z3wKQvJjPs

Underlaget var lite ojämt och djupt på kortsidorna därför lte taktfel ibland.

Oh, vilken race pleasure :o
Lite svårt faktiskt att se ibland på film, då man sas inte "står på egna ben" och bedömer. Skulle dock vara rätt säker på att Haflingern har något tjall i bak, sen var det någon annan i början på första filmen som hackade lite ifram.

:laugh:

Det där var väl onödigt? Jag är ingen VM ryttare och vår nivå är "glada amatörer". Jag tävlar inte på mästerskapsnivå och min häst har inte kostat ett 6 siffrigt belopp.

Jag menade ingenting illa, men det blir uppebart svårt att bedöma orena gångarter och eller hältor då det går undan sådär. Klagar absolut inte på någon ryttare!

Jag föredrar hästar som rör sig framåt i galoppen trots allt. Gillar verkligen inte de mest extrema pleasurehästarna som knappt rör sig framåt, men det kanske du förstod.

Men jag ska väl skita i att tävla eftersom jag rider för snabbt. Då finns det bara trail kvar att tävla i så då kan jag lägga av att tävla helt.

Jag blir faktiskt lite glad när någon lägger upp en film med glada amatörer. Det får oss andra på ungefär samma nivå att inte känna oss så bortkomna... Jag väljer faktiskt att sällan skriva i westernforumet just för att jag är 100% inbiten westernryttare sedan tio år tillbaka men inte tävlar och inte är fantastisk på något sätt utan en helt vanlig hobbyryttare som fick sin första egna ridbara häst för ett år sedan. Även fast de flesta här inne är jättetrevliga, positiva och glada (verkligen, på riktigt, det finns få forum på Buke med samma "Åh, vill du prova vår gren, välkommen!"-känsla) så känner man sig lite som en andra klassens ryttare som fortfarande inte sätter galoppbyten på random häst eller har värsta quartern. Är hela tiden övertygad om att alla här inne är proffsryttare och kan vinna VM vilken dag som helst. Fast å andra sidan är jag likadan IRL, tror att folk ser mig som en hyfsat duktig ryttare egentligen men jag vågar inte ställa upp ens i en tävling för glada amatörer i rädsla att bli utskrattad :o Nog med gnäll nu, hur hamnade jag så OT?

Haflingern är definitivt halt, kan inte avgöra om det kommer från höger eller vänster bak men någotdera, känns som vänster men tycker mig se orenhet även i höger emellanåt... satan i gatan vilken vacker häst, dock! I film nummer två tycker jag att den bruna hästen med gulklädd ryttare ser knepig ut i vänster bak, den sträcker inte ut steget i det benet på samma sätt som den gör i höger men det skulle kunna vara taktfel eller andra olater också. Fuxen med strumpa ser väldigt spänd ut baktill, nu ser man inte så bra men jag tycker inte att den ser halt ut utan snarare öm stel i korset. Den liksom "spänner in" bakdelen under sig och steget bak blir kort och konstigt.

/Praefatio, som tycker det är alla tiders att få leka hältutredare online :D

*kram pa Prae*

TS

haller med ovriga, Haffien ar oren. Sen var det en av fuxarna som jag -tror- gar med en jkla spanning i korset, ser valdigt.. "peddlande" ut back.. aterkommer med battre beskrivning om en stund nar jag kopplat in hjarnan igen.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 579
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 868
Senast: lomuxx
·
Hästvård Min häst besökte klinik första gången den 26 november pga "hälta" eller mer ovilja att gå fram och trava. Behandlades i båda bakknäna...
Svar
19
· Visningar
2 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka