halt eller halt??????

kingkong

Trådstartare
Jag har kommit på varför min häst är lite tjock i det ena bakbenet. Därför att han har ont i det andra. Då belastar han det tjockare benet isället, för att avlasta det onda. Det är väl därför det har blivit lite tjockt för att han har övreransträngt det.Eller onda och onda, jag vet inte vad det är för fel, han haltar inget alls om han går rakt fram på uteritt eller så, men så fort man kommer till paddocken och ska longera så haltar han direkt, eller haltar jag vet inte det han ser mycket stel ut som om han inte får med sig benet liksom, men går han sen på fyrkants spår haltar han inte. jag ska åka å kolla honom men är rädd för att det inte är några bra utsikter för han s framtid :cry: :confused: :eek: , är det någon som haft liknande problem eller känner igen sig- snälla hjälp- jag behöver lite stöd nu.

Sv: halt eller halt??????

Nu behöver inte hästen vara halt på motsvarande samma ben, oftast är det de diagonala benet man skall titta på. Men var hältan dyker upp kan bl a bero på vilken ras man har, en islandshästa med flera gångarter har en viss benägenhet för laterala hältor medan ett halvblod (3gångare) oftast får diagonala benproblem.

En av hästarna jag rider hade ett sånt problem. Jag vet inte varför det uppkom men han hade ont höger fram och belastade över det på vänster bak. Han blev behandlad på olika sätt men inget verkade hjälpa, han gick fortfarande lika stel. Därför testade hon att sitta upp å känna på honom i våras. Och då hade han inte ont längre, det var bara en sån vana att belasta vänster bak att han bara gick på det benet å inte vågade använda höger bak. Så träningen nu går ut på att han mentalt ska våga ta i med höger bak. Å han svarade jättefort på ridhabiliteringen (försiktig böjning, vändningar m.m.)!

Nu vet jag inte alls vad din häst kan ha för fel osv men det är iaf en liknande historia. Hur länge har det varit så här? hur gammal är hästen? Har den haft tidigare hältor /problem?

Plutten är 14 år,ridtravare, ja jag vet han har gått på bana och är kanske utsliten- det är iallafall vad de flesta runt om mig säger :cry: , men jag red honom hela våren å sommaren utan problem å då va de ingen som klagade på honom men så fort han visar lite skavanker såär det ingen som tycker jag ska lägga ner pengar på honom. " du får ut pengarna för honom på försäkringen" eller sälj tillbaka/ skänk tillbaka honom till förra ägaren" - som ville ha förköpsrätt. Men jag älskar hästen jag vill att han ska bli bra!!
Han är inget slit å släng för mig. :love: han var lite småhalt för en månad sen ugefär, men jag förknippade det i samband med övergången till barfotahäst. Ojj vad mycket det blev, kände bara för å "gråta2 av mig lite ;)

Rådfråga din veterinär om vad han eller hon tycker?
Hjälper inte deras tips och behandling så testa annat,kanske kolla hästen med thermografi(värmekamera) eller andra metoder.
Varför skulle en ridtravare vara sämre?
Finns många skröppliga andra raser,halvblod osv.
Lycka till! :)

Ridtravare/varmblod brukar kunna ha ett standard problem i vänster bakben.

BOJ!!
Vaddå förklara mer!
vad menar du med standardproblem, vad beror det på vad är diagnosen?? :d :idea: :confused:

Korsbensleden drar sig snett, och ger en bakbensförkortning i vänster bakben. Ofta märker man inte detta förrän hältor och annat uppstår, hästen får också låsningar i övergången mellan ländrygg och kors. Detta sammantaget brukar kunna ge diffusa problem, i form av hälta eller taktproblem kort förklarat nu.

Jag vet att jag är lite kinkig men jag skulle nog vilja ha lite statistik som stöder detta innan jag accepterar det.
PL

jag vill åxå veta mer. Kan man få bort det eller är det trappalanda som gäller??. GÅR HÄSTEN ATT ANVÄNDA IGEN. KAN EN KIROPRAKTOR RÄTTA TILL DET ELLER vad gör man? lIDER HÄSTEN AV DET ELLER KAN MAN RIDA ELLER ELLER .......................... :confused: :confused: :confused:

Svar ja, en kiroprktor som arbetar med leder, samt en ET kan hjälpa till. Och ja hästen kan ridas igen, sen finns det fall där hästen har tagit skada av skevheten som uppstått och på så sätt fått skador av mer kronisk natur. Jag tänker mer på ledinflammationer, och annat som har kommit som kompensation genom hästen som skapat ett felaktigt röreselseschema.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka