Halt, ej varm eller svullen. agera?

Sv: Halt, ej varm eller svullen. agera?

ja. jag blir arg. Med tanke på hur "falsk" hon är och hon oftast vägrar ut sig på första hindret. Som på framhoppningen så kan hon komma jätte bra innan hindret, öronen frammåt och sen tvärvägrar hon precis framför och jag flög av på framhpoppningen. Hon försöker "undkomma" oxrar och gillar inte det. och NEJ hon har inte ont någon stans för hon fick behandling för några månadersen och nu är hon helt frisk. Det är inte okej att hon fjantar sig så på hinder och därför blev jag arg.

Jag manade på med skänklen och la på spö en gång. Det är något som de flesta skulle göra.

kan säga att det var inget jag reagerade på att du slog till den med spöt, kan säga att det skulle jag antagligen oxå göra. Tkr inte det är att bli väldigt arg på sin häst, har sett folk som typ piskat runt sin häst :crazy:

ja. jag blir arg. Med tanke på hur "falsk" hon är och hon oftast vägrar ut sig på första hindret. Som på framhoppningen så kan hon komma jätte bra innan hindret, öronen frammåt och sen tvärvägrar hon precis framför och jag flög av på framhpoppningen. Hon försöker "undkomma" oxrar och gillar inte det. och NEJ hon har inte ont någon stans för hon fick behandling för några månadersen och nu är hon helt frisk. Det är inte okej att hon fjantar sig så på hinder och därför blev jag arg.

Jag manade på med skänklen och la på spö en gång. Det är något som de flesta skulle göra.

Jag reagerade faktiskt också på vägringen. Inte på spöet, däremot på att du 'tjafsade' ett bra tag där. Jag är helt med på spö och skänkel så hästen går mot hindret, och sen vända och göra en ny anridning. Men jag har aldrig förstått det där med att 'stå och trampa' en lång stund. Kanske det den som skrev det reagerade på?

Vad fick hon behandling för för några månader sen? Tänkte på det med att hon har 'stel galopp' (eller ojämn in mina ögon men sak samma) bak, har varit behandlad för några månader sen, och enligt dig är 'falsk' och ofta vägrar och försöker undkomma oxrar.

I min värld är det en häst som endera inte gillar att hoppa/är osäker, eller en häst där det tar emot. Och som kuriosa så jag har haft en herre som stoppade på breddhinder. Trots UA på vetbes. I hans fall slapp han utan minsta tvekan breddhinder dock, då vi visste att han hade en hasledsdefekt, och det antagligen var så att i 'ytterlägen' så kände han av den även om det inte märktes annars.

Det finns eg bara tre anledningar att en häst försöker 'slippa' en viss typ av hinder. Ryttarfel (som kan vara jättesvåra att upptäcka, och inte behöver vara 'fel' i egentlig mening. Jag har ju en herre som kan göra exakt som din, komma med öronen framåt och bjuda på hindret och så pallnitar han i sista stund. Det är INTE för han är falsk eller dum eller något. Det är för att han BARA hoppar om han är säker på att han är helt helt fri i munnen. Dvs minsta lilla jag håller i honom så stoppar han. Och där är det inte så att jag gör fel genom att tjuvhålla t ex, så inte 'fel' i den meningen, däremot är det 'mitt fel'. För han måste ha FULL eftergift redan i anridningen, och att jag sitter still och inte rör tygeln minsta lilla. Då hoppar han, och som han hoppar), att hästen inte tycker om att hoppa/är osäker, eller att det gör ont eller tar emot.

Är den kollad av kiropraktor/massör eller liknande, annars kan ju det vara en ide?

Nja, det var väl mest det att hon såg ut att bli arg och daskar till hästen, och varför jag tkr det är fel är väl mest för att jag tror att hästen har en orsak till att vägra, som du skriver i ditt andra inlägg.
Min häst te.x vägrar för att han är osäker och har inte bra självförtroende i hoppningen, vilket vi jobbar med. När han vägrar skulle jag aldrig för mitt liv få för mig att slå till honom! Med spö, som han dessutom är väldigt skygg för.
Han vägrar för att han är "rädd", osäker. Och en häst som är det slår man inte. Likaså en häst som har ont.

Det är min åsikt.

Hon hade låsing i bogen och i ryggen. Så hon fick laserbehandling och nu har hon inga låsningar eller liknande.

Hon har fått laserbehandling nu för någon månad sen och ska var helt fri från låsningar. Även dragit ut vargtänder och inga problem i munnen och fått ny fin sadel så hon har blivit helrenoverad denna våren. Men med tanke på hon vägrar oftast på tävlingar så var detta hennes sista "tävling" står även det på filmens beskrivning på youtube :)

Jag vet inte riktig, även om det är en travare så tycker jag att där finns en lite rörelsestörning redan innan vägringen...

Skulle absolut kolla upp på klinik.

Jag tjaffsade inte med henne. "Manade" på henne att hon skulle gå fram. Det är ett sto och hon har ett j*vla temprament och när det inte går som hon vill så kan hon bli riktigt arg. Manade på henne med skänklen för hon skulle bli lite "ettrig" ibland när hon vägrar så kan hon börja backa helt plötsligt och inte lyssna på något :confused:. Hon kan även blir förbannad och slå ner hindret med hoven. Konstigt beetende. Men som sagt detta var hennes sista "tävling" och jag ska sluta träna hoppning med henne och övergå till dressyr. Ville ha detta som avslutning på våra år tsm och blev irreterad att hon vägrade.

Filmen gör inte hennes rättvisa heller för det är väldigt suddigt. Men hon är stel baktill men hon gick på pelham när hon hoppas för hon är väldigt stark och på tredelat som hon alltid går på förutom i hoppning så har hon inte så stel bakdel.

Hon har fått laserbehandling nu för någon månad sen och ska var helt fri från låsningar. Även dragit ut vargtänder och inga problem i munnen och fått ny fin sadel så hon har blivit helrenoverad denna våren. Men med tanke på hon vägrar oftast på tävlingar så var detta hennes sista "tävling" står även det på filmens beskrivning på youtube :)

Okej, men är hon genomböjd och kollad? Annars anser jag faktiskt absolut det är ide, inte bara för det som är nu efter kraschen, utan hela bilden i sig. En hältutredning på klinik ger ju svart på vitt liksom. Så mitt råd är absolut klinik.

Jag tjaffsade inte med henne. "Manade" på henne att hon skulle gå fram. Det är ett sto och hon har ett j*vla temprament och när det inte går som hon vill så kan hon bli riktigt arg. Manade på henne med skänklen för hon skulle bli lite "ettrig" ibland när hon vägrar så kan hon börja backa helt plötsligt och inte lyssna på något . Hon kan även blir förbannad och slå ner hindret med hoven. Konstigt beetende. Men som sagt detta var hennes sista "tävling" och jag ska sluta träna hoppning med henne och övergå till dressyr. Ville ha detta som avslutning på våra år tsm och blev irreterad att hon vägrade.

Det jag menade var att hästen efter vägringen tittar rakt på hindret OCH tar steg framåt mot det. Där har hästen gjort sitt, men det är fortfarande tjafs och tramp ett tag. Jag är helt med på att rikta in hästen mot hindret och med all önskvärd tydlighet tycka FRAMÅT ska vi.Men så fort hästen gör det, så eftergift och påbörja ny anridning. Inte bråka vidare, en 'ettrig' häst är en irriterad häst, precis som ditt sto på bilden. Bättre bara LUGNT och konsekvent tycka att 'det var över jag ville du skulle hoppa' genom att hästen går framåt, och sen inte göra mer sak av det, men däremot rida bestämt och kraftfullt i den nya anridningen.

Helt OT eg men satt och tittade på sändningarna från Falsterbo och blev väldigt glad att se Piet Raymakers. Hans häst stoppade, i sista stunden och på samma sätt som du betäcknar som 'falsk'. Piet gjorde ingen grej av det, utan bara lugnt vände bort från hindret, gjorde en ny anridning, och dessutom klappade hästen på halsen när den hoppade i andra försöket. Så bygger man förtroende :bow:

Att banna, att tycka att man vill ha dem 'ettriga' genom att trigga dem efter vägring etc får dem bara att bli värre. Det är då de börjar backa och sluta lyssna och bli arga och ilskna. De har sin anledning att stanna, och vet sen att de får bannor för det, och svarar på dem. Man kan se vissa hästar börja stressa och backa och lätta i fram etc redan sekunden efter vägringen innan ryttaren hunnit 'göra något', för hästen vet vad som ska komma.

Och med en häst som din, som har kroppsliga problem, som du inte kan garantera INTE spelar in, så skulle jag inte banna oavsett. Nånsin.

Och det är förståeligt och mänskligt att bli irriterad, men försök att inte låta det gå ut över hästen, det är det som gör en bra ryttare, att kunna låta bli det.

Filmen gör inte hennes rättvisa heller för det är väldigt suddigt. Men hon är stel baktill men hon gick på pelham när hon hoppas för hon är väldigt stark och på tredelat som hon alltid går på förutom i hoppning så har hon inte så stel bakdel.

Kan mycket väl vara så, men jag skulle iaf funder lite på det.

Hur är det med hälta annars då?

Jag vet inte riktig, även om det är en travare så tycker jag att där finns en lite rörelsestörning redan innan vägringen...

Skulle absolut kolla upp på klinik.

Jag håller med dig, hästen går ändå inte riktigt rent bak i mina ögon.
Jag hade också åkt till klinik med henne, finns en kanonbra i Halmstad som vi åker till. Dock megalång väntetid så det funkar kanske inte i detta fallet.

Senast ändrad av en moderator:

ingen orsak!

Nej jag såg filmen i en annan tråd där du berättade att du inte skulle tävla den i hoppning mer o då skrev du nog att det var en travare.

Trist att den inte vill, inte mkt att göra då tyvärr...

Mitt arabsto blev mystiskt halt i våras efter att ha landat fel i hoppningen. Hon visade inga tecken överhuvudtaget på hälta förutom när hon travade i vänster varv. På bukefalos rådde de flesta mig att åka till klinik med henne direkt. Men jag valde att vänta i en dryg vecka och gick ut och gick med henne små kort apromenader varje dag för att hon skulle hålla igång lederna och inte bli stel. Var tredje dag longerade jag henne i trav i båda varven för att se om hon fortfarande haltade, men efter en dryg vecka var hältan plötsligt borta. Och den har inte synts av sedan dess.
Nu skriver du iof att det redan gått en vecka, så kanske är det dags att ta det ett steg längre. Men att ta dit vet är ingen ide. De kan förmodligen inte säga mycket mer än du!
Hoppas det löser sig! /Julia

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka