Halt efter skoning

Mariahers

Trådstartare
Idag skoddes min nya häst för första gången sen jag köpte honom, det var ca 7 veckor sedan han skoddes innan och han brukar skos var 8e. Hade en ny hovis som de andra i stallet har haft ett tag och han ska vara bra och är utbildad. Dock tog han lite för mycket på ena fram så det började blöda lite lite men han trodde inte det skulle vara något problem.

Men när jag kom i eftermiddags och tog in honom var han riktigt halt :( Han var varm på båda fram och det såg ut som han hade ont i båda, dock svårast att vända till höger (det var vänster som han tog lite mycket på). Så hovslagaren var ute nu på kvällen och kolla om han var sömstucken men det verkar han inte, utan han trodde kanske att han råkat bli lite för hårt verkad om han var känslig/att skon på höger satt lite för tight om han nu var känslig för det.

Så nu tog vi av båda skorna och han står inne över morgondagen på mjuk bädd, och dan efter kommer hovslagaren tillbaka för att kolla och sätta dit skorna. Någon som har några tankar eller varit med om liknande?? Blir ju lite orolig när han reagera så, och enligt tidigare ägare har han aldrig visat på att han skulle varit känslig då han i övrigt har fina fötter... Men det borde ju hänga ihop med skoningen och inte vara något annat, men hur lång tid kan det ta om han är så öm tills det går över?

Sv: Halt efter skoning

Jag har varit med om nåt liknande några gånger..Varje gång var det så att sömmen tagit nån millimeter fel. Alla gångerna hjälpte det att ta bort skon och slå på den igen.

Jag hade en lite ovanligare ras tidigare och då var det en "stand-in" hovis som satte sömmen lite tight, hans vita rand gick visst utåt en bit upp i hoven så man som hovis var tvungen att tänka på det när man slog i, förklara min dåvarande...kan ju vara så att sömmen kommit för nära, behöver inte vara ett rent söm-stick. Hursom, bara man tar bort skorna och sätter dem "rätt" borde ömheten gå över om det inte hunnit bli någon hovböld/inflammation.

Herrugud! Hovslagaren har klantat sig enormt mycket. Verkar man så hårt så hästen blir halt så ska man definitvt inte skylla på att hästen "råkat bli för hårt verkad" eller att "skon sitter för tight" man ska be om ursäkt, betala tillbaka pengarna och framför allt lära sig av det till nästa gång (i det här fallet hoppas jag att det inte blir någon nästa gång efterssom han inte lärt sig nåt av detta). Det är inte troligt att ömheten går över på några få dagar, köp barfota boots för att skydda hoven från smärta.

Det är också vanligt att hovisar skyller på att hästen har "såna hovar" från födseln, när dom i själva verket är felverkade.

Hade det varit en barfotaverkare som hade verkat denna häst så hade det varit djurplågeri, hade det varit en barfotaverkare som verkade enligt Strassermetoden så hade det blivit anmälan till länstyrelsen hysteri och omhändertagande om hästen. Men om det är en hovslagare oavsett om den har någon som helst utbildning så är det helt plötsligt så att häststackaren har känsliga hovar och man ska dessutom betala för djurplågeriet med ett leende. Hovslagaren har inte gjort ett misstag utan det är fel på hästen!!!!!

m

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka