Idag skoddes min nya häst för första gången sen jag köpte honom, det var ca 7 veckor sedan han skoddes innan och han brukar skos var 8e. Hade en ny hovis som de andra i stallet har haft ett tag och han ska vara bra och är utbildad. Dock tog han lite för mycket på ena fram så det började blöda lite lite men han trodde inte det skulle vara något problem.
Men när jag kom i eftermiddags och tog in honom var han riktigt halt
Han var varm på båda fram och det såg ut som han hade ont i båda, dock svårast att vända till höger (det var vänster som han tog lite mycket på). Så hovslagaren var ute nu på kvällen och kolla om han var sömstucken men det verkar han inte, utan han trodde kanske att han råkat bli lite för hårt verkad om han var känslig/att skon på höger satt lite för tight om han nu var känslig för det.
Så nu tog vi av båda skorna och han står inne över morgondagen på mjuk bädd, och dan efter kommer hovslagaren tillbaka för att kolla och sätta dit skorna. Någon som har några tankar eller varit med om liknande?? Blir ju lite orolig när han reagera så, och enligt tidigare ägare har han aldrig visat på att han skulle varit känslig då han i övrigt har fina fötter... Men det borde ju hänga ihop med skoningen och inte vara något annat, men hur lång tid kan det ta om han är så öm tills det går över?
Men när jag kom i eftermiddags och tog in honom var han riktigt halt
Så nu tog vi av båda skorna och han står inne över morgondagen på mjuk bädd, och dan efter kommer hovslagaren tillbaka för att kolla och sätta dit skorna. Någon som har några tankar eller varit med om liknande?? Blir ju lite orolig när han reagera så, och enligt tidigare ägare har han aldrig visat på att han skulle varit känslig då han i övrigt har fina fötter... Men det borde ju hänga ihop med skoningen och inte vara något annat, men hur lång tid kan det ta om han är så öm tills det går över?