Halt efter hovslagaren skott+tankar från er sida.

Nikki o Fabian

Trådstartare
Visst kan det vara så att ibland efter en skoning så kan hästen bli halt?
Har hört om hästar som blivit det men aldrig varit med om att min har blivt det.

Men igår så var hovis o skodde Fabian o efteråt när vi skulle tillbaka till betet som han går på nu, så skulle jag springa en bit med honom men tyckte mej då se att han rörde sej lite konstigt, ev på höger fram.
Innan vi börjat springa och bara hade skrittat en bit så snubblade han till, som om han gått på nått som gjorde ont. Jag kollade i hoven men kunde inte se nått konstigt som satt där.

Idag kollade jag hans ben extra noga men det ända ovanliga jag hittade var att hans päls var lite ruggad på utsidan/nederdelen av hans högra framkota, ev lite varmare där än på samma ställe på det andra benet. På väg till hagen testade jag igen att springa med honom tyckte även idag att det inte såg riktigt bra ut med hans trav.

Kan ju tillägga att igår när hovis skulle ta av honom skorna fram så ryckte han väldigt som om att nått gjorde ont.

Och dagen innan(söndags) så körde vi i 3 timmar(skritt) från lösdriften han gick på till det nuvarande betet. Och på betet så blev det ju lite spring givetvis. Kanske han kan ha gjort nått då......

Fan vad less jag blir, jag vill inte att han ska ha ont.

Hur hade ni gjort, låtit honom vila o bara gå o beta 1 vecka(ska nämligen åka bort 1 vecka) för att sen se om han ser bättre ut och då besluta om vet ska tas ut eller om vi måste åka iväg till klinik, eller tänker/tycker ni nått annat?

Sv: Halt efter hovslagaren skott+tankar från er sida.

Har hänt att en av hästarna blivit i princip 4 grader halt på ena fram efter skoning.

Blev jätteorolig. Åkte in till klinik röntgade och böjde. Inget fel. Men sulan var tunn, hade ett blåmärke längst fram.

Fick rådet att slå på sula. Gjorde det. Sen inga problem. Hästen blev helt ohalt direkt.

Så visst händer det. Men oftast inget större problem. Slå på sula.

Norrland

Sv: Halt efter hovslagaren skott+tankar från er sida.

Tack för ditt svar.
Hade tur att det var en hovslagare i stallet idag som tog sin vistertång och kände igenom hovarna. Han var alldeles för hårt verkad så det var inte konstigt att han såg lite oren ut o traven, sen hade han väldigt ont i bakre delen av bägge fram vilket inte gör det hela bättre när det gäller belastningen.
Destutom var hovarna inte symetriska, så han belastar ju fel hur som helst.

Stackars lilla häst, men nu ska vi byta hovis iaf.

Man ska gå på sin magkännsla, jag tyckte från första början att hovis skodde honom lite konstigt men trode att jag inbillade mej.

Men ska man säga till den gammla hovslagaren att man tänker byta och varför man gör det?
Tänkte för dennes egen skull o erfarenhet.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 059
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 881
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka