Halt av sadel

S

speedygirl

kan en häst bli halt av en sadel på ryggen. Ja om den skulle ligga fel eller så. Eller inte blivit omstoppad på ett bra tag.

Sv: Halt av sadel

Ja det kan den. Om den ligger fel så att hästen får ont och går och spänner sig så kan det skapa mängder med problem.
Det är likadant med bett, har hästen ont av det kan den bli öm i kroppen tex. i ryggen.Allt sitter ihop.En helhet.

Skulle tro att om sadeln ligger illa på hästen, så spänner den sig och snedbelastar ryggen vilket i sin tur leder till felbelastning på ben och leder = att benen i tar stryk.
Så Ja ! Jag tror nog att en häst kan bli halt av att ha en illasittande sadel..
Iofs så borde hästen långt innan den blir halt, protesterat mot sadeln.......

Gnist skrev:
Skulle tro att om sadeln ligger illa på hästen, så spänner den sig och snedbelastar ryggen vilket i sin tur leder till felbelastning på ben och leder = att benen i tar stryk.
Så Ja ! Jag tror nog att en häst kan bli halt av att ha en illasittande sadel..
Iofs så borde hästen långt innan den blir halt, protesterat mot sadeln.......

Men det har hon inte gjort. Så vad ska man göra åt sadel. Leta efter en ny sadel eller? Har i och för sig tänkt göra det ändå. Men är det något som göras nu på en gång.

speedygirl skrev:
Men det har hon inte gjort. Så vad ska man göra åt sadel. Leta efter en ny sadel eller? Har i och för sig tänkt göra det ändå. Men är det något som göras nu på en gång.

Hur vet du att din häst inte är spänd?
Kanske har du haft en illasittande sadel hela tiden som gjort att hästen är konstant spänd? :smirk:
Men å andra sidan så skulle hästen protestera om hon har ont, men du kanke inte har kommit till det stadiet. ÄN.

Cronis skrev:
Hur vet du att din häst inte är spänd?
Kanske har du haft en illasittande sadel hela tiden som gjort att hästen är konstant spänd? :smirk:
Men å andra sidan så skulle hästen protestera om hon har ont, men du kanke inte har kommit till det stadiet. ÄN.

Hon har inte visat något innan tyvärr. Tycker det är så märkligt att det kommit upp just nu.

min kompis häst blev det (eller jag vet flera iofs..)
han var "konstig" vid ridning och kompisen kollade upp. 1,5 grad på böjprov båda framkotor. ställde givetvis av, for tredagar senare till klinik för att behandla.

hästen var då UA på böjprov!! då konstaterades kraftig inflammation (dock nästan helt utan smärtreaktion) i ryggen. att hästen sluppit sadeln i tre dagar räckte för att böjprovsreaktionen skulle försvinna.

hästen fick gå på antiinflammatoriskt och ridas barbacka i tre veckor, stränga order om att aldrig mer ta på den gamla sadeln (som faktiskt var professionellt utprovad och sk "välsittande") igen.

så nu efter hon fixat en bra sadel har problemen aldrig kommit tillbax. hästen tävlas på ganska hög nivå i hoppning.

Min syster häst visar att med fel sadel så blir hon halt!
Visar inget i ryggen men börjar sakta dra svansen åt ett håll och börjar markera bak, vi hittade inget annat fel på henne men märkte att om man red barbacka så visade hon mycket mindre....så byt sadel direkt!

speedygirl skrev:
kan en häst bli halt av en sadel på ryggen. Ja om den skulle ligga fel eller så. Eller inte blivit omstoppad på ett bra tag.

Jag fick ta bort min häst efter att ha ridit i fel sadel. Hon spände sig såklart och blev halt, men det syntes inte, (och jag fattade ingenting) syntes endast vid böjprov. Då hade det gått så långt att hon fått pålagringar.
Nuförtiden när man lärt sig lite, lite mer så tar jag ut massör och et regelbundet, samt vetkollar hästen varje höst.

speedygirl skrev:
Ja den kan bli halt. En häst kan även få kissing spines av en dålig, illasittande sadel.

Ja, en häst kan bli halt av en sadel som inte passar. Min fullblodsvalack reds med en sadel som var för smal och för rak i bommen. Hästen visade inga reaktioner eller obehag vid sadling/ridning. Först vid en allmän veterinärkontroll började vi ana att något var fel. Nu har hästen behandlats i 4-5 månader av ET och massör, han blir hela tiden bättre men det tar tid att åtgärda alla problem som den felaktiga sadeln ställde till med!

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka