Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar kanske halsförlängare?Finns det verkligen något som heter halstygel?
Ska enligt uppgift av en tränare, användas för att hästen ska läsa sig att få upp sin halsbas så den kan lära sig att gå i rätt form.
Jag tycker det hela låter väldigt märkligt .
/Lizzie
Menar kanske halsförlängare?
Och här är ytterligare förklaring från tränaren. Jag tycket det låter som rena hokus pokus, men jag kanske har missat något
Halstygel kan man rida med på olika sätt.
En del rider ex bettlöst och bara med halstygel typ.
I detta fall jobbar man med halstygel för att hjälpa hästen att komma tillbaka i balansen, om den som i detta fall är väldigt känslig i munnen.
Man har en tygel i bettet och den fattar man som stångtygeln på ett kandar. Halstygeln fungerar så att den i en halvhalt lyfter upp halsbasen på hästen så att vikten förflyttas bakåt och den får en bättre teknik att bära sin ryttare.
Samtidigt jobbar jag med kontakten i bett-tygeln för att utbilda hästen att inte ta spjärn och lägga sin vikt i bettet utan lyfta upp sin framdel med hjälp av av bakdelen.
Det är inte en halsring tränaren menar?
Jag tänker att det låter som en tygel under halsen - mao ungefär som en halsring som @nejlica skriver ovan?Och här är ytterligare förklaring från tränaren. Jag tycket det låter som rena hokus pokus, men jag kanske har missat något
I detta fall jobbar man med halstygel för att hjälpa hästen att komma tillbaka i balansen, om den som i detta fall är väldigt känslig i munnen.
Man har en tygel i bettet och den fattar man som stångtygeln på ett kandar. Halstygeln fungerar så att den i en halvhalt lyfter upp halsbasen på hästen så att vikten förflyttas bakåt och den får en bättre teknik att bära sin ryttare.
Samtidigt jobbar jag med kontakten i bett-tygeln för att utbilda hästen att inte ta spjärn och lägga sin vikt i bettet utan lyfta upp sin framdel med hjälp av av bakdelen.
Det är inte en halsring tränaren menar?
Men då får jag inte ihop detta?Halstygeln ska tydligen sitta i bettet om man läser hens förklaring.
Men då får jag inte ihop detta?
Det är inte gramantygel då?Och här är ytterligare förklaring från tränaren. Jag tycket det låter som rena hokus pokus, men jag kanske har missat något
Det är inte gramantygel då?
Rider man med gramantyglar så blir det ju dubbla tyglar..Nej. Hen rider med dubbla tyglar. Kallar dem för bettygel och halstygel.
/Lizzie
Jo det vet jag. Men hen gör inte det.Rider man med gramantyglar så blir det ju dubbla tyglar..
Googlar man så är halstygel en tygel som hålls med enhandsfattning. Man lägger tygeln mot halsen för att svänga.