Oliven

Trådstartare
När man rider utan sadel och träns så har jag sätt många som använt halsringar, men jag har inte lyckats lista ut vad man använder dem till...? Är det för balansen eller för att ge vissa hjälper?
 
Sv: Halsring

om hästen skulle bralla iväg om den blivit skrämd,eller konstiga hopp hästen gör ibland som man inte e beredd på:D Lite för balansen kanske.Ingen aning:rofl:
 
Sv: Halsring

Jag använder halsringen för att min häst är westernriden, och svarar då på att svänga då man lägger tygeln mot halsen, eller halsringen.:D

Och sen Lurar jag mej själv lite grann, om jag inte har nått att hålla i känns det så konstigt, men håller jag i halsringen rider jag som om det vore tyglarna och hästen får då korrekta vikt hjälper.;)

Utan halsringen vet jag inte riktigt vart jag ska göra av händerna och all konsentration går åt till att fundera på det.:o
 
Sv: Halsring

En kombination av både Fejkas och Kanotexpertens
svar skulle jag tro att den används för..
låter rimligt.:D
 
Sv: Halsring

Själv använder jag ett tjockare rep ist för halsring, men bara för att ge hjälper med.. min häst har så mycke tman att det är inge problem att hålla balansen.. :) utan repet tycker hon att hon får göra aldeles för mycket som hon vill, o det blir speciellt svårt att få henne o stanna, vilket hon är kung på med rep!! :banana:
mitt tips är att träna på det först, som säkerhet, nåt man alltid kan göra..

lycka till med träningen!!
 
Sv: Halsring

Målet är ju att tillslut kunna rida utan någonting.. Har köpte ett bettlöst som funkar jätte bra att rida på, så det känns som om vi har tagit ett steg i rätt rikting.
 
Sv: Halsring

Halsring eller ett rep runt halsen är ett mycket bra redskap eftersom hästarna är mycket känsliga på halsen (kan kopplas till hingstbeteende, "Var biter dom på varandra?" jo på halsen, strupen :idea: osv) och har man lärt hästen att gå undan tryck så fungerar det mycket bra.
Min häst har svarat bra på bara halsring, men den ska ju egentligen bara vara där som förstärkning om hästen inte svarar på vikthjälperna, liksom träns eller andra alternativ, med eller utan bett... den huvudsakliga meningen med det iaf, grunden. Men att de senare i utbildningen kanske används för högre grad av samling tex.
 
Sv: Halsring

Provade att rida lite på gårdsplanen i går kväll, barbacka. Först med grimma och grimskaft (som inte satt som tyglar), kände mig för lite om han lyssnade, det gjorde han alldeles utmärkt så jag haka av grimskaftet (eller rättare sagt repet på ca. 3m) och hade det dubbelt runt halsen på honom. Han lyssnade jätta bra! Så i dag ska jag kanske rida med med bara ett stigläder (som halsring) när mamma ska ut och gå i skogen, kul och se hur det går :D
 
Sv: Halsring

Jag använder halsring för att "fall i fall" det skulle hända ngt. Dessutom vet jag inte annars var jag ska ha händerna. :crazy:

Min ponny är mycket mer avslappnad när jag rider utan sadel och träns..:)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: SaraXX
·
Utrustning Rida med halsring Hur påverkar en stel, rund halsring jämfört med ett mjukt rep? Fördelar och nackdelar? Vilken ger tydligast signal...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Plantan
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp