Hälsosamtal på jobbet?

Framförallt är det väl mycket, mycket bra om det ses och omtalas på samma villkor som annan typ av rehab...? Varför skilja ut det bara för att det handlar om beroende istället för tex en knäskada?

Tack, precis. Alkoholism är en sjukdom, som mycket annat som man behöver rehab för. Jag tycker det är fantastiskt att vi (vissa av oss i alla fall) har kommit från att missbruk skulle vara något skamligt, negativt laddat och sådant man inte vill bli förknippad med oavsett vad.

Måste också reflektera över att det skulle vara något negativt med rehab av alkoholister. Är inte det mycket, mycket bra?
Det är väl ett självklart konstanterande.

Jag tyckte inte om att förknippas med ordet 'rehab' då det varit så mycket drama gällande min kollega. Chefen har bla. Brytit mot sekretesslagen och facket är inblandad. Rehab för mig är ett steg mot hjälp och i vissa mån hjälp där man har ett missbruk.

Jag tyckte mina sjukdagar och ordet 'rehab' låg väldigt långt bort från varandra.

Det är väl ett självklart konstanterande.

Jag tyckte inte om att förknippas med ordet 'rehab' då det varit så mycket drama gällande min kollega. Chefen har bla. Brytit mot sekretesslagen och facket är inblandad. Rehab för mig är ett steg mot hjälp och i vissa mån hjälp där man har ett missbruk.

Jag tyckte mina sjukdagar och ordet 'rehab' låg väldigt långt bort från varandra.

För mig är den här diskussionen lika absurd som att det skulle vara skambelagt att kalla dagis för "dagis".

Om jag söker på rehab får jag upp en massa vårdcentraler och en arbetsterapeut.
För mig är den här diskussionen lika absurd som att det skulle vara skambelagt att kalla dagis för "dagis".
Ha ha, alltså det heter inte dagis längre, man blir nästan strypt av förskolelärarna om man kallar en förskola för dagis. Det vi kallade för dagis dvs daghemmen heter numera förskola och personalen som arbetar där är förskolärarare med pedagogiskutbildning. Ve, den som säger något annat ;).

Nu får du väl ändå ge dig.
Har inte skambelagt och att beskylla en för det är ett falskt konstanterande, om något! :down: Har klargjort vad jag menar om det tolkas som att jag skambelägger rehabilitering och främst missbruk så vetja sjutton alltså.. :laugh:

Om jag söker på rehab får jag upp en massa vårdcentraler och en arbetsterapeut.

Ha ha, alltså det heter inte dagis längre, man blir nästan strypt av förskolelärarna om man kallar en förskola för dagis. Det vi kallade för dagis dvs daghemmen heter numera förskola och personalen som arbetar där är förskolärarare med pedagogiskutbildning. Ve, den som säger något annat ;).
Skrev om nyheter. Sök på nyheter.

Sökte på rehab i Googles nyhetskategori. Kan inte lägga upp screenshot men de första resultaten tyder på hur ordet i media används för att rent ut sagt förlöjliga offentliga personer och hänga ut dom.

Första träffen jag får upp är:
"Efter kollaps: Tv-profilen checkar in på rehab
Aftonbladet-12 dec. 2016
I oktober förra året hittades basketspelaren och ”Keeping up with the Kardashians”-profilen Lamar Odom livlös på en bordell i Nevada."

Är detta alltså att förlöjliga offentlig person? Då lägger vi helt olika värderingar i ordet förlöjliga.

Så du ser hur oseriösa skribenter och journalister använder ordet rehab i kvällstidningarna, för att hänga ut offentliga personer. Det är där det sker en negativ dramatisering av ordet.

Men det har väl inte med ordet att göra? Att hänga ut någon är ju alltid negativt. Sedan tycker jag, till skillnad från dig tydligen, att det är helt mänskligt att även som kändis drabbas av det som drabbar restren av befolkningen. Benbrott (rehab av), utbrändhet (rehab av), missbruk (rehab av). Och alltså inget jag ser som "hänga ut".

Så du ser hur oseriösa skribenter och journalister använder ordet rehab i kvällstidningarna, för att hänga ut offentliga personer. Det är där det sker en negativ dramatisering av ordet.
Jag får upp en massa amerikanska artiklar om fotbollsspelares rehab pga av olika skador.

Första träffen jag får upp är:
"Efter kollaps: Tv-profilen checkar in på rehab
Aftonbladet-12 dec. 2016
I oktober förra året hittades basketspelaren och ”Keeping up with the Kardashians”-profilen Lamar Odom livlös på en bordell i Nevada."

Är detta alltså att förlöjliga offentlig person? Då lägger vi helt olika värderingar i ordet förlöjliga.

Men det har väl inte med ordet att göra? Att hänga ut någon är ju alltid negativt. Sedan tycker jag, till skillnad från dig tydligen, att det är helt mänskligt att även som kändis drabbas av det som drabbar restren av befolkningen. Benbrott (rehab av), utbrändhet (rehab av), missbruk (rehab av). Och alltså inget jag ser som "hänga ut".
:banghead:

Nej. Ordet används inte för att hänga ut offentliga personer. OM en nöjesreporter använder det i missbrukssammanhang så beror det troligen på att hen är alldeles för anglifierad i sitt språk. Jag får som sagt två svenska träffar där det används så, resten är på engelska.

Skyll inte på medierna för att ni har fattat fel på er arbetsplats.

Nej. Ordet används inte för att hänga ut offentliga personer. OM en nöjesreporter använder det i missbrukssammanhang så beror det troligen på att hen är alldeles för anglifierad i sitt språk. Jag får som sagt två svenska träffar där det används så, resten är på engelska.

Skyll inte på medierna för att ni har fattat fel på er arbetsplats.
Är säkert en generationsfråga. Jag kollar mest på amerikanska sidor och serier, där används 'rehab' betydligt mer negativt än positivt.

Onödigt att dra ner ett helt arbetslag pga. tolkningen av något som skrivs på nätet och som väldigt ofta misstolkas och brister när det kommer till information och nyans (då det ändå är så lite text man ska få ner).

Sakligt argument.

Du ber oss söka, jag söker och det är vad jag får upp. Och ställer mig därför frågande.
Var mest mitt avslut på hela diskussionen. För vad man än skriver så skjuter man uppenbarligen sig själv i foten och min avsikt är inte att bli ökänd som den som skambelägger missbrukare, då det är en helt felaktig tolkning och något jag inte tillåts sätta in i mina ord. :up:

De kallar det rehabutredning nu med, fastän det inte rör sig om alkoholism eller dylikt. Ordet 'rehab' är så negativt laddat och jag tror att det skrämmer de flesta när de uttrycker sig så i brevet?

Precis det jag syftade på :) Rehab och rehabilitering har använts på helt olika sätt och det ena ordet är enligt mig mest förknippat med missbruk.

Ordet rehab säger du är negativt laddat, sedan konstaterar du att ordet rehab förknippas med missbruk. Ergo: det är negativt laddat för att det förknippas med missbruk.

Hur skulle det rimligen kunna vara något annat än skambeläggande av rehabilitering för missbrukare?

Ordet rehab säger du är negativt laddat, sedan konstaterar du att ordet rehab förknippas med missbruk. Ergo: det är negativt laddat för att det förknippas med missbruk.

Hur skulle det rimligen kunna vara något annat än skambeläggande av rehabilitering för missbrukare?
Du drar felaktig slutsats och jag har i så fall uttryckt mig slarvigt. Hoppades på mer införståelse men ska vara betydligt tydligare nästa gång. Det som inte skrivs, det existerar inte på forum och det som skrivs är upp till fri tolkning. Får påminna mig själv om det. :angel:

Du drar felaktig slutsats och jag har i så fall uttryckt mig slarvigt. Hoppades på mer införståelse men ska vara betydligt tydligare nästa gång. Det som inte skrivs, det existerar inte på forum och det som skrivs är upp till fri tolkning. Får påminna mig själv om det. :angel:

Men självklart är det vad som skrivs som gäller på ett diskussionsforum. Allt annat hade ju varit fullständigt obegripligt märkligt.

Ska vi sitta och gissa gäller ju verkligen tolkningsföreträde hos läsaren?

Men självklart är det vad som skrivs som gäller på ett diskussionsforum. Allt annat hade ju varit fullständigt obegripligt märkligt.

Ska vi sitta och gissa gäller ju verkligen tolkningsföreträde hos läsaren?
Ja. Men saker tas också ofta ur sin sanna kontext och jag sitter mest och skakar på huvudet att det kan tolkas så olika. Hade en annan förståelse när jag gav mig in i diskussionen och kommer ut med att folk förmodligen fått helt fel bild av en och hur man menar. Men värt av mig att tänka på i fortsättningen :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år... 2
Svar
28
· Visningar
4 302
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 209
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Maoam
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms... 2
Svar
21
· Visningar
12 880
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden