Sv: Hälsosamtal, hiss eller diss?
Jag lånar din knapp.
Jag tycker att det här var rätt intressant, ännu en tråd som går från en frågeställning till att handla om kvinnans hemmavarande med barnen.
På flera ställen nu har jag sett att ni tycker det är tokigt/fel/orättvist att kvinnan är hemma med kidsen, eller går ensam på MVCbesök. Nu är jag väl kanske lite partisk, jag har ju också valt att ha barnen hemma flera år, men jag kan faktiskt inte inse att det är en förlust att vara hemma. JA, rent ekonomiskt är det så, och den fysiska karriären tycks också vara nåt som är extremt viktigt och som nog säkert lider skada.
Men, för min del, och uppenbarligen för fler, är det viktigaste inte att göra en karriär på ett jobb utanför hemmet. Min karriär består i att få ett liv med mening, vilket i mitt fall betyder att ta hand om barnen, mitt hem och mig själv. Min sambo vill precis lika mycket som jag ge våra barn det, och han har varit hemma fram till april i år, på heltid. Vi gick alltså hemma båda två med barnen i 2,5 år.
Nu var en av oss tvungen att börja jobba, och efter att vi kollat arbetsmarknaden, löneläget och vem som var mest sugen på att komma ut i arbetslivet bestämde vi att det blev han. Han gör det bara för att dra in pengar, inte för att göra karriär, så om ett par år kommer han gå hem igen. Jag gillar att vara hemma, laga mat, baka, pyssla med hemmet i allmänhet och ta hand om barnen. Är jag fast i en fälla då? Jag anser inte det, jag ser detta som MITT karriärsval, och den som väljer den karriären borde få ha det valet utan att bli förklarad för att ha fastnat i en fälla.