Hälsosamtal, hiss eller diss?

H

Hopp_San

Jag ringde MV i måndags för att få en tid till inskrivning.

I det landsting där jag bor har de ett hälsosamtal i v. 6-8, sedan inskrivning v. 10-12.
Barnmorskan som jag pratade med gav mig en tid till ett hälsosamtal i nästa vecka (första gången jag snabbt fått en tid inom vården!) och hänvisade mig till deras hemsida för att läsa lite innan besöket.

Nu har jag läst det som står och känner att hälsosamtalet kommer att kännas överflödigt.
Jag varken röker, snusar, dricker eller tar några mediciner.
Riskerna som finns med livsmedel kan jag (har nog en bättre utbildning på det området än de flesta barnmorskor).
Visserligen rider jag, och man kan ju alltid predika farorna med ridning och hästar för mig;).
Fosterdiagnostiken har jag koll på så där finns inte så mycket att informera om.

Jag antar att det enda som jag vill ha fram nästa vecka är att jag vill genomföra KUB/NUPP.
Men är osäker på om det är något som ska ta ställning till då, det verkar som att det bara är till för att upplysa om vilka val man har.

Är jag dum som känner att jag vill hoppa över hälsosamtalet?
Det känns som om jag hoppar över det så passar jag inte in i mallen och man kommer att titta snett på mig under mina resterande besök.
Men om jag går dit vill jag inte spela dum utan berätta vad jag vet och inte vet.
Då känns det som att utgången kan vara en av två;
BM tycker att jag är en BW och det blir konstigt att träffas igen eller så kan vi lyfta diskussionen till andra områden och snacka bort 20 min.

Hur har det varit på era hälsosamtal?
Kommer jag ha någon glädje av det?

Dela med er!

Sv: Hälsosamtal, hiss eller diss?

Jag tyckte det var trevligt att träffa den BM som man ändå ska möta under 9 månader! Sen så ska du få med dig ett rör där du ska ha med urin till inskrivningen.

Jag tyckte det var trevlilgt! Jag har gått på hälsosamtalet båda mina grav.

Skönt att höra att det var trevligt!

Det är lite tråkigt (för båda två) att sitta när någon ska informera och man bara säger "ja,jag vet" på allt...

Tänkte inte på att omföderskor också går på samtal, kanske BM kan höja samtalet till den nivån istället för att köra basic.

Det är ju helt klart en extra chans att "känna på" BM.

Jag ringde MV i måndags för att få en tid till inskrivning.

Din sambo/partner kanske har frågor och funderingar? Sedan är det ju bra att få blodtrycket mätt, koll på HB-värde och andra rent medicinska detaljer utredda. Även om det inte sker just då bokar man in tider framöver och BM kollar rent allmänt hur du lever och jobbar (kan vara värdefullt längre fram om du behöver hjälp och stöd vid komplikationer).

Om 20 minuter är så jobbigt att avsätta lär du vara väldigt stressad!

Nu vet jag inte av vilka skäl du vill göra kub eller nupp, men det kan ju vara idé att upp det ganska omgående.

Jag gick på samtalet men jag har en bakgrund av mediciner som gjorde mig orolig.

Jag tycker du kan gå, det kostar ju inget.
Jag tror många av samtalen hos bm är för att tidigt snappa upp om det är något som inte står rätt till. Det behöver ju inte vara att man röker, snusar eller dricker alkohol. Det kan vara ens partner eller kanske att man börja må dåligt psykiskt.

Jag tyckte hälsosamtalet var bra. Visst, det mesta visste jag redan innan. Men det var bra sätt att känna på BM och hon på dig/din partner. Det kan ju inte stå rätt till..
Nu vid 2:a barnet så hoppade vi över det samtalet, för jag fick ju mitt första barn för 1 år sedan och det har inte skett några förändringar.

Din sambo/partner kanske har frågor och funderingar? Sedan är det ju bra att få blodtrycket mätt, koll på HB-värde och andra rent medicinska detaljer utredda. Även om det inte sker just då bokar man in tider framöver och BM kollar rent allmänt hur du lever och jobbar (kan vara värdefullt längre fram om du behöver hjälp och stöd vid komplikationer).

Om 20 minuter är så jobbigt att avsätta lär du vara väldigt stressad!

Nu blev ju första besöket inte inskrivningen, utan ett hälsosamtal.
Jag fick uppfattningen om att hälsosamtalet mest var enkelriktad information till mig (vad man får och inte får göra, typ) och att jag sedan skulle lämna mer information om mig och min levnadssituation vid själva inskrivningen.

Sedan måste jag erkänna att jag är petig med vad jag lägger min tid på. :angel:
Jag disponerar min tid väl för att slippa stressa.
Hälsosamtalet som ska ta 20 min kommer att kräva minst en timma i restid sedan väntetid på det.
För att få mer ut av min resa blir det nog att lämna bilen på service när jag ändå är i närheten. ;)

Jag känner också att jag vill ta upp KUB/NUPP så snart det går så man inte missar rätt veckor.
Orsaken att vi (jag och sambon) vill göra det är att min sambo är adopterad och inte vet något om sina biologiska föräldrar. Vi vet inget om sjukdomshistoriken alls. Därför vill vi tidigt undersöka för att kunna undvika obehagliga överraskningar senare.

Skönt att höra att de flesta ändå har tyckt att det var bra!

Nu vet jag inte av vilka skäl du vill göra kub eller nupp, men det kan ju vara idé att upp det ganska omgående.

Jag gick på samtalet men jag har en bakgrund av mediciner som gjorde mig orolig.

I mitt landsting får man inte göra sådana tester om man inte har en viss ålder. Så det kanske inte är ett val.

Jag fick uppfattningen om att hälsosamtalet mest var enkelriktad information till mig (vad man får och inte får göra, typ) och att jag sedan skulle lämna mer information om mig och min levnadssituation vid själva inskrivningen.

Det är minst lika mycket ett tillfälle för dig och din partner att lufta eventuella funderingar. Nu kretsar väldigt mycket kring den gravida kvinnan, men många män har också frågor och tankar och är kanske inte lika pålästa. Så det är ett bra tillfälle för dem att få "objektiva" svar.

Jag känner också att jag vill ta upp KUB/NUPP så snart det går så man inte missar rätt veckor.

Jag vet inte hur mycket man egentligen kan utläsa av sådana tester, de är ju inga dna-tester precis. Om jag har fattat saken rätt är det kvinnans ålder som är den viktigare faktorn för exvis downs, inte om man har det i släkten. Jag fick inga sådana frågor i alla fall.

kl.
När jag va på hälsosmatal, v.6 tror jag det va, så gick vi igenom precis det du säger alltså mediciner, sprit m,m.
Fick även en del papper att kika i, mitt andra barn men tycker ändå att det är skoj att läsa på och endel har ju ändrats :).
Jag fick ett papper att fylla i hemma, allt från jobbets tele nr. till olika sjukdommar m,m och ett rör att kissa i och ett datum för inskrivning. Gjorde även ett test där man fick poäng för svaren (om dryckes vanor tex. om man vatt så full att man fått minnesluckor m,m) ska visst göra om det efter en tid o se om man får samma poäng eller nåt sånt? .
Jag tyckte det va trevligt att prata med bm och man fick lite känsla av att nu är det igång o på riktigt (graviditeten alltså).
Jag jobbar i köket på sjukhuset så jag kunde redan det mesta om vad man ska/inte ska äta plus att jag varken dricker, tar med./droger, röker eller ens dricker kaffe :)

Ang. nupp/kub va det inget som pratades om på hälsosamt. utan det tog hon upp nu på inskrivningen. Om jag minns rätt så är det att test alla får ta om de vill (hade alltså inget med ålder att göra, jag blev erbjuden o är "bara" 25.. :) ), bm va iallafall tvungen att informera om detta.

Ang. nupp/kub va det inget som pratades om på hälsosamt. utan det tog hon upp nu på inskrivningen. Om jag minns rätt så är det att test alla får ta om de vill (hade alltså inget med ålder att göra, jag blev erbjuden o är "bara" 25.. :) ), bm va iallafall tvungen att informera om detta.

Jo, det har med ålder att göra. Högre ålder hos kvinnor = ökad risk för kromosomavvikelser. Det är säkert olika i olika landsting, var de lägger gränsen för när sådana tester anses nödvändiga. Obs att de inte ger 100%-igt resultat.

Jag har varit på hälsosamtal i början av varje graviditet utom nu den här. Men är å andra sidan inskriven hos spec mvc och fick inskrivningssamtal redan i vecka 7. I dina sits hade jag helt klart använt möjligheten att gå på hälsasamtalet, det blir mycket vad man själv gör det till. Visst vill säkert BM informera dig om det ena och det andra, men du har ju möjligheten att själv ställa frågor också. Och man brukar ofta gå igenom planeringen för resten av graviditeten. Om man har ett schema som är intensivt kan det vara skönt att ha tider inbokade lång tid i förväg när det fortfarande finns hål i almanackan!

För min del kände hälsosamtalet helt onödigt. Och det skippade jag med andra barnet. Har så aktivt liv att jag inte har tid att få info som jag redan innehar. Och nån polare med min bm behövde ja inte heller bli kände jag. Stod väl ut där inne bara för att jag va tvungen sen;)

Det verkar vara olika i olika landsting när nupp/kubb erbjuds, i östergötland erbjuds det till alla.
Down syndrom kan vara ärftligt, det beror pa vart kromosomavvikelsen sitter.

I mitt landsting erbjuder man alla kvinnor KUB/NUPP.
I andra landsting som inte har det för alla erbjuds det till kvinnor över en viss ålder eller till de som vet att det kan finnas ärftliga defekter i släkten.
Vissa kromosomavvikelser är ärftliga och eftersom vi inte vet om det finns några sådana i sambons biologiska släkt så kommer vi att ta reda på så mycket vi kan innan.

Är det många av er som har med sin partner på besöken?
På alla besök eller bara några av dem?

Det verkar vara ganska många besök hos BM och varken jag eller min sambo har planerat för att han ska följa med på alla.
Han har ju ingen större glädje av att se på när man mäter mitt blodtryck...
Vi hade tänkt att han följer med när det är UL och skulle det bli komplikationer eller det passar bra med hans jobb så får han väl haka på då.
Det är ju inte bara möten med BM, det finns ju föräldragrupper också. Där tror jag att sambon heller luftar sina funderingar.
Tack ock lov är sambon en vuxen människa, har han några frågor till BM är han nog inte sämre än att han ringer och frågar själv!

Det verkar vara olika i olika landsting när nupp/kubb erbjuds, i östergötland erbjuds det till alla.
Down syndrom kan vara ärftligt, det beror pa vart kromosomavvikelsen sitter.

Ja, men du kan inte veta om du och din man har en ärftlig komponent utan att göra ett DNA-test, och det är ju rätt tveksamt rent etiskt. (I förlängningen ställer det ju frågan på sin spets om vi ska låta icke-perfekta människor föröka sig?). Det är så sällsynt att de flesta som får barn med denna kromosomavvikelse inte hade kunnat förutse det. Alltså känns inte genetik generellt som ett särskilt starkt argument för att göra ett sådant test.

Det verkar vara ganska många besök hos BM och varken jag eller min sambo har planerat för att han ska följa med på alla.
Han har ju ingen större glädje av att se på när man mäter mitt blodtryck...
Vi hade tänkt att han följer med när det är UL och skulle det bli komplikationer eller det passar bra med hans jobb så får han väl haka på då.
Det är ju inte bara möten med BM, det finns ju föräldragrupper också. Där tror jag att sambon heller luftar sina funderingar.
Tack ock lov är sambon en vuxen människa, har han några frågor till BM är han nog inte sämre än att han ringer och frågar själv!

Min man har följt med på samtliga - rent principiellt anser jag att det är viktigt att han är med. Det är hans barn lika mycket som mitt, det är inte bara mig och min kropp det kretsar kring. Jag tycker att det är synd att männen avfärdas som mer eller mindre onödiga så tidigt som under graviditeten. Jag undrar hur många kvinnor som skulle välja att jobba i stället när ens partner är gravid?

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid igen efter ett uteblivet missfall (MA)i vintras. Gick förra gången till RUL i v 20 utan att något visade på att nåt skulle...
Svar
12
· Visningar
2 163
Senast: pimy
·
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12+6 och jobbar som undersköterska i äldreomsorgen. Jag har sen vecka 8 fått ont när jag jobbar. Det drar och...
Svar
12
· Visningar
3 718
Senast: Anna-KarinO
·
Gravid - 1år Jag har läst, följt, försökt stötta och vara där för andra här på buke som skrivit om sina problem. Tänkte aldrig att jag en dag...
Svar
9
· Visningar
2 943
Senast: Milene
·
Gravid - 1år Just nu har jag gråtit mest hela förmiddagen, jag är bosatt deltid i östersund och deltid i sthlm (är dock skriven i sthlm) Jag fick...
2 3
Svar
57
· Visningar
22 780
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar