"Halsont" av kramplösande

Tussemaja

Trådstartare
Min gamla fjording fick en släng av kolik förra helgen. Blev sprutat med sånt där tarmavslappnande medel (kommer inte ihåg namnet) Medlet ska i alla fall ges intravenöst men eftersom hon var svårstucken kom troligen - enligt vet - en del av vätskan intramuskulärt i stället. Vätskan ska alltså inte ges i muskel eftersom det då ger upphov till smärta och ibland även feber. Hon har gått på fenylbutta sen i söndags. Men igår ville jag prova utan smärtstillande och idag står hon återigen och varken äter eller dricker och vill helst inte bli berörd på halsen. Nån som han en aning om hur länge detta kan sitta i?

Sv: "Halsont" av kramplösande

Om man sprutar Vetalgin eller annat vävnadsretande intramuskulärt får hästen ofta en kraftig inflammation som i vissa fall kan utvecklas till en böld (aseptisk). Om din häst har sådana symptom som du beskriver bör du tillkalla vet igen, för det är inte en normal reaktion som går över av sig själv efter någon dag.

Jodå, vet har varit och tittat på henne efteråt och jag fick utskrivet smärtstillande plus rekommendation att massera med hirudoidsalva (heter det så..?) Nu är hon emellertid bättre/bra och kan äta normalt från marknivå igen....

Jag har samma problem med min minishettis. Han hade kolik och fick kramplösande av vet. Fick en böld och hade så ont att han trillade omkull av smärta när vi försökte röra den.
Blev behandlad med penicilin pga febern. Zonsalva och hirudoidsalva 2 gånger om dagen på bulan i 14 dagar.
Efter ytterligare 1 månad tappar han allt hår på bulan. En vecka senare (igår) sprack bölden upp och ut kom tjockt var. Så nu håller jag det rent med koksaltlösning och masserar ut varet 3 gånger om dagen.
Jag har hela tiden haft kontakt med vet, och kollat tempen 2 ggr/dag! Hoppas att det läker ihop ordentligt bara....:cry:

Jag har råkat ut för samma sak då min häst hade kolik, min granne med efter en vanlig vaccination. Precis som föregående svar behandlade jag med Hirudoidsalva och Zonsalva eller Orudis samma som Zon. Lägg en klick av varje salva på handen och blanda ihop det, smörj morgon o kväll. Zonsalvan är smärtstillande och antiflammatorisk. På min häst gick bölden tillbaka efter ngn dag, på min grannes häst sprack den så småningom. Lycka Till.

Liknande trådar

J
Hästvård Min kompis häst fick kolik nu i veckan. Hände under natten och hästen upptäcktes dålig vid morgonfodring. Vet var ute på fm (09,30) och...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 259
Senast: Aliil
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 880
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31