Hälsokontroll

majola

Trådstartare
Jag ska ha ut veterinären för att göra en allmän hälsokontroll på min gamla häst. Jag antar att han vet vad som ska göras, men frågar ändå för att ha lite koll. Vad tycker ni att man ska kolla vid en sådan undersökning?

Jag ska ha ut veterinären för att göra en allmän hälsokontroll på min gamla häst. Jag antar att han vet vad som ska göras, men frågar ändå för att ha lite koll. Vad tycker ni att man ska kolla vid en sådan undersökning?

Veterinären tar med sig ett protokoll som han fyller i ang hästens hälsotillstånd.

När veterinären kom för att besikta min gamla pålle så tyckte jag att han böjde för mycket i de gamla benen (sa till vet. o ta det lugnt) Jag tycker ev. att man kan hoppa över böjprov beroende på ålder, fysik o användningsområde av hästen.

Hur som helst anser jag att tänder bör kontrolleras extra noga på en gammal häst. Se till att veterinären verkligen gör sitt jobb. Hovkvalité brukar oxå vara extra intressant att kolla upp på äldre hästar.

Nej, den här ska inte heller böjas mer än möjligen mycket försiktigt.

De vanliga protokollen som används vid besiktningar tycker jag verkar lite väl allmänna så därför frågade jag efter mer tips. Ska tänka extra på att tänder och hovar kontrolleras!

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 431
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar