Provsvaren är mellan dig och hälsovården. Arbetsgivaren får inget veta.
Jo, men jag kan lova att de skulle reagera om jag började springa frekvent hos dem.
Säga vad man vill, men jag är skeptisk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Provsvaren är mellan dig och hälsovården. Arbetsgivaren får inget veta.
Reagera kanske, men provsvaren har de inte rätt till. ...men det är klart - du kan ju vara sjysst mot arbetsgivaren och berätta vad som händer i ditt liv, om provsvaren visade sig innehålla nåt "konstigt".Jo, men jag kan lova att de skulle reagera om jag började springa frekvent hos dem.
Säga vad man vill, men jag är skeptisk.
Jag är lite kluven till att ge min arbetsgivare så mycket information om mig själv (vi har läkare på arbetsplatsen 2,5 dag/vecka) och konstant bemanning av två sjuksköterskor.
Jag ser problem med försäkringar mm som skulle kunna bli ett jätteproblem.
Om vi har järnkoll på minsta brist, vilket försäkringsbolag tar risken?
Jag vill inte redovisa allergier, vikt och hälsa så länge det inte är orsak till sjukskrivning.
Företag är ju inte ofelbara. Kanske kunde motsvarande summa ge mer till personalen om den användes på andra sätt? Jag vet alltså inte, men nyttan med de här hälsokontrollerna är inte uppenbar för mig.Men det är ju företaget som betalar? De måste ju antagligen tycka att det ger ett sådant mervärde för personalen att det motiverar kostnaden.
Företag är ju inte ofelbara. Kanske kunde motsvarande summa ge mer till personalen om den användes på andra sätt? Jag vet alltså inte, men nyttan med de här hälsokontrollerna är inte uppenbar för mig.
Plus då integritetsaspekten, som diskuteras i tråden. Den kan ju vara problematisk också för de anställda som tackar nej. Hur hanterar arbetsgivaren det, tex?
Jag kan tänka mig att företag/arbetsplatser som erbjuder hälsoundersökningar också ofta är de arbetsplatser som har subventionerad friskvård (träning, massage o dyl) i någon form. Sådana som anser att en välmående och glad arbetstagare presterar bättre.Företag är ju inte ofelbara. Kanske kunde motsvarande summa ge mer till personalen om den användes på andra sätt? Jag vet alltså inte, men nyttan med de här hälsokontrollerna är inte uppenbar för mig.
Plus då integritetsaspekten, som diskuteras i tråden. Den kan ju vara problematisk också för de anställda som tackar nej. Hur hanterar arbetsgivaren det, tex?
Jag kan tänka mig att företag/arbetsplatser som erbjuder hälsoundersökningar också ofta är de arbetsplatser som har subventionerad friskvård (träning, massage o dyl) i någon form. Sådana som anser att en välmående och glad arbetstagare presterar bättre.
Har inte alla arbetsplatser friskvårdsbidrag? Det trodde jag - oavsett hur kass en AG eller en arbetsplats varit i övrigt så har det alltid funnits friskvårdsbidrag.
Bagarns barn du vet.Hur kommer det sig att du som läkare och med din expertkunskap inte gör regelbundna hälsokontroller? Hur ser du på att äta extra d-vitamin tex? Och andra vitaminer och preparat i hälsokosten? Vore jätteintressant att veta.
Mitt höga blodtryck hittades av en slump. 35 år gammal . Hade de tagit fler prov kanske min dåliga sköldkörtel också hittats.Allt det där stämmer in på mig...och jag har högt blodtryck. Så så enkelt är det inte.
Tycker du att @kryddelydd s svar på den frågan och hens resonemang om det här är så dåliga att de förtjänar den kommentaren?Bagarns barn du vet.
Jo.
Det handlar om att det finns skattelättnader/avdragsrätt.
JaTycker du att @kryddelydd s svar på den frågan och hens resonemang om det här är så dåliga att de förtjänar den kommentaren?
Har du överhuvudtaget läst kryddelydds inlägg? Alltså förutom det du citerade.
Min syster och jag hade nyligen en diskussion om att gå på hälsokontroll (eller inte). Jag går via jobbet vart tredje år, men hon går aldrig och hävdar att "ingen" gör det.
Hur är det med er? Går ni? Bekostar ni själva? Betalar arbetsgivaren?
Exakt. Det vore vansinnigt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv om man ställer nyttan av att göra så gentemot kostnaden. Intressant det där med D-vitamin studier, det rekommenderas ju av "alla" jag känner känns det som. Och ingen vet varför egentligen....Du sätter fingret på den viktiga frågan:
på individnivå kan en hälsoundersökning absolut göra nytta.
På gruppnivå finns det inget som visar på nytta. Det skulle behöva göras oerhört många "allmänna hälsoundersökningar" för att hindra ett fall av allvarlig sjuklighet eller död.
Som sagt var, man måste skilja på gruppnivå och individnivå. För den enskilda individen kan självklart en hälsokontroll vara utmärkt att göra.Min pappa var rätt "tanig". Red flera gånger i veckan samt slutade röka nån gång vid 40. Han hade, trots medicin, högt blodtryck och gick på regelbundna kontroller. Och han åt varierande. En sund livsstil helt enkelt. Så jag tycker verkligen inte folk ska luras av att "de mår bra så allt bör vara bra".