Hur kommer det sig att du som läkare och med din expertkunskap inte gör regelbundna hälsokontroller? Hur ser du på att äta extra d-vitamin tex? Och andra vitaminer och preparat i hälsokosten? Vore jätteintressant att veta.
Därför att jag inte ser vitsen, utifrån mina kunskaper.
Jag känner mig frisk, har ingen särskild anledning att tro att jag skulle ha någon speciell sjukdom.
Det är ointressant att veta exempelvis vad jag har för värden på blodfetterna (kolesterol) eftersom jag inte röker, är normalviktig, rör mig mycket, äter blandad kost (nåja, kunde bli bättre på grönsaker).
Jag är bara "lite" medelålders.
Det viktigaste är ju att leva på ett rimligt hälsosamt sätt. Röra på sig, ligga normalt i vikt, framför allt inte röka.
Sedan kan man ju få sjukdomar ändå, och det är en annan historia.
Rekommendationerna när det gäller blodtryck, exempelvis, är att om en person som är i övrigt frisk visar sig ha lätt till måttligt förhöjt blodtryck (uopp till 160/90) så ska medicinering inte inledas utan man ska ändra livsstil till mer motion och rätt vikt och sluta röka.
Om man vill väga hjärt-kärlrisker så gör det mycket större nytta att sluta röka (om man nu röker, då) än att exempelvis sänka blodtrycket eller att sänka blodfetterna när man ser till risken att drabbas av hjärtinfarkt och/eller stroke.
Extra tillskott ser jag som ganska obehövligt om man äter blandad normalkost: man får i sig det man behöver ändå. Specifikt gällande D-vitamin är det just nu mycket tyckande och lite vetande: för några år sedan var det vitamin B12 som var världens frälsning, nu är det D-vitamin.
Jag är så tråkig att jag tycker att forskning och kunnande är viktigare än tyckande: jag väntar gärna på att det finns forskning som visar på nytta med tillskott innan jag själv stoppar i mig eller rekommenderar andra att göra detsamma.
Den stora studie som finns gjordes i USA för några år sedan, en så kallad observationsstudie, och den visade att exempelvis selen och vitamin E som var i ropet för några år sedan, åtminstone inte minskade sjukligheten. När det gällde vitamin D fanns en möjlig men ganska liten och inte statistiskt signifikant (inte så stor skillnad att man säkert kunde säga att det finns orsakssamband) trend till kanske längre överlevnad men resultatet var så svagt att man som sagt inte kan dra några slutsatser.
Nej, jag tror inte på att krångla till tillvaron i onödan.