Hälsning i dressyr (totalt hjärnsläpp)

Lill76

Trådstartare
Hur utför jag en korrekt hälsning åt domaren i dressyren? Har tittat på massor med tävlingar men kan just nu inte komma ihåg hur tjejerna gör. Karlarna ska ju "lyfta" på hatten men hur gör jag som tjej?

Sv: Hälsning i dressyr (totalt hjärnsläpp)

jag har för mig att jag brukar ta tömmarna och pisken i höger hand, sträcker ut vänster arm lite och nickar med huvudet. Har aldrig riktigt tänkt på det, när man väl är på banan så brukar hälsningen ske av sig själv på nåt sätt :) Men du får väl höra vad de andra expertena har o säga.

Jag tar tömmarna i vänster hand och håller ut höger hand och pisken rakt ut åt sidan och så "nickar" jag.

Jag har tömmarna i vänsterhanden och vinklar pisken nedåt-innåt med sträckt arm och nickar. Men hålla ut den och upp i luften kan jag nog också göra...hehe...alla gör olika :D

Nya direktiv från vår tränare säger att vi skall ta tömmarna/pisk i vänster hand. Sträcka ut högerhand i snygg shest(hur stavas det) och nicka till domaren. Typ ridhälsning! Med handflatan ner och sträckta fingrar.
Tidigare har vi sträkt ut högerarmen med pisken rätt upp och nickat till domaren.
/M

Gest ;)

Tycker personligen att den tidigare hälsningen var mer naturlig och mindre stel och därför trevligare.

LIA

Det är möjligt att jag också sträcker ut högerhanden.har som sagt inte riktigt koll på det när jag inte sitter där o kör :D fast skulle jag hälsat med fel hand så hade nog någon påpekat det så det är nog höger.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
10 127
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka