Halskrage i trä

Sv: Halskrage i trä

Gick inte att länka direkt till sidan men titta under Övrigt/stallutrustning

Den används på samma sätt som har "tratt" till en hund eller katt. Det är för att hindra hästen att komma åt något som den inte ska röra. Något som ett sår, bandage eller liknade.

Kolla denna länken..........skall detta vara bra för fånghästar eller?? Kan det vara någon mening för hästen att få gå ute med en sådan på sig??

http://equalityline.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H

:rofl:...det var det löjligaste jag någonsin sett...vem skulle vilj< köpa en sådan...när man kan göra en själv.

Men skämt åsido så tycker jag den där saken ser ganska grotesk ut...och är verkligen något jag inte skulle sätta på varken min häst eller någon annas häst för den delen.
Tänker bara på vilka olyckor det kan ske med den på...hua...:crazy:

:rofl:...det var det löjligaste jag någonsin sett...vem skulle vilj< köpa en sådan...när man kan göra en själv.

Men skämt åsido så tycker jag den där saken ser ganska grotesk ut...och är verkligen något jag inte skulle sätta på varken min häst eller någon annas häst för den delen.
Tänker bara på vilka olyckor det kan ske med den på...hua...:crazy:

Den dagen du får en häst som verkligen behöver en så säger du nog inte så.

:crazy:
I sådana fall använder jag mig hellre av en munkorg/gräsreducerare...
mvh Xoya.

Tyvärr fungerar inte det i alla fall. För då kan hästen ändå komma åt att röra stället som ska läka ihop. Finns vissa fall då det är näst intill oundvikligt att använda en halskrage. För något år sedan fanns just ett sådant fäll här där någon då efterlyste just en halskrage till sin häst. Borde gå att hitta med sökfunktionen om man är nyfiken.

Sedan kan också lägga till att med halskrage kan hästen äta och dricka precis som vanligt. Vilket kan vara nog så viktigt vid en skada eller sjukdom. Det kan den ju inte av förklarliga skäl göra med en munkorg eller gräsreducerare. Som istället har till syfte att minska foder intaget.

Senast ändrad:

*)

Är den verkligen laglig?

och vilka skador på musklerna kan den ge?

*) Bilden bortredigerad, enligt copyrightreglerna.

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad av en moderator:

Denna använde vi i Italien på hingstar som bet sej i flankerna när dom var i hagen. Vet ej vad för skador dom kan ge, men vi märkte inget anmärkningsvärt, men de hade dem som sagt bara några timmar i hagen och endast på extrema hingstar som slet upp stora köttsår. Har under mina 10 år i italien endast sett den användas på 2 individer.

*)

Är den verkligen laglig?

och vilka skador på musklerna kan den ge?

Den är laglig om den används rätt. Det är ju inte meningen att man ska använda alltid utan vid speciella tillfällen för att hindra hästen från att skada sig själv. Man har inte tratt på en hund heller bara för att det ska vara så utan det är av veterinära skäl.

Visst faktiskt inte att det fanns sånna! Men jag tycker det verkar bra! Är väl jättebra att det finns hjälpmedel för att skydda hästarna!

Sedan kan också lägga till att med halskrage kan hästen äta och dricka precis som vanligt. Vilket kan vara nog så viktigt vid en skada eller sjukdom. Det kan den ju inte av förklarliga skäl göra med en munkorg eller gräsreducerare. Som istället har till syfte att minska foder intaget.

Om det nu är så att hästen ska gå i hagen med en munkorg/gräsreducerare i några timmar...så ser jag inte vart det problemet skulle finnas med att hästen inte skulle klara sig utan mat eller vatten under dessa få timmar.

Och jag står kvar vid min åsikt och vill inte dra igång en onödig diskussion som slutar med elaka kommentarer mm. Som så lätt kan hända.
Mvh Xoya.

Om det nu är så att hästen ska gå i hagen med en munkorg/gräsreducerare i några timmar...så ser jag inte vart det problemet skulle finnas med att hästen inte skulle klara sig utan mat eller vatten under dessa få timmar.

Och jag står kvar vid min åsikt och vill inte dra igång en onödig diskussion som slutar med elaka kommentarer mm. Som så lätt kan hända.
Mvh Xoya.

Vem har sagt något om att gå i hage?
De hästar som behöver dessa kan på sin höjd stå i sjukhage. Ofta rör det sig om ren boxvila för att sår inte ska spricka upp. Det är inget som man använder för att skoj utan för att det behövs av veterinär orsaker för hästens bästa.

Men visst sin egen åsikt får man, men man behöver ju inte lägga fram den så att andra som kan behöva någon utrustning känner sig som dåliga djurägare.;)

Det kan garanterat finnas situationer när nått sådant måste användas och jag skulle inte tveka om det var av nöd att använda... Precis som med en tratt till hund....

Nog är den "laglig". Mälaren hästklinik har precis en sån' här + en annan variant för häst i sjukbox på kliniken som inte får komma åt sår. Men jag vet att de inte använder någon av dem speciellt ofta.

borttaget

(10)

Senast ändrad av en moderator:

Den är laglig om den används rätt. Det är ju inte meningen att man ska använda alltid utan vid speciella tillfällen för att hindra hästen från att skada sig själv. Man har inte tratt på en hund heller bara för att det ska vara så utan det är av veterinära skäl.

Ja men en tratt skadar inte hästens muskler på samma sätt som denna gör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 935
Senast: liiinnea
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: Bonica
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar