Halskotpelare/nacken?

karror89

Trådstartare
hur märkte ni/symtom på att era hästar haft problem med nacken/halskotpelaren?
Hur hittade veterinären detta? såg dom detta på en gång, eller behandlades andra ställen först?
Har era hästar haft sekundära problem ihop med detta?
Hur var hästen att rida?

Gärna också hur det gått för er!

Sv: Halskotpelare/nacken?

Fick problem på min gamla häst på äldre dagar. Började en dag med att när jag skulle ta in honom så gick han på sned och släpade ett frambenet lite efter sig (såg ut som om han var full, vinglig) Trodde han fått typ stroke och körde till djursjukhuset där utredning och tester gjordes. Bla röntgades bogen och frambenet och halskotpelare/hals. Då fanns där förändringar i halskotpelaren. Han behandlades med metacam en vecka och var sen återställd. Men sen blev det så att han tappade bakbenen i nedförsbackarna och jag valde ofta att sitta av och gå med honom i långa nedförsbackar. Men han var 28 år då och detta i kombination med återkommande ögonproblem gjorde att jag valde att låta honom somna in.

Vet inte om du har liknade symptom, men så var det för oss...

Köpte unghäst, visade sig att han hade shivering, var snäll att sitta upp på, om man bortser från det kraftiga sadeltvånget :/. Gick fram överallt i skogen, världens mysigaste. Men ju mer press man la på, desto konstigare beteende visade han, fick efter ett tag panik när han skulle trava, kraftig shivering, som ökade i takt m belastning. Kiropraktor klämde lite försiktigt (hon hade andra ärenden i stallet), konstaterade direkt att han satt fast i halsen och ett bakben.
Bokade tid hos vet, blev skickad på röntgen och där hittades förträngning och artroser på halskotpelaren. Och när vet drog honom lite i svansen samtidigt som han skrittade framåt, så höll han på att välta. Till slut blev diagnostiserad m slinger.
Denna häst var väldigt omedveten om sin bakdel, om du stod och borstade, slutade ett tag och sen la dit borsten igen så hoppade han högt, något som vi först skrattade åt att han var en drömmare, men m diagnosen i hand...

jag reklamerade köpet (då allt detta kom inom 4 mån av köpet och vi hade bara skrittat och travat lite på honom), blev skickad till ny veterinär, som så samma sak, men om jag lät honom vila 2 år, så kunde det växa bort, men skulle m största sannolikhet återkomma vid 12-13 års ålder... Inte vad jag var sugen på efter att precis tagit bort min gamla häst, så efter mkt om och men togs han tillbaka, såldes några ggr till men verkar nu ha landat hos en tjej som reder ut honom och t o m tävlat honom i hoppning. Jag följer honom på avstånd och känner värme i hjärtat att han verkar ha hamnat rätt, men undrar om nuvarande ägare vet om hans röntgenfynd.
Sorry, blev en roman det här...

Nämen, då fungerar han alltså som tävlingshäst just nu? ! När man läste första delen av inlägget lät det som om enda utvägen var avlivning.

Jag har haft en häst som de problemen.
Först växte han nästan en mindre än ett år, var fyra när jag köpte honom och fem när problemen började.
Första vi märkte var att han fick dubbelsidig senskideinflamation på bägge bak. Väldigt ovanligt enligt veterinären. Han sprutades och fick vila. Under vilan blev han kraftigt personlighets förändrad. Blev agressiv och svår att hantera, kunde inte backa, föll omkull osv, fick tydliga slinger symptom.

Under återbesöket gjordes en större utredning + röntgen av rygg och halskotepelare. Han hade tätliggande tornutskott på flera ställen i ryggen, kraftig trappstegsbildning och flera förträngningar och pålagringar i halskotepelaren.
Han avlivades pga detta.

En oinriden två åring började först halta på ena bakbenet, ville inte stödja på det. Trodde först det var att han halkat omkull, boxvila. Blev snabbt sämre och han kunde tillslut inte resa sig upp (han låg ner i ett dygn i boxen) och han kunde inte ens resa på sig trots hjälp. Han fick avlivas på plats och veterinären kunde inte hitta något, så de anade halskotepelaren men osäkert. Han hade haft svårigheter med balansen.

Hälta under ridning när hästen ställdes vänster, blev ett tag bättre men sedan sämre och då gjordes ett försök till behandling i facettlederna i halsen.

Detta gjorde hästen sämre och efter rehab och lång vila fick den vandra vidare till de gröna ängarna.

Min häst hade tydliga symptom att det kom från halskotpelaren och vi kollade henne noga genom fullständig hältutredning med röntgen ua. Veterinären konstaterade ganska snabbt vad som var felet och även den kiropraktor som var inkopplad i fallet. Den hade tydlig smärta vid påverkan på halskotpelaren när han pressade lite på vänster sida.

Prognosen ser tyvärr mörk ut när det är halskotpelare som som jag fått erfara och vad vets erfarenheter också är.

Senast ändrad:

Jag har haft en tvååring som fick avlivas pga förträngningar i nackkotorna. Han tappade balansen och blev stel som en pinne, svårt att resa sig i boxen. Avlivades på klinik 2007 inte ens 2 år gammal :(

Verkar absolut vanligast bland valacker? el hingstar med kanske, men mindre vanligt hos ston i alla fall.

Min var ett sto :(

Fast å andra sidan så kom det av ett trauma vilket jag förstod var ganska vanligt

Nämen, då fungerar han alltså som tävlingshäst just nu? ! När man läste första delen av inlägget lät det som om enda utvägen var avlivning.

Ja, än så länge verkar det så... Första veterinären sa att jag absolut inte skulle sitta på honom, pga hans balansproblem och just då var det inte aktuellt att ens försöka. Andra veterinären menade på att när han växte så skulle trycket lätta, men så fort han växt klart så skulle pålagringarna komma tillbaka och då var det ju bara en tidsfråga innan det var lika illa igen (dvs ingen som helst koll på rumpan, välta när han tar en kurva i lugn galopp osv).

Jag har också fått intrycket att det mest drabbar hingstar, läst något om att det drabbar tyngre hästar under tillväxtfasen (och hingstar lägger ju på sig mer massa), fast en del hävdar att det kommer när de röjer i hagen, och även där är ju grabbarna oftast lite värre än ston.

Hursom, läskig åkomma och syns tydligen inte på all röntgen, jag blev remitterad till Ultuna för att deras röntgen var så mycket starkare än klinikens. En sak vi lärde oss inne på röntgen var att de är ofta väldigt lättpåverkade (vilket även kiro kommenterade när jag ringde och bekräftade hennes diagnos), stora halvblodet fick en ponnydos och höll på att välta:crazy:

Min unghäst började på hösten när hon var 1 år gå stappligt med bakbenen.
Svårt att vända sig, hade liksom ingen koll på benen.
Svårt att backa också.

Var på en klinik men där kommenterade dom bara att hon gick lustigt. (sökte hjälp pga svullen has, trodde det hade med saken att göra att hon rörde sig lustigt) Röntgen av hasen, som visade en broddspark.
Åkte vidare till en annan klinik pga magkänslan.
Och där såg han direkt att hon hade slingers.
Tog även plåtar på halskotpelaren och hon hade en fraktur på en av kotorna.
Fanns inget att göra, avlivades på plats inte ens 2 år gammal :(
Min egen uppfödning och mitt hjärta...

Jag märkte det egentligen inte själv, men förstod när vi fick diagnosen varför hästen betett sig på ett visst vi (återkommer till det).

Men det var i samband med ett besök kring en hältutredning som veterinären (som sett hästen flera ggr förr) utbrast: Men hur går han?!? Jag tyckte mest "va, vadå, som vanligt?". Vet gjorde en rad neurologiska tester (ställa benen i kors, dra i svansen när de skrittar, backa, svänga i snäva cirklar, putta till när hästen går och täcka för ögonen på hästen) och konstaterade att han hade ataxi båda fram och lite på ena bak. Jag erkänner att jag vägrade "gå med på det", hästens favorit var (och är) att klampa rakt ut i skogen, gärna på kalhyggen. Säker på foten som en bergsget. Aldrig varit snubblig eller så. Klart han inte hade ataxi!

Då tog veterinären hästen och visade mig, och det blev otroligt tydligt när synen täcktes för och man såg hur han verkligen "letade" efter golvet med hovarna, inte hade en aning om var det var. Och när benen ställdes i kors och han inte märkte det utan höll på att stå på näsan när han försökte gå iväg normalt och trasslade in sig i sina egna ben.

Efter att ha fått diagnosen och fått allt kring vad det innebär förklarat för mig föll en hel del saker på plats. Jag och hovslagaren hade "alltid" (jag har haft honom sen han var ett knappt år, hästen) skämtat om att hästen ofta stod helt kajko när hoven släpptes ner i samband med skoning. Som Charlie Chaplin, eller extremt inåttåad,eller med en hov vriden inåt osv. Jag förstod också varför han verkligen INTE vill gå i vattenpölar, och varför han varit så grymt "fjantig" att rida när snön töade och det var omväxlande snöfläckar och omväxlande barmark (han formligen klättrade på snövallar för att slippa gå på vägen). Varför han varit så "tramsig" med underlaget helt enkelt. Han var inte tramsig, han försökte bara undvika det han övht inte kunde bedöma om det var säkert eller ej. Jag fick också svar varför han var markskygg.

Han har haft andra problem men jag tror inget av det eg har med ataxin att göra, mer än det att han landar tå först vilket naturligtvis sliter på lederna.

I början efter diagnosen var jag lite nervös, ledsen och orolig, men jag måste erkänna att idag tänker jag ytterst sällan på det. Jag tog beslutet att inte hoppa honom när vi fick diagnosen, absolut inte över fasta hinder. Detta var dock inget vet krävde eller tyckte behövdes. Avgörande är att han får full frihet att röra huvudet och se. Han har hoppat diken osv innan diagnosen, och löshoppat efter så jag tror eg inte det är minsta problem. Jag red honom heller inte i mörker, men har nu provat rida i ficklampssken utan problem.

TVÅ gånger har han gjort rejäla snubbel med mig, så han gått ner på knä. Båda på plan väg. Läskigt men två ggr på lika många år får anses vara okej. Dock så om han är ofokuserad - då blir han snubblig. Ena vurpan var när han var irriterad på bromsar och slog med huvudet och höll på för dem. Dvs inte såg sig för. Andra vurpan var i galopp, och han såg något spännande i skogen, fokuserade på det och trasslade sig i sina egna ben.

Om man inte vet om att han har ataxi är det inget man tänker på, om man vet om att han har det ser man det ganska lätt om man tittar efter det dock.

Tillägg: Efter att jag fick diagnosen slutade jag ju se "tramsigheten" med vattenpölar och underlag som just trams. Och lät honom oftast få välja själv, titta noga osv. Bad om små saker, för att lära honom att om matte sa att ett underlag var okej så var det okej, att jag aldrig någonsin skulle lura honom. Jag tvingar honom heller aldrig, inte ens nu. Men nu litar han väldigt mycket på mig när det kommer till underlag, och ibland får JAG hindra honom från att klampa på ut på ett underlag JAG inte är helt säker på är okej. Han tycker fortfarande inte om vatten (antagligen för att han inte ens med synen kan avgöra var fan marken är då), men han går i vatten om jag säger det är okej. Oftast får han slippa dock, ser ingen vinst i att han ska gå i vattenpölar bara för att. Töfläckar osv är inga problem längre, han får så lång tygel så han kan ta ner näsan och kolla på det bara.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
311
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
688
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka