J

jonson

Jag provar häri stället för på trav.

Hur mycket påverkar det en halshäst att komma från upstallning till att gå på lösdrift/stå i utebox tror ni?
Det handlar om en travhäst som skall fortsätta gå löp dvs tävla och träna hårt.

Sv: Halshäst

Om du menar en s k hosthäst, så har jag själv haft väldigt bre erfarenhet av att byta stallmiljö på dem.

vad är en halshäst? måste vara någon inter eller lokal benämning på något. Jag fattar inte...:confused:

vad är en halshäst? måste vara någon inter eller lokal benämning på något. Jag fattar inte...:confused:
Inom travet kallas det vanligen för halshäst om de slemmar igen/blir hostiga i samband med fuktigt väder. Gulddivisionaren Acclaim är t.ex en sådan.

Utebox/lösdrift är det bästa för hästar som hostar, alltså bara positivt! Handlar det om en tävlingshäst så kanske man vill ha lite mera "koll" på sin häst och isåfall är väl utebox det som är bäst :)

Svarar alla på detta: Halshäst: hostar, slemmar lite i halsen. Vet ingen bokstavskombination på detta.

Hur mycket det är på denna vet jag inte. Har int ens ringt och frågat då jag inte vet om det är lönt det.

Tänkte mej i största allmänhet om det var något "universial" grej eller om det enbart funkar på 2 av 100 typ.

Låter som en COPD-häst (Chronic obstructive pulmonary disease). De har nedsatt prestation, hur mycket är svårt att säga utan att veta före och efterresultat s a s. De kan bli mycket bättre med utebox, utevistelse, ensilage, blött kraftfoder, noggrann träning och hög kunskap hos ägaren. Ibland gör det dock ingen skillnad alls utan hästen är faktiskt konstant dålig och behöver behandling med jämna mellanrum, något som så klart påverkar en häst som ska tävlas (startkarens).

Hade jag letat tävlingshäst hade jag hoppat, och efter att ha ägt en COPD-häst med allt det innebär (medicinkostnader, extraarbete med stall och rutiner, träningsupplägg, dagar då man inte kan "utnyttja" hästen och lidandet man känner när hästen inte mår bra) hade jag hoppat över köp.

Förra varmblodet var "hosthäst", dvs hostade vid ansträngning. När hon flyttade till oss och blev lösdriftshäst försvann hostan. Lite slarvigt och utan utredning kallade jag henne dammallergiker eftersom hon, så fort hon blev serverad lite dammigt hö eller att jag strödde lösdriften med sågspån, började hosta. SÅ för henne var problemet rätt lätt löst, men det beror väl på varför hästen hostar.

Jenny

vad gäller luftvägar så har jag bara positiva resultat på utebox /mkt utevistelse. Inte en förkylning på 3 år.

Har hört att vissa delar av landet är bättre än andra för så kallade halshästar.
Att norrlandsluften är torrare och därmed bättre.
Stämmer det?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat