Halsförlängare

B&B

Trådstartare
Eller mer kallad gummisnodd kanske?!

Jag ha nyss tagit upp ridningen på allvar och börjat på ridskola. Red där när jag var runt tio år sist och då tänkte man väl inte så mycket på det här med vad hästarna hade för utrustning och vad de tyckte om den och så... Man bara red. Nåja, nu till själva frågan;

Igår red jag en supertrevlig häst, han gick ett pass innan också med en mycket hårt spänd gummisnodd. Jag bad ridläraren ta bort snodden när det blev dags för mitt pass för jag tyckte det räckte att han fått gå ett pass med den. Men då sa hon att han gott kunde ha den på sig och att ägarna ville att han skulle ha den jämt vid ridning. Så han fick alltså springa runt i ungefär två timmar med snodden... JAG tycker detta var på tok för lång tid, men jag rider aldrig privat med hjälptyglar så har ingen aning om vad som är rätt och fel, men enligt mig är det FEL FEL FEL att tvinga hästen i form med hjälp av snodd i två timmar.

Vill bara höra era åsikter om detta?

Sv: Halsförlängare

Jag har bara en lite kort kommentar och det är att hästen går inte i form bara för att den har en gummisnodd, dvs man tvingar den inte gå i form, man åstadkommer dock att hästen intar en lägre positon med hals/nacke huvud.

I vissa fall tycker jag det är lämpligt att ibland rida med gummisnodd, tex om hästen springer mkt med hög hals/huvud och man vill förhindra att den bara bygger muskler under huvudet på halsen, i det fall att ryttaren inte själv kan få hästen att inta en lägre form med hals/huvud.

Nej ok inte gå i form då men de tvingas ju (i alla fall han igår eftersom jag tyckte den var så spänd) att gå med krökt hals och gå så i två timmar KAN inte vara nyttigt, eller?

Tycker inte en lös snodd är fel, ibland på en häst där det behövs.
Men springa i 2 timmar med en hårt spänd snodd är ju djurplågeri!
Nu vet jag inte hur hårt spänt den var, men kan tänka mig att den hästen har spänningar och nackspärr så småningom om nu den inte har det redan, eftersom ägaren tydligen red med snodd jämt?

Tyvärr är det nog så på många ridskolor att allt för många inte kommit till den punkten att man lärt sig rida korrekt. Och då sätter man dit en gummisnodd i stället för att hästen ska gå högt med huvudet och kanske därmed få problem i ryggen. Av två onda ting väljer man det som de anser minst ont.

Trots mitt nick så är jag emot alla sk. "hjälptyglar" alltid.
Har aldrig använt och kommer aldrig att använda några.

Hur som helst så tycker jag ridläraren ska kunna instruera eleven så pass bra att denna inte rider på ett sätt som skadar hästen. Alternativt utbilda hästen ifråga så att den klarar att arbeta i en hyffsat ändamålsenlig form även när mindre kunniga ryttare rider.

Hjälptygel ska inte behövas, vad man nu använder en sån till.
Jag inser att detta är en utopi men så tycker jag ändå ;)!

Det stora problemet med att ridlärare ine kan lära ut varje elev det som man kanske tycker de borde är ju dessa stora ridgrupper.
Vilken ridlärare klarar av att aktivt lära 12-14 elever så att var och en får det de behöver lära sig??
Jag själv har också ridgrupper på ett mindre ställe, och jag tar max 4 pers i en grupp, för fler än det så klarar jag inte av att ge det jag tycker eleverna betalar för.

själv tycker jag det är helt sjukt att använda snodd. den ger ju inte hästen nån som helst chans att få eftergift när den gör rätt!:eek:

Fippel skrev:
själv tycker jag det är helt sjukt att använda snodd. den ger ju inte hästen nån som helst chans att få eftergift när den gör rätt!:eek:

En rätt använd gummisnodd ger eftergift när hästen går "i form" den ska funka så att när hästen drar upp eller fram huvudet spänns snodden, när hästen slappnar av (böjer på nacken) ska gummisnodden vara slapp. Detta förutsäger dock att användaren förstår hur den ska vara spänd, allt för många spänner den för hårt och därav blir det aldrig någon eftergift för hästen. Meningen är ju att när hästen gör rätt slutar snodden att verka (blir slapp= eftergift).

Nu var det ett tag sen denna tråd skrevs. Men glad att den kom upp igen för då kan jag stolt berätta att jag ridit samma häst en gång till och denna gång lyckades jag övertala ridläraren att få rida honom utan snodd.

Det gick kanonbra, han fungerade super uatn för mig och gick i form med lätta hjälper.
Läraren blev paff och sa att det var inte många han fungerade så bra med.

Skönt att man är duktig ibland :D

Min häst har gått som turhäst hela sitt liv innan jag köpte honom och gick då i fullständigt fel form, upp med huvudet, travtaktade och hade världen underhals. Det har krävts mycket jobb med honom (3 år) men nu är han en kanonfin dressyrhäst som går i form i alla gångarter!:D men till följd av hans långa tid som turhäst och med fel form fick han en ryggskada vilket gjorde att jag var tvungen att jobba honom från marken ca tre månader. Då använde jag gummisnodd på honom då jag longerade, cyklade med honom och andra slags övningar då jag inte når honom! självklart inte vid markarbete och tömkörning;) Detta har gjort att han repat sig helt och hållet och har den bästa ryggen man kan tänka sig ;) ! så i sådana fall är det ett jättebra redskap om hästen trivs med det! men i ridningen skulle jag inte använda det, då ska ryttarens hjälper enbart fungera.

Jag slutade på ridskola -98 och har sett många snoddpajade hästar.
Några kommentarer till olika inlägg här är att

1) Hästen kan visst mycket väl bygga underhals med snodd, det är faktiskt ganska lätt om orsaken till att hästen går med huvudet i taket är sådant så att hästen trots att den är nedtvingad med huvudet jobbar med huvudet uppåt.
Skillnaden mellan snodd och inte snodd i det läget är att hästen inte kan sträcka upp näsan, men att hästen däremot är spänd och i det läget oridbar och sliter på sikt ut sig mkt fortare än normalt.
Man lurar dessutom ryttaren att omedvetet lägga vilkten vid halsen och dess placering och position, man lär sig att låsa fast hästen i något som inte kan räknas som arbetad form utan snarare spänd skruttridning.
"Problem med ryggen" får den häst som konstant arbetas fel samt förväntas utföra upprepade övningar och uppgifter utan att vara genomarbetad och i samling.

2) Snodden ger inte eftergift när hästen går i form, den fungerar så att man som ryttare spänner in i valfri nackkrök och sedan om hästen drar huvudet längre bak än vad man spänt -släpper snodden efter.
En statisk tygel som inte ger efter utan det är hästen som får ändra på sitt rörelsemönster, och att snodden släpper efter för att hästen kröker ihop sig kallar inte jag för form, hästen flyttar knappast huvudet i takt med att ryttaren arbetar hästen rätt, hade ryttaren kunnat det hade han eller hon inte spänt in hästen från första början utan värmt upp hästen och sedan ridit den ordentligt till arbetad form.

Alla typer av hjälptyglar är till för att mörka det faktum att ryttaren inte har den kunskap som krävs. Om inte hästen naturligt springer med huvudet i vädret i hagen så finns det ingen anledning att göra det under sadel om inte ryttaren med usel ridning driver honom till det. Den enda anledning jag kan se att det kan vara bra med hjälptyglar är när man helt enkelt inte är säker på att sitta kvar om hästen blir "otyglad", dvs rent säkerhetstänkande.

men då undrar jag varför min häst har fått en helt annan kroppsbyggnad, helt andra rörelser än då han gick som han gick förut, dvs fel form i 10 år om han har gått i fel form hela tiden då jag haft honom också? Då jag fick honom hade han ingen tölt, han travtaktade kraftigt. Det gör islandshästar om de är fyrgångare, då de höjer huvud och hals, alltså underhals, sänker ryggen samt har svag bakdel att skjuta på bakifrån med. De har ofta dålig ryggmuskulatur då. Med hjälp av bland annat halsförlängaren i vissa arbeten under dessa tre månader som jag jobbade med honom från marken och sedan fortsatt ridning helt vanligt har han nu klockren tölt med starkbakdel att skjuta ifrån med, alltså han behärskar även ökad tölt. I tölt måste hästen även vara mkt samlad så jag tvivlar på att min häst går i konstant fel arb. form. och utför uppgifter utan att vara genomarbetad och i samling.

Går den i rätt form, så att sägga att du får den att sätta under sig och höja ryggen, så är de inget fel. För hästen ska ju ändå ridas i form hela passet. Gummisnodden är bara ett hjälpmedel men hästen går inte självmant i form bara för att man har den, rider du rätt så att den gåri form, så kan den ju gå med den, eftersom den ändå var tvungen att gå i form med eller utan snodd.
Men de är väldigt viktigt att den gåri rätt form

borttaget.

Senast ändrad av en moderator:

kenneth skrev:
Alla typer av hjälptyglar är till för att mörka det faktum att ryttaren inte har den kunskap som krävs. Om inte hästen naturligt springer med huvudet i vädret i hagen så finns det ingen anledning att göra det under sadel om inte ryttaren med usel ridning driver honom till det. Den enda anledning jag kan se att det kan vara bra med hjälptyglar är när man helt enkelt inte är säker på att sitta kvar om hästen blir "otyglad", dvs rent säkerhetstänkande.

än duktig ryttare kan rida både med och utan.
men kan man inte få sin häst rätt utan hjälptyglar kan man det itne häller med!

men att säga att alla typer av hjälptyglar är till för att mörka det faktum att ryttaren inte har kunskap tycker jag är fel.

För att?

Jag har ännu inte hört av någon som kan övertyga mig om att hjälptyglar är till för något annat än att fuska sig till något som ser bra ut för den som inte förstår bättre.
En häst ska kunna arbeta utan mer än en grimma och ett grimskaft även för hand.

Jag använder gummisnodd ibland, men oftast det som ni ser på bilderna en gouge/chambongblandning. Den funkar som en gummisnodd fast är ej töjbar. Som ni ser på bilderna så utnyttjas den bara när han slår upp med huvudet och har det kvar där (har haft uppkäk under travträningstiden) Hans tillåtna "frigång" är ganska stort. Det blir en annan häst bara snodden finns där.
Ni behöver inte kommentera ridsilen för det är inte jag som rider (jag är fotograf)
Här med huvudet högt och chambongen tar stopp.
P1010007.jpg

Här är han med huvudet där jag tycker att han ska ha det. Med löst hängande snodd och där han oftast går om han har snodd, utan snodd så går han oftast i läget på övre bilden.
P1010005.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 979
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar