Halsförlängare

Sv: Halsförlängare

hästen på bilden jobbar inte rätt på nån av bilderna, men ja för står va du menar me eftergiften.. Min förra tränare sa att kan man inte rida en LB dressyr på hästen ska man heller inte använda hjälptygel.. och när man kan de behövs den inte.. Han tycker hjälptygel är till föt att longera me, och då ska den användas så gott som ospänd..

tillbaka till hästen på bilden.. flytta bak sadeln några cm och höj handen, så underlättar de för hästen att hitta rätt väg ner..

Men ja e inte bättre än nån annan, de händer att ja plockar fram min graman och rider me ibland..

Det är klart hästen kajkar fram när sadeln ligger så långt fram som den gör och när ryttaren har en lätt framåtlutad stolsits och på andra bilden ser ryttaren verkligen obalanserad ut.
Jag skulle lägga bak sadeln, länga stiglädren och SITTA ned i traven. På andra bilden ser man hur ryttaren vänder hästens huvud mot kameran, kanske för att svänga på en volt eller något, lägg märke till hur hon inte följer hästens rörelse i svängen, dvs hon lutar med kroppen inåt - hitåt (titta på axlarna) innan hästens ens tänkt "sväng", och yttertygeln längs inte vilket den borde göra eftersom det är den sidan av halsen som blir längre när hästen svänger.
För att följa hästen i svängen måste ryttaren alltså själv sätta sig snett för att kunna följa efter med händerna, dvs hon håller inte händerna brevid varandra utan måste skjuta fram ytter hand för att hästen övht ska svänga.
Jag tycker inte om hur hästen hänger i händerna på henne heller.

Nu skulle vi inte kommentera ridstilen men det finns ju inte så mycket annat att göra då hjälptygeln i mina ögon är överflödig då hästens problem med arbete knappast har med huvudet att göra i det här fallet.

näe jag skulle aldrig själv använda hjälptygel i ridning, heller inte skarpa bett för att få någon slags krökning utan att hästen går ärligt, MEN då jag cyklar med honom exempelvis är det mkt svårt att få honom att länga halsen framåt-nedåt och få upp ryggen automatiskt, alltså att inte gå upp med hals och huvud-sänka ryggen med en grimma och ett grimskaft- eftersom han har tillåtits gå så i 10 år. Tror aldrig att jag skulle lyckas! Gummisnodden hjälper mig då att få honom på "rätt" spår, eftersom jag omöjligt kan nå honom då jag cyklar med honom exempelvis. Man kan se hans rygg- och rumpmuskler arbeta ivf!!!

Jag skulle nog aldrig själv heller använda mig av hjälptyglar vid ridning. DEn häst jag har nyss köpt har blivit alltid! blivit riden med graman i hela sitt nio åriga liv. Dock säger de att de bara har haft den under framridningen.... Detta har iaf resulterat i att stackarn har jätte mycket tryckskador på tungan (vet trodde först tungann varit av), fel musklad och väldigt mycket spänningar. (Tycker nog att han har hamnat i rena himelriket nu när uppvärmningen istället består av lång låg form och få mjuka upp sig.) Iaf så efter ha sett vilka skader en hjälptygel kan ge så är jag ännu mer mot det än innan.

Om gummisnodden tvingade hästen i form så satt den för hårt. En löst spänd snodd som är till för att motverka att hästen slår upp huvudet allt för högt stör varken hästen eller ryttaren. Man får inte heller glömma att hjälptyglar är till för att hjälpa hästen, inte ryttaren. Be din ridlärare att lossa på den lite, det kanske de går med på?

Nej nämnde det tidigare, den tvingade honom såklart inte I FORM, men dock tvingades han ju gå med krökt nacke två timmar i sträck och han vägrade såklart samarbeta med mig eftersom han stördes av snodden.

Vet inte om ni läst mitt andra inlägg som jag nyligen skrev i denna tråd, att jag fick rida ett pass utan snodd och han jobbade kanonbra.

Alltså hade jag rätt i att denna häst absolut inte var i behov av någon snodd. (vilket jag anser att ingen häst egentligen, men det underlättar säkert för ryttaren, speciellt om hästen annars bär huvudet högt. Därmed inte sagt att hästen behöver hjälptygel)

Tack för svaren, diskutera på ni som vill :p

jag rider både privat och på ridskola på min ridskola rids några med nån skum hjälptygen, vet inte riktigt vad den heter, men den ser nästan ut som em anvanserad matingal. har ridit samma häst med och utan denna tygeln och fick bättre resultat med hjälptygeln efters om han inte blev lika stark. om detta beror på min utveckling eller inte vet jag inte.
jag håller med om att gummisnodd inte e direkt bra själv använder jag de ändast vid longering men hade gärna sluppit om jag kunde.
fast jag vet också hästar som går på ridskola och utan gummisnodd så springer han bara iväg med barnen som sitter på och så kan de vara en bra hjälp att få han lite långsamare. därimot med duktigare elever rids han inte med gummisnodd. tror att en häst ska ha hjäptyglar beroende på hur om han hjälps av de eller skulle ta mer skada utan.
personligen rider jag gärna utan och anser som många att man ska kunna rida i bra from utan. jag rider en unghäst och han går i jätte bra form utan och har bara små problem vid gallopp fattningarna men han e ju 4 så det e ju inte så konstigt

annsi_pluring Kolla in sadelgjordsläget under magen:crazy: Det är inte lätt att få till det så att INTE sadeln åker (dras) framåt, trots att jag använder svanskappa. Ibland så när jag spänner svanskappan lite hårdare så likson "hänger" sadeln i svansen och vill framåt.
Det är inte lätt detta med sadlar. Nu är ju detta en relativt mjuk bomlös sadel så det är inget som "tar emot" någonstans.

Jag vet, men jag visste inte hur jag skulle uttrycka det och det var så trådskaparen själv skrev så jag antog att hon skulle förstå vad jag menade, och det tror jag att du gjorde också...?

Varför har du valt att spänna chambonen "fel"????

Om den suttit som den "ska" hade den faktiskt inte verkat när hästen går rätt och dessutom gett möjlijghet att låta hästen gå helt fritt tex i fri skritt med låååång hals. Inte ens med huvudet i högsta läge hade chambonen verkat bakåt och gogen betydligt mindre än din variant.

Dvs det som jag ser som största skillnaden mellan cambon/gouge och andra inspänningar har du tagit bort och dessutom har du gjort det med en oelastisk inspänning.

Jag tolkade det hela som att du trodde att det är form det kallas när hästen är inspänd, eftersom att du skrev så.
Men okej, då vet jag att du inte menade så.

Vissa hävdar dessutom att om man ska använda sig av gummisnodd så kan man lika väl ta balsnören, annars blir hästen som gummi i käften, som han uttryckte det(?)

Skulle tippa på att h*n med gummi menade seg, alltså "hård" i munnen, hästen hänger i bett och tyglar och ryttarens händer och som jag ser det så innebär det att hästen hela tiden ramlar framåt, alltså att om du skulle ta bort det "stöd" som då blir så faller hästen isär.

Lena_B skrev:
Varför har du valt att spänna chambonen "fel"????

Om den suttit som den "ska" hade den faktiskt inte verkat när hästen går rätt och dessutom gett möjlijghet att låta hästen gå helt fritt tex i fri skritt med låååång hals. Inte ens med huvudet i högsta läge hade chambonen verkat bakåt och gogen betydligt mindre än din variant.

Dvs det som jag ser som största skillnaden mellan cambon/gouge och andra inspänningar har du tagit bort och dessutom har du gjort det med en oelastisk inspänning.

Därför att när han slängde upp huvudet så slet det så hårt på munnen och sidstyckena blev så mycket för långa att han höll på att krypa ur tränset.
Sedan så tycker jag att han kan söka framåt/nedåt bra ändå, för så hårt är den inte spänd.
Oelastisk inspänning må vara men det är en ren gouge också isåfall. Den sitter ju i en triangel mage-nacke-bett-mage så den har inte heller så mycket frihet.
Jag kan säga att den verkar bara de gånger som han slänger upp huvudet. Jag har även funderat på att göra en sådan som travhästarna har ibland; en springrem. Den sitter fäst i gjorden under magen och sedan i nosgrimman, man kan använda cyckelslang eller "gummisnodd" om man inte vill ha stumt och då verkar det på nosryggen istället.

Jag rider min sköthäst med snodd men den är inte alls spänd men den finns bara där för han slappnar av mer med den annars är han jätte spänd..

OK, då förstår jag, men jag gillar inte din variant i alla fall ;) I så fall hade jag nog föredragit en löst spänd fast martingal (som springrem brukar kallas på ridspråk) bl a för att den inte alls verkar i munnen.

Det JAG tycker är viktigt med en hjälptygel/inspänning är att kunna växla mellan jobb och helt fri skritt och det går inte med din inspänning. Jag tycker den fria skritten är viktig för att få hästen att slappna av, sträcka lite på muskler som jobbat, pusta ut en stund utan ansträngning, traska på framåt och kanske även varva ner lite i psyket. Ju svårare det är för hästen att jobba rätt ju viktigare tycker jag dessa pauser är.

Jag kan bara säga att: framridning, avskrittning och puststunder kopplar vi loss i nacken så att han kan sträcka ut. Eftersom att det är ju bara en hake så går det fort att göra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 979
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar