Halsförlängare

Sv: Halsförlängare

Dreamer skrev:
Dina ord håller jag med om, men "action speaks louder than words" och därför tycker jag att man ska släppa det perfekta idealet och försöka att hjälpa ryttarna på den nivå de är, med det hästmaterialet de har och tränarna de (inte) har tillgång till.

Varenda gång jag öppnar truten eller skriver ett inlägg gör jag det för att hjälpa till även fast det kanske inte alltid märks :smirk:
Jag skulle inte spendera tid åt att sitta här och glo/bli förbannad/bli kallad för en "dum människa" av människor med för dåliga argument för att svara, om jag inte var intresserad av ämnet och om jag inte brydde mig om stackars hästen som får gå inknölad med sporrar i sidan.
Hade det vart en sida som handlade om idioter som inte hittar kopplingen på bilen hade jag inte brytt mig alls -en bil har inga känslor.
Bukefalos verkar dock (eller verkar, jag har vart här sedan -97) Bukefalos är full av folk som dels har problem och vill ha hjälp med att få dem lösta men å andra sidan inte erkänna att det är de som är problemet alternativt, bara lyssnar till ja-säjare som håller med om att hästen är värdelös.
De tar inte åt sig, synd för dem men mer synd om hästen.

Dreamer skrev:
Se bara här på Buke, kolla på ridtrådarna på gnägg. Inte ser man speciellt ofta en duktig, rutinerad ryttare på de mindre välutbildade hästarna? Ryttarna inser sällan själva hur illa det ser ut, utan verkar tro att de faktiskt är ganska duktiga.

Nej jag vet hur det ser ut i Sverige, det har bevisats för mig gång på gång på bukefalos om inte annat.
Idealet eller rättare sagt, folks allmäna mening om formen och hur hästen bär sig är totalt olika, jag har gett upp att försöka disskutera med de flesta helt enkelt för att det är deras bakgrund, deras ridning och deras upplevelser som ligger till grund till vad de tror på, för mig också.
En vän jag har har en häst som släpar benen efter sig, han lyfter inte upp eller under ett dugg, jag vill se mer aktivitet, mer schvung och mindre markbundenhet. Men eftersom han böjer på nacken så fint så "måste" han ju gå rätt.
Rent ridtekniskt är det inte så mycket mer hon kan göra för att förändra rörelseschemat, alltså måste hästen få kunna bryta det själv.
Här har vi ett av problemen, ryttaren gör faktiskt det bästa h*n kan men det funkar inte iallafall, nästa steg blir att ta till ... ja hjälptyglar eller spö eller sporrar -men det förändrar ju inte själva saken, att hästen går konstigt när ryttaren försöker jobba den själv
Detta genom att ta reda på vad det är som gör att han gör släpspår efter sig i sanden, jag tror att han har ont i arslet och knäna, men eftersom han hoppar banhoppning med bra resultat "så måste ju hästen vara hel".
Men ryttaren kan jag erkänna är duktig i själva verket, det saknas bara hål i utbildningen som jag kanske har, hon kan saker som inte jag kan.
Ridskolans vara eller icke vara har jag diskuterat många gånger, men det är där det brukar börja, tyvärr.
För det är resultat av lektionsridning, snabba lösningar på ridskolehästar som icke får krångla samt dålig hästhantering som är roten till alla trådar här.
Det jag lärde mig på ridskola för hundra år sedan är detta.

1) För att arbeta hästen driver man hästen framåt (hästen ramlar nästan) och håller tillbaka med handen, hästen är då vackert ihopknycklad "mellan hand och skänkel".
Ingen balans övht, hästen hänger i handen och faller isär om man släpper tygeln

2) Lyder inte hästen får man se till att den gör det, för mycket fokus läggs vid ridandet och om man på lektion fick en häst som bockade av en fyratusen gånger så fick man inte se på hästen med de ögon som jag fått för att scanna av kroppen (tack Bella), inte ta hänsyn till hur hästen mår för dagen, inte ta hänsyn till hagvistelse, stallvistelsen etc. utan hade det gått så långt så satte sig ridläraren upp och drev och slog.

3) Böjer inte hästen på halsen så fuskar man, höjer den upp huvudet i himelen så innebär inte det att den har ont i ryggen, arbetas fel, är snedbelastad etc. utan man spänner in med snodd för att "skona ryggen" *yeah right* och hästen böjer vips på halsen och man tänker "hej vad det går" och får icke lära sig vikten av att arbeta med bålen och styra med magen utan man får lära sig att böjer inte hästen på halsen när man suttit där och sparkat en stund så får man helt enkelt spänna in den.
Jag kommer ihåg en stor jäkla häst jag red som 13åring (typ..) som inte förrens sista kvarten blev mjuk i sidorna och allmänt lättriden, han behövde ca 45 minuter för att värma upp eftersom han stått inne hela dagen, fick man veta det? näe. Togs det hänsyn till det? Näe, utan jag och andra elever hetsades till att bråka på den stackars hästen och sätta på gramanen.
Hästen dog senare pga ryggproblem, pålagringar och diverse annat.

Jag kan fortsätta i oändlighet, men kontentan är att ridskolorna har det största ansvaret för att lära sveriges elever att ta hand om sina hästar både psykiskt och fysiskt, de tar inte det ansvaret.
Hade de gjort det hade vi sett enbart vackra bilder av hästar på bukefalos där de blir ridna hur fint som helst.
Det är ridskolorna som inbillar ryttare att det ser "bra ut" och ger dem fortsatta tips till skruttridning.

Jag fick väldigt mycket svar nu och har ont om tid men ska försöka besvara så gott jag kan.

Och då undrar jag ..
Är det inte tragiskt att det är så många orutinerade ryttare på
mindre utbildade hästar?
Och ska vi då uppmuntra orutinerade ryttare att använda hjälptyglar?
Jag besvarade endast frågan om hjälptygelns existens, jag skrev att vissa hjälptyglar kan i vissa fall komma ifråga för att under en tid ersätta en orutinerad ryttares oskolade hand. Till exempel skulle jag kunna tänka mig att sätta en inspänningstygel på en häst som behöver få söka stöd i något stabilt, medan ryttaren får träna sits. Det är för övrigt ett ganska gammalt koncept, om jag inte har fel för mig så tränar Spanska Ridskolan sina elever så sen x antal år tillbaka.
Märk väl att inspänningstygeln inte är där på något sätt för att formge halsen eller liknande, utan som jag skrev, något för hästen att sträcka sig fram till.
Det var dumt av mig att blanda in ekipaget på fotot i denna tråd, för just denna konstellation av häst/hjälptygel/ryttare är inte något jag hade rekommenderat.

Sammanfattningsvis, min uppfattning om vissa hjälptyglars existens har inget med ekipaget på fotot att göra.

saen skrev:
Tyvärr är det den bistra sanningen att världen inte är perfekt men för den skull kan man inte bara låta det vara utan man måste börja från något håll och göra det hela bättre. Tycker att crux_ansata hade ett bra svar på detta.

För att lära eleven att rida med sätet ska man inte ha någon hjälptygel. En hjälptygel gör att eleven inte får se alla reaktioner av vad h*n gör med sätet. För att skona hästens mun är det bättre att sätta på en halsrem istället då.

Vad gäller hästen och stödet så måste jag ha missförstått dig då, jag tolkade ditt inlägg som att det var ryttaren som skulle ta kontakten.

Ursäkta kort inlägg, är lite stressad just, har på tok för mycket att göra.

/Sara

Hjälptygeln är där för hästens skull, inte för ryttarens. Den ska (som jag skrivit 3 gånger nu tror jag?) inte vara där för att dra ner huvudet, fixera huvudet eller formge halsen, utan för att finnas där som ett stabilt icke vingligt/fumligt/hårt/glappigt stöd för hästen att söka mot.
Det är mycket plågsammare för en känslig häst att bära runt en ryttare som rycker eller drar den i munnen eller låter tygeln glappa.
Jag tror inte att ryttaren som sitter så pass illa att det får konsekvenser som han eller hon bör se på hästens huvud blir hjälpt av att hästen gör dåliga saker med sitt huvud. Jag tror hellre på att någon som kan kan hjälpa ryttaren att börja känna när hästen börjar göra rätt saker med r*ven.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du uppfattat det som att jag kallat dig dum. Jag skriver bara här utifrån mina observationer och de erfarenheter jag har samlat ihop, och utifrån den nivå jag är på just nu. Det är mycket möjligt att jag om något/några år har ändrat uppfattning om hjälptygelns existens, har ju redan gjort det några gånger, men just nu tycker jag som jag gör, och det skriver jag ner.

Sen tycker jag det är lite starkt att kalla folk som inte kan rida (och lägger ut bilder som inte visar på väldigt hög kvalitet på ridning) för idioter. Jag är nämligen övertygad om att alla som hänger här på Buke gör det för att de någonstans älskar hästar och vill dom väl. Jag tror att dom gör sitt bästa, både vad gäller ridningen och att hitta rätt utrustning.

Rent ridtekniskt är det inte så mycket mer hon kan göra för att förändra rörelseschemat, alltså måste hästen få kunna bryta det själv.
Menar du detta eller var det ironi?

Här har vi ett av problemen, ryttaren gör faktiskt det bästa h*n kan men det funkar inte iallafall, nästa steg blir att ta till ... ja hjälptyglar eller spö eller sporrar -men det förändrar ju inte själva saken, att hästen går konstigt när ryttaren försöker jobba den själv
Att ta till skarpare/hårdare metoder när något inte funkar som man vill, är mänskligt. Jag hade tipsat om att ta hjälp av en tränare. Kanske kan du föreslå någon du gillar och som du själv kan tänka dig att rida för, så blir det inte till en anklagelse, att "hon behöver minsann hjälp". Vet hur känsliga hästtjejer är när det gäller detta...

Detta genom att ta reda på vad det är som gör att han gör släpspår efter sig i sanden, jag tror att han har ont i arslet och knäna, men eftersom han hoppar banhoppning med bra resultat "så måste ju hästen vara hel".
Är man inte veterinär eller utbildad equiatriker så tror jag faktiskt inte man kan veta. Det KAN ju vara så att hästen tycker att dressyr är dödstrist, eller att ryttaren inte kan förmedla till hästen hur hon vill att den ska röra sig. Hästen gör det den alltid gör, för det är det lättaste. Hoppning är ju mer logisk för en häst, kanske även för en ryttare. Det är ju jättesvårt att rida bra dressyr, tycker iaf jag.

Håller med dig 100% ang ridskolan... :bow:
Det är himla trist att det har blivit så. Jag uppmuntrar alltid folk att ta lektioner för privata tränare på egna eller medryttarehästar, framför att rida på ridskola, jag tror att det ger mer.

Jag glömde ju nästan det viktigaste av allt.
Jag tror att en ryttare som lär sig något nytt, behöver få bryta ner övningen och göra en sak i taget tills den sitter.
Att tvingas behöva koncentrera sig på att hålla i ett par tyglar och dessutom ha en följsam hand, samtidigt som hästen går ostabilt eller vingligt, eller rycker eller drar tygeln ur hennes hand, samtidigt som hon ska försöka förbättra sin balans, sin kontroll över bål och bäcken är att be om för mycket!
Det är synd om ryttarna också, det är något som man lätt glömmer bort här på buke. Deras inlärning och fortbildning som ryttare hindras hela tiden av att de måste göra 345 saker på en gång när de kanske bara klarar 4. :(

Dreamer skrev:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du uppfattat det som att jag kallat dig dum. Jag skriver bara här utifrån mina observationer och de erfarenheter jag har samlat ihop, och utifrån den nivå jag är på just nu. Det är mycket möjligt att jag om något/några år har ändrat uppfattning om hjälptygelns existens, har ju redan gjort det några gånger, men just nu tycker jag som jag gör, och det skriver jag ner..

Nej det var inte du som kallade mig dum, det var något annat ljushuvud som gjorde det lite längre bak.
Och jag förstår att du skriver utefter dina egna kunskaper, det är faktiskt rätt självklart ;) :D

Dreamer skrev:
Sen tycker jag det är lite starkt att kalla folk som inte kan rida (och lägger ut bilder som inte visar på väldigt hög kvalitet på ridning) för idioter. Jag är nämligen övertygad om att alla som hänger här på Buke gör det för att de någonstans älskar hästar och vill dom väl..

Jag kanske var oklar, var hur trött som helst igår, jag kallar de som inte anstränger sig ett dugg och inte kan se genom sitt eget rosa skimmer att inse att det är hos dem felet ligger, och oavsett vad man skriver så vidhåller de att de inte gör fel.
Det har hänt flera gånger, det som brukar hända då är att användaren som skrev ursäktar både sitt eget och hästens beteende ungefär som att "nej JAG har inga problem eg, hästen är bara dum när jag ska trava och jag vet inte varför".

Dreamer skrev:
Jag tror att dom gör sitt bästa, både vad gäller ridningen och att hitta rätt utrustning...

Tror däremot inte jag, eller man ska inte generalisera, men man gör inte sitt bästa om man använder snabba lösningar som inte löser själva grundfelet hos hästen som orsakar reaktionen som i det här fallet är felaktig, hjälptyglar är en sådan -det spolar bara bort det sätt som hästen visar sitt problem på, knappt det.

Dreamer skrev:
Menar du detta eller var det ironi? ...

Jag menar det, rent ridtekniskt finns det ingenting ryttaren kan göra för att bryta ett felaktigt rörelsemönster om hon inte kan mer eller lärt sig längre än där de befinner sig med problemet.
I just det här fallet är det inte normalt för en häst att släpa efter sig med benen, är det inte ett fysiskt problem som alltså förhoppningsvis går att reparera med X metod så är det ett fel i utbildningen, ridningen/ryttaren -bevisligen kan inte ryttaren fixa till det själv, hjälp behövs.

Dreamer skrev:
Är man inte veterinär eller utbildad equiatriker så tror jag faktiskt inte man kan veta..

Jo. Exempel: Hoppträning, vit ponny ska fatta vänster galopp, hästen kastar upp huvudet och ramlar fram i en obalanserad galopp som ser ut som en ful öppna, ryttaren sitter inte snett utan rider rakt över hästen.
Samma ponny ska fatta höger galopp, upp med huvudet, studsar uppochner, får stryk. Fattar igen och "springer" två språng framåt, bryter av till slängtrav och får stryk igen.
(jag gick ut ur ridhuset).
Man behöver inte vara något större snille för att se att
1) Hästen vill, om det är för att det är en ärlig häst eller för att undvika stryk vet inte jag, men den vill gå framåt.

2) Hästen kan inte. Den är fysisk okapabel till att utföra den begärda uppgiften.

Använd. Ögonen. Och. Titta.

Dreamer skrev:
Det KAN ju vara så att hästen tycker att dressyr är dödstrist, eller att ryttaren inte kan förmedla till hästen hur hon vill att den ska röra sig. Hästen gör det den alltid gör, för det är det lättaste. Hoppning är ju mer logisk för en häst, kanske även för en ryttare. Det är ju jättesvårt att rida bra dressyr, tycker iaf jag..

Har ridit sådana hästar också, de är på ett annat sätt, inte stressade, har inte samma ögon och går att engagera om man rider rätt. Vacasso är faktiskt en sådan häst :smirk:
Tycker däremot tvärtom fast endå likadant, att rida dressyr är i teorin lätt om man kan det, det är att komma dit som är svårare.
Egentligen kan man inte lära sig bra dressyr på ridskolan, man måste växa i de olika stegen man faktiskt tar med hästen, lära sig att känna hur hästen utvecklas, växer och musklas för att kunna utbilda själv om man senare skaffar unghäst.

Dreamer skrev:
Jag uppmuntrar alltid folk att ta lektioner för privata tränare på egna eller medryttarehästar, framför att rida på ridskola, jag tror att det ger mer.

Ger mycket mycket mer om man hittar rätt häst och tränare.

Dreamer skrev:
Jag glömde ju nästan det viktigaste av allt.
Jag tror att en ryttare som lär sig något nytt, behöver få bryta ner övningen och göra en sak i taget tills den sitter.
Att tvingas behöva koncentrera sig på att hålla i ett par tyglar och dessutom ha en följsam hand, samtidigt som hästen går ostabilt eller vingligt, eller rycker eller drar tygeln ur hennes hand, samtidigt som hon ska försöka förbättra sin balans, sin kontroll över bål och bäcken är att be om för mycket!
Det är synd om ryttarna också, det är något som man lätt glömmer bort här på buke. Deras inlärning och fortbildning som ryttare hindras hela tiden av att de måste göra 345 saker på en gång när de kanske bara klarar 4. :(

Strunta i tyglarna helt och hållet då !!!
Om ryttaren är så dålig som du skriver så ska dom sitta utan vare sig tyglar eller stigbyglar på en häst som longeras eller leds till dess att dom har lärt sig att sitta på hästen.
Men det ska vara så bråttom jämt...
Verkar som att man "snabbutbildar" på ridskolorna, ofta med högst tvivelaktigt resultat.

Vad hjälptyglar anbelangar så tycker jag att dom hör hemma på soptippen.
Det är ju både enklare och bättre att jobba med böjning och ställning och med sidvärtsrörelser än med några eländiga hjälptyglar för att få huvudet på plats.
Att samla hästen på RAKT spår är väldigt svårt, definitivt inget man kan begära av nybörjare... så sluta lura dom med inspänningar och annat elände.

Dessutom tar eleverna med sig bruket av hjälptyglar ut i vida världen utanför och resultatet blir att massor av hästar rids felaktigt, gåendes på bogarna och bakom hand och med baken rätt upp i vädret pga felaktigt använda hjälptyglar.

Dreamer skrev:
Hjälptygeln är där för hästens skull, inte för ryttarens. Den ska (som jag skrivit 3 gånger nu tror jag?) inte vara där för att dra ner huvudet, fixera huvudet eller formge halsen, utan för att finnas där som ett stabilt icke vingligt/fumligt/hårt/glappigt stöd för hästen att söka mot.

I de fall vi pratar sitsträning på inspänd häst, är inspänningen där för RYTTARENS skull, för att hästen ska bli mjukare att sitta på (annars omöjlig att träna sits på i trav och galopp).

Kan inte prata för mer än de fall jag själv upplevt samt den information som går ut från SRS, men det är det vanliga när man tränar sits på inspänd häst, d v s att den är inspänd för ryttarens skull, inte för sin egen...

(sitsträning på lina sker ju f ö i de flesta fall utan tyglar)

Läser just nu en bok av Alois Podajsky... när han började som elev vid spanska ridskolan så hade dom där en häst som bockade av alla ryttare som inte hade ordentlig sits, den hästen användes bara vid sitsträning av nya elever...och Podajsky kom också att bli en av de bästa ryttare som har funnits.

Man behöver inte göra saker och ting alltför tillrättalagt för eleverna.
Om dom aldrig sitter på en bockande eller stegrande häst så berövar man dom möjligheten att bli skickliga ryttare.

Välj gärna humör på hästen efter hur långt eleven förväntas ha kommit i sin utveckling, men att spänna in hästen är fel väg anser jag.
Likaväl som man inte kan lära sig flyga om man alltid har autopiloten inkopplad.
Det är en sak att ha inspänning vid INLEDANDE sittsövningar med hästen på lina, men så fort som eleven får ett par tyglar så ska inspänningen/hjälptyglarna plockas bort.

Det finns en anledning till att bara ha vita ridbyxor vid tävling, inte vid träning.

Tacitus har inte lärt sig att skriva "knapplån", fast att jag har sagt åt honom att man måste göra det om man svarar så här.

:)

vacasso skrev:
Jag slutade på ridskola -98 och har sett många snoddpajade hästar.
Några kommentarer till olika inlägg här är att

1) Hästen kan visst mycket väl bygga underhals med snodd, det är faktiskt ganska lätt om orsaken till att hästen går med huvudet i taket är sådant så att hästen trots att den är nedtvingad med huvudet jobbar med huvudet uppåt.
Skillnaden mellan snodd och inte snodd i det läget är att hästen inte kan sträcka upp näsan, men att hästen däremot är spänd och i det läget oridbar och sliter på sikt ut sig mkt fortare än normalt.
Man lurar dessutom ryttaren att omedvetet lägga vilkten vid halsen och dess placering och position, man lär sig att låsa fast hästen i något som inte kan räknas som arbetad form utan snarare spänd skruttridning.
"Problem med ryggen" får den häst som konstant arbetas fel samt förväntas utföra upprepade övningar och uppgifter utan att vara genomarbetad och i samling.

2) Snodden ger inte eftergift när hästen går i form, den fungerar så att man som ryttare spänner in i valfri nackkrök och sedan om hästen drar huvudet längre bak än vad man spänt -släpper snodden efter.
En statisk tygel som inte ger efter utan det är hästen som får ändra på sitt rörelsemönster, och att snodden släpper efter för att hästen kröker ihop sig kallar inte jag för form, hästen flyttar knappast huvudet i takt med att ryttaren arbetar hästen rätt, hade ryttaren kunnat det hade han eller hon inte spänt in hästen från första början utan värmt upp hästen och sedan ridit den ordentligt till arbetad form.

Missförstå mig inte här nu, jag är emot alla typer av hjälptyglar, men tycker ändå att det verkar som om inte många vet hur de ska användas och klagar mkt om fel saker.
Angående punkt 2 här. kan du se vad jag skrev här ovan tidigare, att de får visst eftergift när de slappnar av i nacken (gör rätt) om så inte är fallet ligger felet hos ryttaren som spänt för hårt. Grejen går ju ut på att spänna precis så mkt som behövs för att hästen ska få en korrekt ställning av huvud och hals(troligtvis går den inte i form utan böjer bara på nacken, formen kommer ju inte från nacken som vi alla vet). I det fallet du beskrev att hästen gick för långt bak med huvudet, är det ju inte snodden det är fel på utan ryttaren som inte kan hantera hjälptygeln rätt. Som sagt tycker jag inte att man ska använda sig av hjälptyglar och speciellt inte om man inte kan hantera dem, för då gör de mer skada än nytta.:crazy:

vacasso skrev:
För att?

Jag har ännu inte hört av någon som kan övertyga mig om att hjälptyglar är till för något annat än att fuska sig till något som ser bra ut för den som inte förstår bättre.
En häst ska kunna arbeta utan mer än en grimma och ett grimskaft även för hand.

Ibland är det en hjälp för själva hästen om ryttaren inte är tillräckligt bra, har du en häst på en ridskola som kör upp huvdet i vädret så är det väl värt att iallafall hjälpa en ryttare som inte lyckats med det själv att hästen kan gå i en lägre form och med en högre rygg.

Jag tror faktiskt inte att det är många som använder gummisnodd för att lura mindre bra personer att hästen går i form, det är för att hjälpa hästen att hitta rätt form.

En rätt anpassad hjälptygel hjälper hästen inte stjälper den.

Jag tycker inte om att rida med snodd och om min ridlärare säger att jag ska göra det så tar jag hellre på en gramman, eftersom att jag kan ge ordentlig eftergift och hästen får en chans att sträcka på halsen när vi har skrittpauser!

Jag tycker snodden är kalasbra medel när amn använder den rätt. Oxch den ska ALDRIG spännas utan ska vara utdragen så långt de går så att hästen kan välja vart huvudet skall vara rätt så bra.MEN att hästen inte kan slå upp huvudet.

Det är precis som en martingal anser jag. Bådra skall hindra att hästen kan slå upp huvudet. Och båda gör mer skada en nytta om man använder den fel.

De är inte som så att snodden skall tvinga ner hästens huvud på "tygeln" att en häst går på tygeln innebär INTE att hästen bara går ner med huvudet.
Jag kan rida min häst på tygeln(form) och den går rätt mkt framför lod men ryggen och baken är med.

Ingen hjälptygel är till för att tvinga utan de finns där för att hjälpa.

En rätt snodd skall hänga helt löst när hästen går i form och har huvudet sänkt under manken(obs) att jag inte sa kröka på nacken nu)

Lundby_love skrev:
Jag tycker inte om att rida med snodd och om min ridlärare säger att jag ska göra det så tar jag hellre på en gramman, eftersom att jag kan ge ordentlig eftergift och hästen får en chans att sträcka på halsen när vi har skrittpauser!

Gramanen drar ju ihop hästens huvud och nacke och är undertiden den inverkar klart sämre än en gummisnodd, ställ in snodden rätt istället så får hästen eftergift ändå. Om det nu inte rör sig om en jättebjässe till häst för då kan ju själva snoggen vara för kort i sig självt.

Gazzan skrev:
Jag tycker snodden är kalasbra medel när amn använder den rätt. Oxch den ska ALDRIG spännas utan ska vara utdragen så långt de går så att hästen kan välja vart huvudet skall vara rätt så bra.MEN att hästen inte kan slå upp huvudet.

Snodden är i mitt tycke riktigt elakt.
Hästen ska i mitt tycke kunna slå upp med huvudet
om den känner att den behöver det. Jag anser att man i annat fall
tvingar den (oavsett hur löst eller hårt snodden är spänd) , till
att inta en position med huvudet - som inte alltid känns bra.
Kontenta: Den kan inte välja var den ska placera sitt huvud,
och inte visa när det blir för jobbig genom att kasta med huvudet.
Vilket leder till spänningar i kroppen.
Avspändhet uppnås EJ.

Det är precis som en martingal anser jag. Bådra skall hindra att hästen kan slå upp huvudet. Och båda gör mer skada en nytta om man använder den fel.

En snodd ska inte fungera som en martingal, det är inte
det som är tanken. Och en töjbar martingal (dvs snodd)
kan omöjligt vara snällare eftersom det borde ge ett helt annat
tryck i bettet och dessutom hela tiden.

De är inte som så att snodden skall tvinga ner hästens huvud på "tygeln" att en häst går på tygeln innebär INTE att hästen bara går ner med huvudet.

1) Jo , snodden är spänd över nacken och genom bettet
för att visa hästen vägen - vart den ska ta vägen med huvudet.
= tvång. Den har inget annat val än att placera huvudet där,
för att uppnå den eftergift som snodden ger.
Dessutom börjar man i fel ända.
Om man verkligen rider hästen med bärkraft och med bakdel/bakben och undertramp som utgångspunkt - så spelar huvudets position ingen roll - Det hamnar där det känns naturligt
för hästen att ha det När den arbetar rätt och är avslappnad.
Snodden - lös eller spänd, triggar till spänning, inte avspändhet.

Ingen hjälptygel är till för att tvinga utan de finns där för att hjälpa.

Fel. Den hjälper inte. Tanken är som jag nämnde ovan att hästen ska få "hjälp" med var den ska placera huvudet.
Men huvudets position är oviktigt när man ska arbeta en häst i rätt
form - däremot är det intressant ur andra perspektiv att studera var den väljer att placera sitt huvud. Högt, lågt. Och analysera varför, och på den vägen också hitta eventuella styrkor, svagheter och kanske t.om fysiska problem som hästen kan ha.
Något som är mkt svårt att se, om hästen inte kan välja själv
utan "vägvisare" i form av snodd.

En rätt snodd skall hänga helt löst när hästen går i form och har huvudet sänkt under manken(obs) att jag inte sa kröka på nacken nu)

Jag anser inte att en häst måste ha huvudet sänkt under manken
för att gå i rätt form.
Vissa hästar har högre naturlig hållning, andra lägre.
Var de väljer att placera sitt huvud är individuellt, och huvudets position spelar egentligen ingen roll om hästen arbetar rätt med
rumpan/bakben och mage/rygg och är avslappnad.

Formen ska inte börja i hästens huvud (möjligtvis rent mentalt - att den är mentalt avslappnad) , utan baktill.
Således är snodden helt onödig , huvudets position kommer SEN,
när hästen arbetar rätt.

All form av hjälptyglar är i mitt tycke bara i vägen.
Ofta är även träns, sadel och ryttare också bara i vägen för
att hästen ska kunna jobba. (vilket är anledningen till att fler
borde se över sin utrustning och vad de egentligen trycker
på sina hästar, hur mkt och varför!)

Många har nog sett att vissa hästar trampar väldigt fint under sig när de showar upp sig i hagen , men sällan/aldrig ens i närheten
med någon på ryggen.
Jag vet även flera hästar som i har problem med den ena galloppen,
men bara uppsuttet - springer de själva så hanterar de bägge
hur fint som helst - därför att då är det inget som rent fysiskt
stör eller begränsar den. (= hästen har en svaghet, som ryttaren när den rider gör värre eller inte lyckas bygga upp. Just i gallopp innebär det ofta att ena bakbenet är svagare och inte orkar starta/bära upp galloppen.)

enough for now.
I may return.
:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 979
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar