Halsförlängare

Sv: Halsförlängare

vacasso skrev:
För att?

Jag har ännu inte hört av någon som kan övertyga mig om att hjälptyglar är till för något annat än att fuska sig till något som ser bra ut för den som inte förstår bättre.
En häst ska kunna arbeta utan mer än en grimma och ett grimskaft även för hand.

läste du öht vad jag skrev?

vacasso skrev:
För att?

Jag har ännu inte hört av någon som kan övertyga mig om att hjälptyglar är till för något annat än att fuska sig till något som ser bra ut för den som inte förstår bättre.
En häst ska kunna arbeta utan mer än en grimma och ett grimskaft även för hand.

Jag har efter många år som hjälptygelhatare faktiskt kommit till insikten att vissa hjälptyglar kan vara bättre än en orutinerad ryttares icke-stilla/mesiga/hårda hand när det kommer till att erbjuda hästen det stöd/kontakt som den faktiskt behöver i delar av sin utbildning.
Så det beror på vem som ska utbildas av häst och ryttare (vad man lägger fokus på) och vad lektionen ska handla om, och hur lättstörd hästen är i sin balans och i sin mun. Det värsta som finns för en lättstörd häst med känslig mun är en glappande tygel eller hand som inte kan vara stilla eller tänka framåt.
Att säga att en häst ska kunna ditten eller datten, det låter ju väldigt bra, men vem ska utbilda hästen till att kunna det? Och hur kommer man dit? :eek:

Tillägger bara att det här med att försöka fixera hästens huvud i vissa positioner är inte bara rent korkat och elakt mot djuret, utan motarbetar också effektivt all form av utbildning som leder någon vart.
Om hästen drar upp huvudet så gör den det för att den har tappat balansen framåt, vill komma undan något som känns obehagligt/gör ont, den vill slippa något. Lägg pengarna på ridlektioner istället för på hjälptyglar.

Dreamer skrev:
Jag har efter många år som hjälptygelhatare faktiskt kommit till insikten att vissa hjälptyglar kan vara bättre än en orutinerad ryttares icke-stilla/mesiga/hårda hand när det kommer till att erbjuda hästen det stöd/kontakt som den faktiskt behöver i delar av sin utbildning.
Så det beror på vem som ska utbildas av häst och ryttare (vad man lägger fokus på) och vad lektionen ska handla om, och hur lättstörd hästen är i sin balans och i sin mun. Det värsta som finns för en lättstörd häst med känslig mun är en glappande tygel eller hand som inte kan vara stilla eller tänka framåt.
Att säga att en häst ska kunna ditten eller datten, det låter ju väldigt bra, men vem ska utbilda hästen till att kunna det? Och hur kommer man dit? :eek:
Då måste jag få fråga; på vilket sätt hjälper en hjälptygel en orutinerad ryttares hand att bli stabil/mjuk?

Jag anser att sätta en hjälptygel på en häst för att "skona" den från en orutinerad ryttare bara är ett sätt att göra ryttaren en björntjänst, istället för att ta itu med det som egentligen är problemet (ryttaren) försöker man att bota symptomen (hästens huvudposition). I övrigt när det gäller stödet/kontakten anser jag att det är hästen som ska söka det, det är inte jag som ska ta kontakten som det blir när man använder hjälptyglar.

Sedan tycker jag att det bara finns en regel när det gäller utbildning av hästar och ryttare; rutinerad häst till orutinerade ryttare och rutinerad ryttare till orutinerad häst. Klarar inte ryttaren av att ge hästen det stöd den söker när det är hästen som ska utbildas så betyder det att det är orutinerad ryttare på orutinerad häst.

Så ditt första inlägg håller jag inte alls med om dreamer, däremot ditt andra.

/sara

allroundhästarna skrev:
annsi_pluring Kolla in sadelgjordsläget under magen:crazy: Det är inte lätt att få till det så att INTE sadeln åker (dras) framåt, trots att jag använder svanskappa. Ibland så när jag spänner svanskappan lite hårdare så likson "hänger" sadeln i svansen och vill framåt.
Det är inte lätt detta med sadlar. Nu är ju detta en relativt mjuk bomlös sadel så det är inget som "tar emot" någonstans.

Om en bomlös sadel inte ligger still beror de väl på att järnet är för brett, om du över huvudtaget hat nåt.. Annars är de dax att skaffa de... varför använder man både förbygel ocg svanskappa???:crazy: och me tanke på att sadeln kostade ca 8 tusen, så borde du kunna hitta nåt annat som ligger berydligt mkt bättre... :cool:

Jag fattar inte ens hur folk orkar diskutera detta då alla har olika åsikter. Men dom som tycker att man är en dålig ryttare för att man rider med hjälptyglar, tycker förmodligen att större delen av hoppeliten är dåliga på att rida. Vilket jag inte får ihop.

Qyenn97 skrev:
Jag fattar inte ens hur folk orkar diskutera detta då alla har olika åsikter. Men dom som tycker att man är en dålig ryttare för att man rider med hjälptyglar, tycker förmodligen att större delen av hoppeliten är dåliga på att rida. Vilket jag inte får ihop.
Man måste skilja på anledningen som folk har för att rida med hjälptygel, en hoppryttare använder knappast hjälptyglar inne på banan för att försöka få hästen att gå i form. Har för övrigt aldrig sett en hoppryttare använda en halsförlängare när de ska hoppa utan där handlar det om andra hjälptyglar som martingal.

Vad gäller dålig att rida eller inte, det beror på vilka värderingar man har. För mig klarar en bra ryttare av att rida med så få mekaniska hjälpmedel som möjligt oberoende av vad man rider i för diciplin.

/Sara

B&B skrev:
Eller mer kallad gummisnodd kanske?!

Jag ha nyss tagit upp ridningen på allvar och börjat på ridskola. Red där när jag var runt tio år sist och då tänkte man väl inte så mycket på det här med vad hästarna hade för utrustning och vad de tyckte om den och så... Man bara red. Nåja, nu till själva frågan;

Igår red jag en supertrevlig häst, han gick ett pass innan också med en mycket hårt spänd gummisnodd. Jag bad ridläraren ta bort snodden när det blev dags för mitt pass för jag tyckte det räckte att han fått gå ett pass med den. Men då sa hon att han gott kunde ha den på sig och att ägarna ville att han skulle ha den jämt vid ridning. Så han fick alltså springa runt i ungefär två timmar med snodden... JAG tycker detta var på tok för lång tid, men jag rider aldrig privat med hjälptyglar så har ingen aning om vad som är rätt och fel, men enligt mig är det FEL FEL FEL att tvinga hästen i form med hjälp av snodd i två timmar.

Vill bara höra era åsikter om detta?

jag har ett bra svar : min ponny är en ponny med lite längre kropp, han har längre hals, och väldigt lätt att bygga under hals, vilket inte är snyggt eller bra för hästen. jag rider både mycket dressyr och hoppning, han är snyggt musklad, men otroligt otaksam, har tränat för flera dressyr tränare (duktigare) som säger att jag gör allt rätt, men hästen min är otroligt otacksam, han bara vägrar vilja arbeta i form när man rider i arbets trav, joggar jag han i trav i lättridning så går han lite bättre, men just nätr det verkligen är dressyr ridning, ,ina ytränares tips är att jag ska försöka lägga in ett par gånger i veckan att han ska longeras med lite kortare inspänings tygel , tilss han lär sig acceptera den låga mjuka foremn, samt att jag rider i mellanåt på graman, vilket han funkar otroligt bra på. tycker inte att inspännings tyglar är någe fel, men dom ska annvändas på rätt sätt, och inte för offta, min häst ska bara ha de tills han blir lite starkare o klarar formen utan hjälp. ett tips är tömkörning, men att rid skoled hästarna ka behöva springa me det, kan jag ha lite olika uppfattningar om! :)

vacasso skrev:
Det är klart hästen kajkar fram när sadeln ligger så långt fram som den gör och när ryttaren har en lätt framåtlutad stolsits och på andra bilden ser ryttaren verkligen obalanserad ut.
Jag skulle lägga bak sadeln, länga stiglädren och SITTA ned i traven. På andra bilden ser man hur ryttaren vänder hästens huvud mot kameran, kanske för att svänga på en volt eller något, lägg märke till hur hon inte följer hästens rörelse i svängen, dvs hon lutar med kroppen inåt - hitåt (titta på axlarna) innan hästens ens tänkt "sväng", och yttertygeln längs inte vilket den borde göra eftersom det är den sidan av halsen som blir längre när hästen svänger.
För att följa hästen i svängen måste ryttaren alltså själv sätta sig snett för att kunna följa efter med händerna, dvs hon håller inte händerna brevid varandra utan måste skjuta fram ytter hand för att hästen övht ska svänga.
Jag tycker inte om hur hästen hänger i händerna på henne heller.

Nu skulle vi inte kommentera ridstilen men det finns ju inte så mycket annat att göra då hjälptygeln i mina ögon är överflödig då hästens problem med arbete knappast har med huvudet att göra i det här fallet.

snälla ge dej! ryttaren på bilden kanske inte är värdens bästa ryttare, okej+ vem bryr sig, tycker endå att hästar ska kunna vara mjuka o ge efter, en bra häst ska inte bry sig så mkt om ryttaren särskilt inte en sådan häst ras som på bilden ,alla har vi varit ny börjare. funkar den där hjälp tygeln på hästen så annvänd den! dumma människor som kritiserar anndra ryttare! usch.:mad:

saen skrev:
Man måste skilja på anledningen som folk har för att rida med hjälptygel, en hoppryttare använder knappast hjälptyglar inne på banan för att försöka få hästen att gå i form. Har för övrigt aldrig sett en hoppryttare använda en halsförlängare när de ska hoppa utan där handlar det om andra hjälptyglar som martingal.

Vad gäller dålig att rida eller inte, det beror på vilka värderingar man har. För mig klarar en bra ryttare av att rida med så få mekaniska hjälpmedel som möjligt oberoende av vad man rider i för diciplin.

/Sara

håller helt med dej! jätte bra svar! :)

Dreamer skrev:

Förhoppningsvis den som äger den, annars förstår jag inte hur man kan tro att man ska kunna få en hållbar häst om man inte kan arbeta den. Man kommer dit genom utbildning som ryttare och hästhanterare, jag hade inte satt mig på en unghäst och försökt lära den något om jag inte själv behärskade det jag försöker mig på, det säjer väl sig självt. Kan man inte arbeta en häst får man rida en äldre häst och lära sig på den innan man ger sig i kast med någon yngre. ELLER om man har en unghäst och regelbundet får bra hjälp, men det händer inte så ofta, inte här iallafall.

Panikie skrev:
snälla ge dej! ryttaren på bilden kanske inte är värdens bästa ryttare, okej+ vem bryr sig,

Jag bryr mig om bilden läggs in i en tråd som handlar om "hjälptyglar" och man skriver "Titta här, därför behöver min häst den" när det så tydligt syns att anledningen till att hästen går som den gör sitter på ryggen.
Eftersom detta är ett disskusionsforum så kommenterar jag precis vad jag vill av det som skrivs, är man inte intresserad av att höra min åsikt kan man gå och titta på bilder som lagts ut i ett bildgalleri och som inte är till för att kommenteras.

Panikie skrev:
tycker endå att hästar ska kunna vara mjuka o ge efter, en bra häst ska inte bry sig så mkt om ryttaren särskilt inte en sådan häst ras som på bilden

Nähä, så du tror och/eller tycker att en välutbildad häst ska man inte behöva rida eftersom den inte "bryr sig" utan bara sitta och rycka lite i och sparka lite på, så bra -då vet man hur du rider.
Som jag såg det är det där en Nordsvensk, jag har ridit Nordsvenskar enbart, förutom en avstickare på FB och Lippizanare, sedan -98. De är inte svåra att samla -en av de lättaste raser att rida jag känner till.

Panikie skrev:
funkar den där hjälp tygeln på hästen så annvänd den! dumma människor som kritiserar anndra ryttare! usch

Nej den där hjälptygeln funkar inte på hästen den sitter på, hade den det hade man sett två bilder av en arbetande häst, det gjorde då inte jag -endaså har man valt fel bild att lägga ut som exempel på fungerande tygel eller så finns det inga.
Jag tycker att de människor är dumma som inte försöker lära sig mer utan sitter benhårt fast vid sin åsikt oavsett vad, men det är ju så olika det där...

annsi_pluring skrev:
Om en bomlös sadel inte ligger still beror de väl på att järnet är för brett, om du över huvudtaget hat nåt.. Annars är de dax att skaffa de... varför använder man både förbygel ocg svanskappa???:crazy: och me tanke på att sadeln kostade ca 8 tusen, så borde du kunna hitta nåt annat som ligger berydligt mkt bättre... :cool:

Jag kan säga att svanskappan är för att inte sadeln ska åka framåt så mycket och förbygeln är för att hålla chambonen. (den hängde så mycket annars med den tillhörande läderfästet till gjorden)
Sen kan jag säga att jag har haft en auktoriserad sadelutprovare/sadelmakare + en aukt. sadelutprovare/massör som har tittat på hästen och vi har provat va 60 st olika sadlar. Utan resultat, så denna bomlösa var den som passade. Hästen har en helt annan rörelse i denna än i någon annan vi provat.

Nej, jag menar inte att dom som rider på högsta nivå använder halsförlängare, de använder nog mest graman. Men jag säger såhär, man får rida hur man vill, bara inte hästen far illa och att den trivs på det sättet den rids. Och framförallt att den rids rätt.

Qyenn97 skrev:
Nej, jag menar inte att dom som rider på högsta nivå använder halsförlängare, de använder nog mest graman. Men jag säger såhär, man får rida hur man vill, bara inte hästen far illa och att den trivs på det sättet den rids. Och framförallt att den rids rätt.
Misstänker att det var mig du svarade...Men då måste jag fråga, vad tror du att de använder gramanen till? Jag tror då inte att de använder den för att hästarna ska gå i form utan snarare som "nödbroms"... Och måste de ha en "mekanisk nödbroms" så är det definitivt något fel på kommunikationen (vilket i förlängningen innebär att de inte kan vara särskilt bra ryttare...).

Du har rätt att man får rida hästen på det sätt man vill så länge den inte far illa. Men jag anser som alltid att man alltid ska bota orsaken till problemet och inte sätta på en massa hjälptyglar för att kurera symptomen. Och då det i princip alltid ryttaren som är orsaken som är problemet så är jag mycket anti mot hjälptyglar...

/Sara

saen skrev:
Då måste jag få fråga; på vilket sätt hjälper en hjälptygel en orutinerad ryttares hand att bli stabil/mjuk?

Jag anser att sätta en hjälptygel på en häst för att "skona" den från en orutinerad ryttare bara är ett sätt att göra ryttaren en björntjänst, istället för att ta itu med det som egentligen är problemet (ryttaren) försöker man att bota symptomen (hästens huvudposition). I övrigt när det gäller stödet/kontakten anser jag att det är hästen som ska söka det, det är inte jag som ska ta kontakten som det blir när man använder hjälptyglar.

Sedan tycker jag att det bara finns en regel när det gäller utbildning av hästar och ryttare; rutinerad häst till orutinerade ryttare och rutinerad ryttare till orutinerad häst. Klarar inte ryttaren av att ge hästen det stöd den söker när det är hästen som ska utbildas så betyder det att det är orutinerad ryttare på orutinerad häst.

Så ditt första inlägg håller jag inte alls med om dreamer, däremot ditt andra.

/sara

I en perfekt värld så är det så. Orutinerad ryttare lär sig rida på bra ridskola på välutbildad häst av bra tränare, unghäst lär sig bära och skolas bara av välutbildade, rutinerade ryttare. Verkligheten i Sverige: Gråskala av mer eller mindre rutinerade ryttare rider på oftast inte så välskolade / felutbildade hästar. :crazy:

För att svara på sin fråga överst: På ett indirekt sätt. Eftersom ryttaren ska lära sig att rida med r*ven så måste hästen under tiden få lov att vara ifred. När ryttaren lärt sig rida med bålen och har hittat andra vägar att skapa balans och låg tyngdpunkt, så kan hon börja ta i hästens mun. Tills dess försöker hon i värsta fall, som ryttaren på bilden i den här tråden, använda tyglarna som något att klamra sig fast i när det blir kastigt.

Och jag skriver under på att det är hästen som ska söka stödet/handen, det kan jag inte minnas att jag bestridit någonstans?

Förhoppningsvis den som äger den, annars förstår jag inte hur man kan tro att man ska kunna få en hållbar häst om man inte kan arbeta den. Man kommer dit genom utbildning som ryttare och hästhanterare, jag hade inte satt mig på en unghäst och försökt lära den något om jag inte själv behärskade det jag försöker mig på, det säjer väl sig självt. Kan man inte arbeta en häst får man rida en äldre häst och lära sig på den innan man ger sig i kast med någon yngre. ELLER om man har en unghäst och regelbundet får bra hjälp, men det händer inte så ofta, inte här iallafall.

Se mitt svar till Saen. Det säger inte alls sig självt.
Se bara här på Buke, kolla på ridtrådarna på gnägg. Inte ser man speciellt ofta en duktig, rutinerad ryttare på de mindre välutbildade hästarna? Ryttarna inser sällan själva hur illa det ser ut, utan verkar tro att de faktiskt är ganska duktiga.
Dina ord håller jag med om, men "action speaks louder than words" och därför tycker jag att man ska släppa det perfekta idealet och försöka att hjälpa ryttarna på den nivå de är, med det hästmaterialet de har och tränarna de (inte) har tillgång till.

Dreamer skrev:
Se mitt svar till Saen. Det säger inte alls sig självt.
Se bara här på Buke, kolla på ridtrådarna på gnägg. Inte ser man speciellt ofta en duktig, rutinerad ryttare på de mindre välutbildade hästarna? Ryttarna inser sällan själva hur illa det ser ut, utan verkar tro att de faktiskt är ganska duktiga.
Dina ord håller jag med om, men "action speaks louder than words" och därför tycker jag att man ska släppa det perfekta idealet och försöka att hjälpa ryttarna på den nivå de är, med det hästmaterialet de har och tränarna de (inte) har tillgång till.

Och då undrar jag ..
Är det inte tragiskt att det är så många orutinerade ryttare på
mindre utbildade hästar?
Och ska vi då uppmuntra orutinerade ryttare att använda hjälptyglar?
Faktum är att en orutinerad ryttare behöverhjälp och träning,
och tränare - och inte tillfälliga lösningar, utan konstruktiv kritik som beskriver varför det går fel och vad de kan göra åt det.
På den nivå de är. självklart.
Men har de börjat i fel ände, så måste de ju få veta det ?

De bilder som är utlagda i denna tråd, och som kommenterats,
ser jag flera fel i- och det är inte ens komplicerat att rätta till dem... Men eventuella hjälptyglar löser INTE problemen.
I detta fall så ligger sadeln för långt fram, och ryttaren hamnar både fel på hästen (för långt fram), och sitsen har en del nackdelar.
Det är 2 basic grejer som man kan börja med , och öva på, innan man
ger sig in på nåt annat.
faktum är att det är att hjälpa ryttaren på den nivå den befinner sig...

Sen tycker jag att om man har en häst som behöver utbildning,
och man själv inte kan ge hästen den utbildningen... så får man antingen hitta någon som kan hjälpa en , eller hitta en annan häst...
Man måste ju ha en häst som passar ihop med den nivå man
själv befinner sig på...
Kan jag väldigt lite, ska jag kanske ha en häst som inte behöver lära sig grunderna , utan som jag kan träna mig på.
Kan jag lite mer, så klarar jag av att lära hästen lite mera... osv...
Det är i alla fall för mig, en självklarhet.

Dreamer skrev:
I en perfekt värld så är det så. Orutinerad ryttare lär sig rida på bra ridskola på välutbildad häst av bra tränare, unghäst lär sig bära och skolas bara av välutbildade, rutinerade ryttare. Verkligheten i Sverige: Gråskala av mer eller mindre rutinerade ryttare rider på oftast inte så välskolade / felutbildade hästar. :crazy:

För att svara på sin fråga överst: På ett indirekt sätt. Eftersom ryttaren ska lära sig att rida med r*ven så måste hästen under tiden få lov att vara ifred. När ryttaren lärt sig rida med bålen och har hittat andra vägar att skapa balans och låg tyngdpunkt, så kan hon börja ta i hästens mun. Tills dess försöker hon i värsta fall, som ryttaren på bilden i den här tråden, använda tyglarna som något att klamra sig fast i när det blir kastigt.

Och jag skriver under på att det är hästen som ska söka stödet/handen, det kan jag inte minnas att jag bestridit någonstans?
Tyvärr är det den bistra sanningen att världen inte är perfekt men för den skull kan man inte bara låta det vara utan man måste börja från något håll och göra det hela bättre. Tycker att crux_ansata hade ett bra svar på detta.

För att lära eleven att rida med sätet ska man inte ha någon hjälptygel. En hjälptygel gör att eleven inte får se alla reaktioner av vad h*n gör med sätet. För att skona hästens mun är det bättre att sätta på en halsrem istället då.

Vad gäller hästen och stödet så måste jag ha missförstått dig då, jag tolkade ditt inlägg som att det var ryttaren som skulle ta kontakten.

Ursäkta kort inlägg, är lite stressad just, har på tok för mycket att göra.

/Sara

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 979
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar