S

SockerSara

Jag får så extremt ont i mina hälsenor när jag rider.
Speciellt om jag har något kortare läger, tex vid uteridd så man får en bra fältsits i galopp/klättring eller vid hoppning..
Enda gången jag inte har ont i hälsernorna är när jag rider dressyr, vilket då inte händer allt för ofta eftersom jag rider en "skogsmulle"..
Jag får mest onte i höger hälsena.. Har alltid olika hål på stigläderna eftersom jag sitter snett annars, måste ha ett hål längre på höger (på den sidan jag oftast får ont).. Kan det bero på att mitt högerben är längre och min hälsena är för kort eller vad? Är ytterst dålig på människoanatomi!

Någon som har egen erfarenhet av olika långa ben eller liknande? Finns det någon hjälp för mina ömmande hälsenor? Kanske tom använda liniment och linda under ridning?

Sv: Hälsenor

Jag har haft precis samma problem - det gör HEMSKT ont i hälsenorna! För ett par år sedan fick så ont att det nästan inte gick att rida alls. Då red jag med chaps och jodpuhrs. Nu rider jag istället med ridstövlar och jag känner inte alls av smärtan längre.

Jo, jag rider också med chaps och jodpurs.. men kan det verkligen vara anledningen?
Är inte så överförtjust i stövlar, så det känns dumt att chansa och köpa nya stövlar för att det skulle kunna blir bra....

Det förstår jag... det blir en dyr chansning.
Du kan inte prova någon annans i ett/ett par ridpass då? :)

Har oxå haft de problemen men de försvann när jag köpte sprenger stigbyglar (de är ledade o "flexar", så de är inte lika stumma som vanliga stigbyglar). De kostar nog ca 1200 kr men väl värda varenda krona (särskilt för att slippa smärtan ju). Det bästa vore ju om du känner nån som har såna, så du får låna o prova först. Det finns en ny modell nu som heter "Bow Balance", ska själv köpa såna för fotplattan är bredare o de skulle passa mej bra (pga bruten fot).
www.henrikssonsridsport.se

Om du misstänker att du är sned, så rekommenderar jag dig att gå till en kiropraktor för att kolla upp det. Jag är själv sned i ryggen (hästkiropraktorn upptäckte det, eftersom båda mina hästar hade en låsning i ryggen på precis samma ställe). Om du är sned, så påverkar det inte bara din kropp alltså, utan även hästen. Hästen måste ju kompensera din snedhet genom att själv bli sned.

Jo.. den ena hästens sadel har såna flexande stigbyglar.. men eftersom jag rider 3 olika hästar så är det lite bökigt att byta stigbyglar på varje häst.. ibland rider jag flera hästar samma dag och då skulle jag behöva byta flera gånger.. men jag kanske borde kolla hos en kiropraktor!

Stretcha! Men om du fått en inflammation pga överansträngning blir det inflammationshämmare (typ Voltaren) + vila........ Har haft. Det tog 3 månader totalt.

Haha.. vil.. det gör man i graven! ;)
Nej någon inflammation tror jag inte det är.. för det är bara när jag rider som jag känner det!
Fast jag måste säga att nu när värmen kommit ordentligt så får jag inte lika ont... kan vara för att jag varit för dåligt uppvärmd i senor och ligament innan jag ridit.. men nu är man ju varm dygnet runt!
:P

Du kanske borde träna på att "stretcha" hälsenan lite?
Alltså prova att stå med tårna på ett trappsteg eller liknande och gör typ "tåhävningar" upp,ner, upp, lite längre ned osv, en stund innan du ska rida? :)

Hehe, japp jag ska börja med det! Har en liten avsats i sadelkammaren där man kan göra "tåhävningar" och värma upp innan man rider :P

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 460
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama