Halsbränna

Sandra78

Trådstartare
Jag har förstått att det är rätt så vanligt när man är gravid. Jag har aldrig haft halsbränna förut och tyckt att folk som klagar över det är gnälliga, men jag ändrar mig, det är ju vidrigt :crazy:
Så, tips på hur man lindrar eländet? Äta lite och ofta och inte fett, har jag själv kommit fram till...

Sv: Halsbränna

Lägg till låta bli Koffein på listan oxå! Jag för magkatarr och halsbränna, brukar ju som hänga ihop om jag dricker nått med koffein!

Nu är jag ju inte gravid och har aldrig varit det så har ingen koll på vad man får äta och inte äta, men finns många olika receptfria mediciner på Apoteket, bara själv bara testat två olika och vet inte längre om det funkar eller inte!

Man äter Losec. Absolut enklast och effektivast, ett piller om dagen så slipper man halsbrännan helt och hållet. Enda nackdelen är att de inte är jättebilliga.

Näst bäst är att äta Novalucid, men man får äta nästan en halv ask om dagen för att få effekt om man har mycket halsbränna, så Losec är att föredra, tycker jag.

Råa mandlar och mjölk är huskurer annars, men det hjälper inget vidare om man har rejäl halsbränna.

Instämmer med Mabuse.

Jag hade en grym halsbränna under graviditeten och det var inget annat än Losec och Omeprazol som hjälpte. Käkade både novalucol och gaviscon, men det hjälpte inte alls.

Som sagt Omeprazol funkar lika bra och de är dessutom lite billigare!

Jag har bara haft känning av det som gravid litegrann och det var jobbigt. Tog då Reni-Q vilket hjälpte OK.
NÄr jag hade det tidigare på grund av stress hjälpte det att äta fullkornsprodukter och inte vitt bröd. Vitt bröd kan lindra för stunden men som sagt också leda till halsbränna.
Vetediet och risdiet är två äckliga pulver som blandas med vätska. Lugnar och lägger sig som lock i magen.
Annars är äpplen och äpplecidervinäger+vatten och pepparmyntste min bästa medicin.
Hoppas det blir bättre snart.

absolut bäst för mig har varit helt vanlig naturell filmjölk....:) funkat bättre än omeprazol o gaviscon...

Som sagt Omeprazol funkar lika bra och de är dessutom lite billigare!

När jag hade problem med halsbränna under min grav för två år sedan var Opeprazol inte godkänt för gravida. Är det godkänt nu?

man tar en losec antigen regelbundet eller som jag vid minsta tecken på att den tänkte dyka upp. Då i kombination av nåt snabb värkande typ novalocol eller samarin. Hade inte överlevt utan dessa preparat:crazy:

omeprazol rekommenderas inte i första hand eftersom det inte har forskats tillräckligt på det i samband med graviditet, men det är en försiktighetsrek från läkemedelsverket så varje enskild läkare får ta ställning till det.

mina barn har då inte fått några men av det. men jag har inte ätit några större mängder heller...

omeprazol rekommenderas inte i första hand eftersom det inte har forskats tillräckligt på det i samband med graviditet, men det är en försiktighetsrek från läkemedelsverket så varje enskild läkare får ta ställning till det.

mina barn har då inte fått några men av det. men jag har inte ätit några större mängder heller...

Precis!

För mig räckte det att ta en tablett i veckan för att hålla halsbrännan i schack. Till skillnad mot en halv ask gaviscon om dagen som knappt gjorde någon nytta ändå.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka