Halsband till långhårig

hermulen

Trådstartare
Vad har ni för halsband till era långhåriga hundar?

Tycker att det är svårt att hitta något som inte ser helt knäppt ut. Huvudet blir ju liksom avdelat från kroppen och ser bara ut som en enda fluffboll om det är för brett, sen vill jag helst inte ha något som skaver på pälsen heller, som hans nuvarande gör (brett, mjukt halvstryp). Trillar liksom bort ulltussar.

Tycker att breda halsband är så fint, men det kanske bara är att ge upp...
Helst vill jag ha ett utan stryp, i läder. Får kosta, om det är bra material som håller. Tips någon? Gärna bilder.

Sele går bort, eftersom jag vill träna drag, och vill att han ska fatta att sele-dra, halsband-dra inte.

Sv: Halsband till långhårig

Jag har oftast ett vanligt fast läderhalsband på Ziva, växlar med halvstryp om jag vet att jag kommer ta av halsbandet eller är lat och inte orkar knäppa det vanliga :p Nackdelen med många halvstryp är just det att det gärna nyper av pälsen tyvärr. Visst blir det lite som ett avbrott i pälsen ibland men oftast tycker jag pälsen lägger sig över så halsbandet inte syns trots att det är rätt brett. Har ett retrieverkoppel i läder när vi tränar och det är nog det enda som totalt försvinner i pälsen men så är det bara 1,5 cm brett eller så.

Detta är det jag använder mest, trots att både läder och nitar har mörknat så är det hennes snyggaste halsband. Dyrt att specialbeställa men det var det värt för att få ett 100% välsittande halsband på en hund som normalt sett är mellan två storlekar :)

2012-02-28%2013.53.54.jpg

Sele för drag, annan för spår o annan för drag.
Till vardags en typ retriever halsband som jag fäster kopplet i. O en annan för prommisar för att det är bekvämt.

Har
web_master_harness_svart.jpg
till 20 kgs vovve.

Jag har ett halvstryp fodrat med mjukt skinn som inte ger någon friktion mot pälsen. Tovor bildas lättare vid friktion och samma med halsband man knäpper på. Men jag antar att du har en annan typ av långhårig hund än vad jag har.

Det ser ju riktigt snyggt ut, med namn och allt! Skulle du kunna pma mig var du beställt det ifrån?

Glimfeather: Ja, det är en eurasier, så håret står ju i stort sett rakt ut. Superfluff! :)

Jag har en snakekedja som jag fäster ihop med koppelhaken i ringarna, använder det alltså inte som ett stryp.

Vi har ett ganska brett läderhalsband, och ett ungefär lika brett halvstryp. Hade hurrta tidigare vilket skavde på pälsen, både halsband och sele.
Upplever inte att något av de vi har nu skaver, men han har oftast sele..
Halsbanden är köpta på Loboo i Umeå (de har webbshop) och ser ut såhär: (eeh hittar inte bilden på halvstrypet får återkomma med den)
Läder:
wpid-20130620_161230.jpg

Med läderhalsbandet på. (han ser galen ut haha.) Det syns inte såå mycket..
wpid-IMG_20130627_002122.jpg

jo snakekedja har vi använt också, dock bara på utställning! Men den tycker jag är bra, fastnar inte i pälsen. Den är ju tunn också å om du fäster den som escaya säger så blir det ju inget stryp!

Ser ju fint ut på Ulay! Liams päls är ju dock inte lika lång och "övertäckande" än.

Blev lite sugen på att sy något själv som prov, så svårt kan det ju inte vara!:angel:
Får nog satsa på något lite tunnare, som pälsen ändå har en chans att lägga sig över.

Vanligt mjukt läderhalsband till vardags. Tycker det skonar pälsen mest. Och syns inte alls på min långhåriga schäferkille.

Mvh Domino_s

Sele går bort, eftersom jag vill träna drag, och vill att han ska fatta att sele-dra, halsband-dra inte.

Det finns massor av olika sorters selar, och hundarna förstår mycket väl skillnaden på promenadsele, dragsele, spårsele osv.

De fattar skillanden på dragsele och vardagssele... som Migo skrivit.

Som halsband har jag några i fleece. Smidiga, tvättas i maskin, sliter inte på pälsen, breda, halvstryp.

Finns flera internetsajter där du kan måttbeställa med färg och eventuell text.

Jag funderade på fleece, men det sliter inte så mycket alltså? Ska övervägas!

+ Migo
Aha, ja, när jag tänker efter så är det givetvis så. :) Men tycker ändå att det är snyggast och mest praktiskt med halsband. Iofs sliter antagligen en sele mindre på pälsen... blir att fundera vidare. :)

Vi använder halvstryp utan kedja, just för att enkelt kunna dra på och av halsbandet. Kedja sliter så mycket.
Materialet vet jag inte vad det är för nått, men hundarnas päls verkar trivas:)

Våra hundar ser "avdelade" ut precis när halsbandet åkt på och om man inte lyfter fram lite päls. Sen rätar pälsen till sig ändå och då ser det inte konstigt ut:)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
657
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hör ofta att man bör ha olika selar till olika aktiviteter så att hunden förstår skillnaden. Finns det några här som struntar i det...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Ska få en långhårig collie till sommaren och funderar nu på halsband och sele som kan användas utan att skava pälsen. Funka det med K-9...
Svar
1
· Visningar
815
Senast: Vastgota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka