Halsband som sprutar citronsyra...?

E

Emmizen85

Ha tidigare skrivit ang min kompis afgahn hane som inte kan vara ensam utan skäller och skriker värre än det vore slakt på gång.. :crazy: vilket inte är så lämpligt med tanke på att dom bor i lägenhet.... :smirk:

Hon skall ta kontakt med En djurpratare som skall "prata" som skall försöka "prata" med honom . Sedan har hon fått ett råd att använda ett halsband som sprutar citronsyra så fort hunden för oväsen.. Är det någon som har nån erfarenhet av dessa halsband ?

Jag har varit med om att använda det på en hund för att bryta ett beteende. Det handlade då om en hund i bil som skällde på förbipasserande. Matten ifråga hade inte snabbhet och timing nog att själv gå in och bryta, varför citronhalsband testades.
Det hela gav bra resultat, men innan halsbandet blev ett alternativ kollades det att hunden inte var rädd för de förbipasserande eller liknande.

Jag är tveksam till att använda det i den situation du beskriver. Där fungerar det snarare som en problemdöljare istället för problemlösare.
Lider hunden av separationsångest kan inte halsbandet lösa det problemet.

okej.. skall framföra detta till henne.. vet du om det finns något annat alternativ ? Hon har tränat å tränat på att lämna honom ensam korta stunder och det hjälper inte.. han blir fullkomligt vansinnig .. och hon måste ju kunna lämna lägenheten.. detta är en ganska ny hund hon har haft honom i ca 2 mån hon har köpt honom ev en uppfödare i sthlm och enligt henne så har han alltid gått att lämna ensam , men vi tror att det är nåt lurt med henne, för han beter sig som om han aldrig blivit lämnad ensam tidigare.. vi tror att hon ville bli av med honom helt enkelt..

okej.. skall framföra detta till henne.. vet du om det finns något annat alterna

Två månader är relativt kort tid och det är inte alls ovanligt att hundar som tidigare gått att lämna utan problem får separationsångest vid ägarabyte.
Vissa indvider tar lång tid på sig att bo in sig.

Nu har jag inte så stor erfarenhet av vinthundar, men jag tror att de är rätt bundna vid sin ägare överlag och generellt sett svårare att lämna.
Det jag skulle rekommendera är att försöka ordna en hundvakt som kan ta hunden de gånger ägaren måste vara borta. Få människor kan ju vara hemma hela tiden.
Sedan får ägaren fortsätta med ensamhetsträningen och det kan ta lång tid. I början kanske hon enbart kan lämna honom i ett annat rum och inte alls gå utanför lägenheten.

Har hunden en gång tyckt att det är riktigt jobbigt att bli lämnad krävs det en del för att få den trygg. Ett tips kan då vara att bygga en koja åt hunden.
Jag använde mig utav en utställningsbur som jag bäddade med filtar och så slängde jag en filt över den. Det blev min tiks koja och där kunde hon alltid vara trygg. I kojan fick hon aldrig skäll, ingen fick störa henne där och det var där som mat och annat gott serverades. Kojan blev ett mysigt och säkert krypin för hunden.
När jag då skulle börja lämna henne, så satte jag henne i kojan, stängde burdörren och gick ut några sekunder. Det gick över förväntan och det dröjde inte länge innan burdörren kunde vara öppen. Hunden gick ändå in i kojan och lade sig.
Jag körde med koja i ett år ungefär och idag kan min lilla fegis vara ensam fyra-fem timmar och det utan koja.

okej Tack :) skall tipsa henne om detta, för då är ju inte halsbandet ett bra alternativ eftersom man måste som du säger få hunden att känna trygghet i lägenheten.. halsbandet gör det nog bara ännu värre.. :smirk:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 285
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 274
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 260
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka