Halsband på innekatt?

Sv: Halsband på innekatt?

Märkligt, Min jagande drottning tar hem sorkar, näbbmöss, kopparormar, ödlor och hittills två fåglar med en bjällra. Hennes självförtroende verkar mycket gott.

Sen lyckas hon också fly från den stora svarta katten som regerar kvarteret, så jag förstår inte ditt resonemang.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Märkligt, Min jagande drottning tar hem sorkar, näbbmöss, kopparormar, ödlor och hittills två fåglar med en bjällra. Hennes självförtroende verkar mycket gott.

Jag är övertygad om att även katter med bjällra kan ta byten. Men du måste ju inse att det gör det mycket svårare för dem. Undantaget är väl ormar som om jag inte har helt fel är döva. Största problemet tycker jag dock är den ökade risken att katten själv blir ett byte.



Sen lyckas hon också fly från den stora svarta katten som regerar kvarteret, så jag förstår inte ditt resonemang.

Om du bygger hela ditt resonemang just på din katt så förstår jag att du inte hänger med i mitt resonemang. Om det tråkiga hände och din katt blev ihjälbiten av ett lodjur eller räv så kanske du skulle förstå, men då skulle det ju vara lite för sent.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Jag är övertygad om att även katter med bjällra kan ta byten. Men du måste ju inse att det gör det mycket svårare för dem. Undantaget är väl ormar som om jag inte har helt fel är döva. Största problemet tycker jag dock är den ökade risken att katten själv blir ett byte.





Om du bygger hela ditt resonemang just på din katt så förstår jag att du inte hänger med i mitt resonemang. Om det tråkiga hände och din katt blev ihjälbiten av ett lodjur eller räv så kanske du skulle förstå, men då skulle det ju vara lite för sent.

Fast djur tar ju byten även utan pingla, så skulle oturen vara framme så är det väl kanske lite svårt att veta om det berodde på pinglan eller oturen.
Å andra sidan så pinglar ju inga andra bytes djur, så det kanske snarare avskräcker än lockar och ger katten en extra chans.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Fast djur tar ju byten även utan pingla, så skulle oturen vara framme så är det väl kanske lite svårt att veta om det berodde på pinglan eller oturen.

Det kan man ju aldrig veta. Men jag är övertygad om att en katt som t.ex. skadats av en attackerande räv löper större risk att upptäckas då den flyr undan ifall den har en bjällra som avslöjar varje rörelse.

Varför ens fundera på att utsätta katten för den risk en bjällra kan medföra.


Å andra sidan så pinglar ju inga andra bytes djur, så det kanske snarare avskräcker än lockar och ger katten en extra chans.

Skulle det vara så lätt så skulle man ju kunna sätta bjällror på fåren i vargtäta områden. Tyvärr tror jag inte det funkar.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Förutom att du själv är övertygad om att bjällror får rävar att ta katter, varifrån bygger du den teorin?
Rävar äter i huvudsak gnagare, och står då vid hål eller liknande och väntar blixtstilla tills djuret dyker upp :grin: I övrigt så triggas hunddjur av lukt och rörelse..
 
Sv: Halsband på innekatt?

Förutom att du själv är övertygad om att bjällror får rävar att ta katter, varifrån bygger du den teorin?

Nu har jag väl aldrig sagt att rävarna skulle triggas att ta katter p.g.a. bjällror. Däremot är det ju helt uppenbart att en katt som (kanske skadad) försöker undfly en räv lär ha problem med en bjällra som låter och avslöjar dess position.


Rävar äter i huvudsak gnagare, och står då vid hål eller liknande och väntar blixtstilla tills djuret dyker upp :grin: I övrigt så triggas hunddjur av lukt och rörelse..

Jag känner till flera fall där katter blivit attackerade av rävar (i några fall med dödlig utgång). Så ifall du tror att rävar aldrig anfaller katter så har du fel. Lite tuffare katter kan dock ha goda chanser att gå segrande ur mötet med räven så utgången är ju inte på något sätt given.

Ifall du inte vet det så vandrar rävar omkring en hel del, så slumpen kan göra att de stöter på en katt som är ute och rör sig. På vinterna ser jag ofta rävspår i hästhagarna t.ex.

Lodjur är betydlig farligare för katter då de inte lär ha någon större chans ifall det blir strid på liv och död.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Det var inte ett svar på min fråga :)

Jag misstänker att du menar 'varifrån bygger du den teorin?'


Som jag skrev så tror jag inte att själva bjällran triggar någon attack.
Däremot gör bjällran det lättare för ett rovdjur att upptäcka katten. Jag känner faktiskt inte att jag behöver ha någon källa för att kunna se att följande scenario är tänkbart.

Lodjuret ligger och sover/halvslumrar i sin daglega. Lodjuret vaknar till av en liten bjällra som låter ca. 10 meter bort. Lite förvirrat tittar lodjuret i riktning mot det konstiga ljudet. Där ser lodjuret en främmande katt som är inne på lodjurets revir. Lodjuret bestämmer sig för att döda inkräktaren.

Att kunna se att något sådant kan hända tycker inte jag kräver någon vetenskaplig teori, snarare handlar det om sunt förnuft.

Att en bjällra på en utekatt innebär att katten utsätts för större risker är helt enkelt en självklarhet. Jag är förvånad att du och andra inte kan inse det.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Nu besitter jag inte lika stora kunskaper om lodjurs beteende som du gör, men kan man inte anta att det första ett nyvaket lodjur gör vid förekomsten av bjällra är att ta till flykt?

Hur kan lodjuret avgöra ursprunget till ljudet, det vill säga vilken del av lodjurets kognitiva förmåga är det som gör att den kan utesluta fara?
 
Senast ändrad:
Sv: Halsband på innekatt?

Nu besitter jag inte lika stora kunskaper om lodjurs beteende som du gör, men kan man inte anta att det första ett nyvaket lodjur gör vid förekomsten av bjällra är att ta till flykt?


Med tanke på att katter inte brukar fly när de hör ett ovant ljud så har jag svårt att tänka mig att lodjur gör det. I vilket fall som helst lär de väl ta sig en titt i riktning mot ljudet och i så fall ifall de ser att ljudet kommer från en katt så skulle jag inte vilja satsa min katts liv på möjligheteten att lodjuret blir livrädd för katten och flyr.

Hur kan lodjuret avgöra ursprunget till ljudet, det vill säga vilken del av lodjurets kognitiva förmåga är det som gör att den kan utesluta fara?

Jag förutsätter att lodjuret precis som katter (de är ganska nära släkt) kan avgöra riktningen till en ljudkälla. Tittar de i den riktningen och ser katten komma gående så lär de nog fatta att det är katten som låter.
Hör jag en mus i väggen så märker jag att även mina katter märker var ljudet kommer från.


Även ifall du inte tror på vad jag skrivit så borde väl ändå risken att jag har rätt göra att man som kattägare inte släpper ut sin katt med bjällra i ett område där det kan finnas för katten farliga rovdjur.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Jag förutsätter att lodjuret precis som katter (de är ganska nära släkt) kan avgöra riktningen till en ljudkälla. Tittar de i den riktningen och ser katten komma gående så lär de nog fatta att det är katten som låter.
Hör jag en mus i väggen så märker jag att även mina katter märker var ljudet kommer från.
Nu menade jag i och för sig inte ursprung som i källa utan snarare som i "kommer från fara" eller "kommer från byte". Jag skrev nog lite slarvigt, vilket jag ber om ursäkt för.

Även ifall du inte tror på vad jag skrivit så borde väl ändå risken att jag har rätt göra att man som kattägare inte släpper ut sin katt med bjällra i ett område där det kan finnas för katten farliga rovdjur.
Jag tycker du ska ge en fullgod förklaring till att man med säkerhet kan utesluta att lodjur inte väljer att fly om de hör en bjällra. Vi gör nu antagandet att lodjuret aldrig hört en bjällra och således inte kan avgöra om bjällran hör till något farligt eller till ett möjligt byte. Tänk om bjällran är det som räddar den lilla katten?
 
Sv: Halsband på innekatt?

Jag tycker du ska ge en fullgod förklaring till att man med säkerhet kan utesluta att lodjur inte väljer att fly om de hör en bjällra. Vi gör nu antagandet att lodjuret aldrig hört en bjällra och således inte kan avgöra om bjällran hör till något farligt eller till ett möjligt byte.


Jag har väl aldrig påstått att man med säkerhet kan påstå att ett lodjur inte flyr när det hör en bjällra.

Däremot tror jag att det är sannolikt att ett lodjur som hör en bjällra tittar åt det håll ljudet kommer ifrån. Ser då lodjuret en smygande katt så tror jag faktiskt inte att lodjuret blir rädd för katten och flyr.

Vad har du för skäl att tro att ett lodjur skulle fly vid åsynen av en bjällrande katt? Skulle det vara så lätt att skrämma bort rovdjur så tycker man ju att landets fårbönder borde ha satt bjällror på sina får för att skydda dem mot rovdjur.

Tänk om bjällran är det som räddar den lilla katten?

Det kan den säkert göra. Men jag tror att den betydligt oftare kostar katten livet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 287
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp