Halsband på innekatt?

Celija

Trådstartare
Katten är mycket kring fötterna, andra gånger ligger han på golvet och sover och eftersom han är svart så syns han ganska dåligt i skumt ljus, flera gånger har jag snavat över honom och idag trampade jag honom på svansen (enbart med hålfoten, tack och lov) och min tanke är om man kan ha ett halsband på innekatt?

Givetvis kollar jag alltid mig runt och går försiktigt om jag vet att han är runt fötterna, men han är så jäkla snabb när han är runt en och far, ena sekunden ligger han på sängen, andra är han kring fötterna och så ramlar man över honom.

Men är det för farligt att sätta halsband på innekatt? Kan dom fastna och bli hängandes, alt. göra illa sig? Är det obekvämt? Jag tänker på ett halsband med bjällra, så man hela tiden hör honom. Vi plockar av honom det så fort vi åker hemifrån, så han kommer ju inte vara ensam med halsbandet på heller.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Varför skulle det vara lättare med bjällra?
Jag tycker att det är vidrigt när folk har bjällra runt halsen på katter. Tänk dej själv att ha det oljudet i öronen :(
Nej ni får nog helt enkelt lära er se er för ordentligare.
Ett katthalsband är utformat så att det är resår en bit så att halsbandet ska åka av om katten fastnar i något.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Vi har ju halsband på våra katter, men dom är ju ute och just för att jag ska kunna höra var dom är, alltså har dom bjällra. Men dom halsbanden vi har dom låter oftast inte mer än när våra katter springer. Man kan väl testa, men jag tror inte att det kommer hjälpa i det långa loppet (och man hör ju inte dom om dom ligger och sover :O )
 
Sv: Halsband på innekatt?

Det är inget problem med halsband inne. Köp ett med resår och säkerhetsknäppe, det går upp om katten skulle fastna.

Jag har bjällra på mina som går ut. För att kunna höra dem när jag ropar in dem och för att hjälpa fåglarna att fly. Jag hatar när de tar fåglar :mad:

Men som någon annan skrev så låter bjällran bara när de springer.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Även till Missfuckhead.

Att sätta bjällra på en utekatt tycker jag är på gränsen till psykiskt djurplågeri. Den stackars kattens självförtroende måste ju sänkas totalt då varje jaktförsök slutar i fiasko för att bytet varnas av bjällran.

En sak ni som sätter bjällra på utekatter antagligen inte tänker på är att ni riskerar att göra era katter till räv eller lodjursföda. Vill ni verkligen utsätta era katter för den ökade risken det måste innebära då deras fiender kan höra dem på långt avstånd.


Till TS:
Halsband på innekatt ser jag inte som något större problem, när det gäller utekatter så är jag däremot mer tveksam då det kan leda till att katten fastnar på något olämpligt ställe.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Givetvis tittar vi oss omkring när vi går och även om det är mörkt och så vidare, men problemet är ju när han är och flyger och far omkring och det finns inte en chans att hålla koll på vart han är, han är liten, svart och älskar att smyga upp på en. Sen en bjällra låter väl varken högt eller hela tiden. Plus att vi tar av den när vi ska sova eller går ut.

Men tack för svar från alla, det känns tryggt att få höra av mer erfarna att man kan ha halsband på innekatt, än att bara slänga på ett och hoppas på det bästa. Vi börjar med bjällra och märker jag att katten blir störd eller irriterad av bjällran, eller om den inte hjälper så får vi försöka hitta någon annan lösning.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Jag behöver väl inte tycka det är kul när de kommer med fåglar bara för att jag har katter, förstår inte din fråga faktiskt.

lahsd:

Jag har en liten jägerska som kan komma med fyra-fem möss på en dag (med sin bjällra), så hennes självförtroende är jag inte särskilt oroad över :)

Och att en räv skulle fatta att "Aha, jag hör en bjällra, det är nog lite mat som är på väg", hmmm låt mig tänka...Nej.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Jag undrade bara varför du låter katten gå ut öht om du inte gillar att den kommer med bytesdjur.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Det har jag aldrig skrivit. Jag tycker det är alldeldes ypperligt att de håller efter mössen i stallet och sorkarna i trädgården. Men jag gillar inte att de tar småfåglar, så är det bara. De är inga skadedjur.

Det är ganska sällan som katter lyckas ta fåglar som tur är.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Och att en räv skulle fatta att "Aha, jag hör en bjällra, det är nog lite mat som är på väg", hmmm låt mig tänka...Nej.

Säg att katten överraskas av en räv eller ett lodjur. Då är det ju inte särskilt diskret att ha en bjällra som låter när katten försöker smita undan. Det är väl helt självklart att något som avslöjar en när man rör på sig ökar risken för upptäckt.

Om du inte vet det så tar rävar och lodjur massor med katter varje år. Katten är på intet sätt på toppen av näringskedjan.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Jag skulle aldrig sätta bjällra på mina katter, tror inte det skulle hjälpa så mycket. och det kan inte vara kul för katten att alltid höra det ljudet.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Jag skulle aldrig sätta bjällra på mina katter, tror inte det skulle hjälpa så mycket. och det kan inte vara kul för katten att alltid höra det ljudet.

Precis. Husse eller matte kunde ju själva prova att gå omkring med en koskälla runt halsen så fick de se hur roligt det var.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Mina 2 utekatter har halsband men på dom har jag faktiskt tagit bort bjällrorna då det känns som ett störande ljud för katten.
Dom rör ju trots allt på sig ganska mycket och dom älskar att smyga runt och känns som det blir svårare för dem.
Mina har iofs halsbanden mest pga att det är lättare att få tag på oss om något skulle hända då det sitter id tub med namn adress och nummer till mig och sambo samt att jag alltid har reflex halsband.
Båda är såklart öronmärkta men är ju inte alla som bryr sig tillräckligt mycket för att kolla det om olyckan skulle vara framme så jag inbillar mig iaf att halsbanden hjälper till då det är lätt att få fram våra nummer.

Nu när jag skrev det kom jag på att reflexhalsband kanske skulle vara en idé? :idea:
 
Sv: Halsband på innekatt?

Jag undrade bara varför du låter katten gå ut öht om du inte gillar att den kommer med bytesdjur.

Fast, är det inte bättre att låta katten gå ute (men utan "möjlighet" att ta fåglar) än att låta den gå inomhus hela livet?

Förutsatt att man bor så att det inte finns något som riskerar att skada katten, tex mycket rävar, vargar, bilar eller liknande. Då ska ju såklart katter inte vara utomhus.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Katten är mycket kring fötterna, andra gånger ligger han på golvet och sover och eftersom han är svart så syns han ganska dåligt i skumt ljus, flera gånger har jag snavat över honom och idag trampade jag honom på svansen (enbart med hålfoten, tack och lov) och min tanke är om man kan ha ett halsband på innekatt?

Jag tycker inte alls det låter tokigt att ha på ett halsband inomhus så att man hör honom. Olika bjällror låter ju olika dessutom. Om ni kan "provlyssna" några olika så kanske ni kan välja någon som inte låter värst utan en som är ganska tyst?

Annars kanske ett halsband med blinkande lampor skulle fungera, bara så att han syns bättre? Vet inte vad som finns till katter iof, men såna här finns det till hundar. Det borde ju dessutom fungera bättre när han ligger och sover, för bjällran märks ju inte när han är stilla ändå.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Även till Missfuckhead.

Att sätta bjällra på en utekatt tycker jag är på gränsen till psykiskt djurplågeri. Den stackars kattens självförtroende måste ju sänkas totalt då varje jaktförsök slutar i fiasko för att bytet varnas av bjällran.

En sak ni som sätter bjällra på utekatter antagligen inte tänker på är att ni riskerar att göra era katter till räv eller lodjursföda. Vill ni verkligen utsätta era katter för den ökade risken det måste innebära då deras fiender kan höra dem på långt avstånd.


Till TS:
Halsband på innekatt ser jag inte som något större problem, när det gäller utekatter så är jag däremot mer tveksam då det kan leda till att katten fastnar på något olämpligt ställe.

Enligt de rön jag hört förhindrar inte bjällran kattens jakt: bytesdjuren förknippar inte bjällran med fara. Hur en räv kan avgöra om en bjällra står för lunch eller fara eller ingenting kan jag inte svara på.
 
Sv: Halsband på innekatt?

Enligt de rön jag hört förhindrar inte bjällran kattens jakt: bytesdjuren förknippar inte bjällran med fara. Hur en räv kan avgöra om en bjällra står för lunch eller fara eller ingenting kan jag inte svara på.

Även ifall inte bytet förknippar det med fara så är det ändå ett ljud som gör att bytesdjuret kan få syn på den smygande katten. En råtta eller fågel som hör ett konstigt ljud några meter bort lär garanterat titta ditåt och kan ju då upptäcka den smygande katten.


På samma sätt kan det ju vara svårt för en katt att undfly ett attackerande lodjur/räv ifall bjällran hela tiden avslöjar dess position. Lodjuret/räven behöver ju inte från början attackerat katten p.g.a. bjällran, men när sedan katten flyr (eventuellt skadad av den inledande attacken) kan bjällran bli rena dödsdomen för katten.

Så bjällror på utekatter tycker jag är en väldigt dum ide.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 287
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp