Hålrum i en muskel?

break_a_leg

Trådstartare
Jodå, jag vet att "hålrum" kan uppkomma på hästar och att hålet kan finnas kvar efter att skadan är läkt.

Vad gör ni om ni hittar ett hål eller grop som ni inte har en aning om hur den har uppkommit. Hästen ifråga visar ingen hälta eller dylikt.

Sv: Hålrum i en muskel?

Jag skulle låtit det bero! Min häst har ett hålrum på ena låret. Upptäckte det en dag och har inte tänkt på det sen dess. Hon har aldrig varit halt eller haft ont där så det finns ingen anledning att göra något. Troligvis en gammal muskelskada som läkt och inte har betydelse längre.

//Alice

har oxå funderat på det. Hittade härom dagen två smågropar på bringan, nästan mellan frambenen. Pållan har varit hur fin som helt att rida de senaste dagarna så onte har hon inte. Jag och stallägaren kom fran till att antagligen har shettisen sparkat henne i hagen. Men så länge hon inte har ont eller är varm ser jag inte det som farligt.

menar du ett som plötsligt har kommit eller ett som kanske funnits en tid utan att du har sett det?

menar du grop efter skada, eller atrofi?

Om det uppkommer plötsligt skulle jag givetvis fundera på orsaken. Är det pga tryck (tillbakabildning) skulle jag se det allvarligare än om det är en liten grop i en muskel, det lider de inte av.

Har själv en grop i låret efter en hästspark.. Hade ett rejält blåmärke och lårkaka där direkt efter och det dröjde ett bra tag (svullnad och blånad borta) innan jag själv upptäckte gropen. Kan ju säga så mycket som att det inte känns eller märks någon skillnad och enligt expertis så tar andra muskler över funktionen som den förlorade delen haft (musklerna jobbar ju ihop hela tiden).

så länge hästen inte visar smärta så låt det vara. min kuse e imp. från tyskland å har en del muskelärr mm som jag inte vet hur de har uppkommit men hon mår prima liv ändå.

Jodå, jag vet att "hålrum" kan uppkomma på hästar och att hålet kan finnas kvar efter att skadan är läkt.

Vad gör ni om ni hittar ett hål eller grop som ni inte har en aning om hur den har uppkommit. Hästen ifråga visar ingen hälta eller dylikt.

Det beror på hur stort det är, om det kommer från en dag till en annan och vad hästen visar.

Sånt kan komma av mycket, så frågan är om det funnits länge eller kommit nyss?

Har det funnits länge, inte är så stort och hästen inte visat något skulle jag inte göra nåt.

Vi har en äldre häst i stallet som slet av en muskel i att baklår vid en olycka i hagen, det blev till slut en synlig grop men andra muskler runt om kompenserar och det märks idag inte alls på hästen och syns inte om man inte tittar noga heller.

En av mina gamla hade att jack i bogen pga spark från unghäst.
Inga som helst problem av det. En annan hade troligen efter klantig sprutning i halsen en grop men inga som helst problem av det.

Så det beror på. Har det kommit nyss eller bara upptäckts nyss?

Vår ena fölunge fastnade i seminspiltan och fick en muskelbristning i halsen. Han har sedan dess(är född 06) en grop stor som en femkrona mitt i halsmuskeln. Han har dock aldrig haft några som heslt problem med detta, utan det är en ren "skönhetsdeffekt".

har sett flertalet hsäatr som haft liknande hålrum, men faktiskt aldrig mött ngn som haft problem med det hela.

Är det inte en sån liten grop som brukar kallas för "profetens tumme"? Att Profeten Muhammed skulle ha tryckt dit den som en välsignelse. Typ.

*kl*
Gropen får vara där den, den är inte upptäckt häromdagen om man säger så. Hästen träffar vet då och då och naturligtvis om den visar något kroppsligt fel däremellan.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 599
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 072
Senast: Bee
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka