Halmsorter.....

O

Oggie

Undrar om det är någon som har bra koll på detta med vete och havre halm.
Vad har ni för erfarenheter med dom olika halmsorterna, vilket har fungerat bäst för er och varför??

Sv: Halmsorter.....

Jag använder alltid vete halm eftersom hästarna inte äter den halmen inte mina i allafall.

Har haft korn halm inna för många årsedan och upplevde att hästarna gick upp mycket i vikt eftersom dom åt mer av korn halmen än av någon annan halm.

Jag föredrar vetehalm, tycker att den suger upp bäst. Havrehalm är också rätt bra, men jag upplever att den är lite godare att äta och jag vill inte att hästarna ska äta för mkt av sitt strö. De äter lite av vetehalmen också, men inte alls lika mkt som havrehalm.
Korn och råghalm använder jag inte till häst då de han borst med hullingar som kan fastna lite varstans, tex i skapet, näsan, kanske även i magen.

Jag föredrar havrehalm om den är av bra kvalitet. Havrehalm har högre fodervärde än vetehalm och för min det är det helt OK att hästarna äter av halmen.

Vetehalmen har lite bättre uppsugnings förmåga. I alla fall är det min erfarenhet. Men som sagt .. sämre fodervärde.

Tack alla för era svar.

Ser att ni har lite olika åsikter om vilken halm ni tycker bäst om, undrar då lite vad ni har för typ av hästar (då tänker jag på att hästarna äter mer eller mindre av halmen)?

Jag har en minishettis o en fjording. Båda mkt lättfödd och jag vill intve att de ska äta för mkt halm så de blir tjocka av det.

Jag föredrar havrehalm, jag tycker det är bra att hästarna har lite att "pilla" med hela nätterna.
vetehalmen har dock en bättre uppsugningsförmåga.
Råg och kornhalm är mkt vassare och hårdare=sämre uppsugningförmåga

Har en ett halvblod sto som har lätt att bli lite rund om magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Parfym
  • Secret Santa 2024