K

Kelda

Bruka komplettera ensilaget med lite havrehalm vintertid Eftersom ensilaget blir snabbt uppätet så finns det ändå lite att plocka i sig under natten. Detta har funkat jättebra. Men nu verkar det helt omöjligt att få tag på någon havrehalm i år, men däremot kornhalm. Kan man fodra hästar med kornhalm? Äter dom det öht? och är det läpligt som hästföda? (brukar ge något kilo/natt)

Sv: Halmsort

Vi har haft kornhalm till våra hästar och visst äter de. En sort var mjuk och fin och funkade bra. Den andra var vass och jag har för mig att hästar kan få magproblem p g a hakarna. Havre och vete är dock att föredra om man har möjlighet att välja. Vet att det kan vara svårt i år.

Jag ger mina kornhalm. Vår är gyllengul, mjuk och luktar jättegott. De äter av den, men inte varenda strå. Det finns alltid en del kvar på morgonen, även hos matvraket....:D

Mina hästar tycker att kornhalm är gott! Tidigare år har jag haft vetehalm och det åt de mindre av.

jag har aldrig använt mig av halm förut. men nu måste jag snåla lite med höfördelningen och tänkte även ge halm ute på nätterna så att de har att göra hela tiden.
vad kostar halm?
ni säger att havrehalm är bäst..men svår att få tag i i år.. men korn funkar alltså.. ska se vad jag kan få tag i.

Jag ska har köpt stora rundbalar med havrehalm. Och jag betalar 100kr/bal. Jag har pratat med en bonde som brukar köpa halm till sina kor och han brukar betala runt 100kr/bal. och han sa att han inte skulle betala mkt mer per bal. Det är stora rundbalar och jag vet inte riktigt hur mkt dom väger ca 200kg. så ca 50öre kg.

Tyvärr ligger nog priset på halm i dagsläge runt 1 krona kilor. Får du tag på halm för 50 öre är det ett riktigt bra pris. Svindyrt nu!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 093
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 024
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka