Halmpellets

Karros vantar

Trådstartare
Någon som använder sig av halmpellets?
Hur mycket dyrare blir kostnaden ungefär om man jämför med halm?
Finns ju olika sorter har jag förstått och en del måste man vattna själv för att det ska binda damm. Någon som har erfarenheter av dessa lite billigare sorter?

Sv: Halmpellets

Jag använder halmpellets från Lissbopellets. Tillverkas utanför Trelleborg. Provat de som säljs av svenska foder (danska) , nåt importerat som en stallägare tog hem + några från Lagan. Lissbo helt klart bäst. inte riktigt lika finmalet som övriga så d dammar inte speciellt mkt + att det blir fluffigare. 57 kr/14 kg om man köper 1 pall, annars 63 tror jag. jJag är supernöjd. Lättmockat, suger bra (rinner inte piss över hela boxen som d gör med spån o halm), tar lite plats att förvara, lägger sig som en stabil matta i boxen även om man inte har bädd, ser inte lika fult ut på stallplanen om det blåser iväg, fastnar inte som spån i man/svan/täcken. Ett superströ till bra pris helt enkelt, dessutom näroldlat och närproducerat f mig som bor i Skåne.

Gjort av med 4-7 säckar/ mån beroende på hur mkt hästen står inne

Jag vattnar bara när jag strör upp en tom box.

:bump: :bow: :banana: :bow: :banana: :bow: :bump:

Jag har nyligen börjat med halmpellets och jag tycker det är super :) Köper easy bedding från svenska foder och där jag köper dom kostar de 55 kr/säcken och det är väl ca 14 kg. Fyller på med max 1 säck i veckan.

Jag upplever det som drygare än både spån och torv iaf. Vattnar gör jag bara när jag lägger in nytt :)

Vad kul att höra! Jag köpte hem ett lager Easy Bedding idag, så nu ska jag prova. Men det ser lite ut i boxen även om man har nio påsar på 3x3 meter!?

Haha, ja när du säger det så var nog mina boxar snäppet större. Så det kanske är lite puckat att lägga in så många innan man vet hur mycket det sväller...

Här är en till som är helt såld på halmpellets! Detta kommer jag att fortsätta med, är inne på andra året nu och är supernöjd!

Köper lokalproducerat av bra kvalitet, kostar ungefär som de andra skrev här. Lägger in kanske 7-8 säckar i en tom box (har inte jättestora boxar), häller på kanske 12-15 liter vatten och låter det svälla.

Därefter lägger jag in 1-2 säckar varannan vecka ungefär. Blir jättefin, sviktande bädd, otroligt lättmockat, perfekt!

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
443
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: Windy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka